1 371 läst ·
1 svar
1k läst
1 svar
Ventilationslösning - förslag?
Hej,
vi är ägare till ett äldre hus, ursprungligen en sommarstuga byggd på 30-talet och sen utbyggd på 60-talet.
Huset värms via vattenburna radiatorer som får sin värme via en bergvärmepump.
Huset ventileras via självdrag, har blåbetong i suterrängdelen och som följd av det har vi förhöjda radonvärden i huset.
Vi söker förslag på alternativa ventilationslösningar, dels för att förbättra inomhusklimatet och dels som ett steg i att lösa radonfrågan.
Själv har jag funderat på följande alternativ:
En annan aspekt är ju radonfrågan. Vi kommer säkert att anlita en radonkonsult och den konsulten kanske vill bestämma hur ventilationslösningen ska se ut eftersom han garanterar att vi kommer under gränsvärdena?
vi är ägare till ett äldre hus, ursprungligen en sommarstuga byggd på 30-talet och sen utbyggd på 60-talet.
Huset värms via vattenburna radiatorer som får sin värme via en bergvärmepump.
Huset ventileras via självdrag, har blåbetong i suterrängdelen och som följd av det har vi förhöjda radonvärden i huset.
Vi söker förslag på alternativa ventilationslösningar, dels för att förbättra inomhusklimatet och dels som ett steg i att lösa radonfrågan.
Själv har jag funderat på följande alternativ:
- FTX. Dyrt, måste dra massor av kanaler, kanske låter mycket, men säkert en bra ventilationslösning med bra komfort. Återbetalningstid?
- Frånluft kopplat till bergvärmen (inkommande brine). Färre kanaldragningar än FTX men ändå en del kanaler. Kallras vid tilluftsventiler. Återbetalningstid?
- Enkel fläkt som kopplas till en existerande kanal ut ur huset. Rekommenderades av vår bergvärmekille som jag bollade frågan med lite. Ingen värmeåtervinning, kallras vid tilluftsventiler. Men inga kabeldragningar och säkert billigt.
En annan aspekt är ju radonfrågan. Vi kommer säkert att anlita en radonkonsult och den konsulten kanske vill bestämma hur ventilationslösningen ska se ut eftersom han garanterar att vi kommer under gränsvärdena?
Har du en aning om vad du har för radonvärden eller är det helt okänt? En rekommendation är nog att ha bättre koll på det så du vet om det är 30 liter/sekund totalt du måste suga ut eller 300! Nästa fråga skulle jag säga är vad ni tycker är ett bra inomhusklimat. I många fall handlar det först om att ha ett effektivt utsug ur tex badrum och toaletter och sekundärt bra tilluft i sovrum osv.
FTX är generellt svårt att räkna hem då det man i slutändan betalar för är komforten. Att ha höga radonvärden och behöva ha starka flöden genom spaltventiler och tex vanlig F-ventilation är mindre roligt de dagar det är -20 ute. Rosiga kinder är trevligt men kanske inte inomhus
FTX är generellt svårt att räkna hem då det man i slutändan betalar för är komforten. Att ha höga radonvärden och behöva ha starka flöden genom spaltventiler och tex vanlig F-ventilation är mindre roligt de dagar det är -20 ute. Rosiga kinder är trevligt men kanske inte inomhus
Produkter som diskuteras: "spaltventiler"
Spaltventil F32 Fresh
För utanpåliggande montage
139 kr inkl moms
Läs mer
Klicka här för att svara