Ventilation
KungAnka: Var hittar jag någorlunda snygga spaltventiler att sätta i fönsterbågarna? Har hittills bara kollar på Bauhaus, där fanns bara skitfula av vit plast. Visserligen billiga, men dom såg ännu billigare ut. Någon som har bra tipps innan jag offrar en halvdag på att åka runt och leta?
JoLoX: Jag har ett 1 1/2-planshus från 80-talet som håller på att renovera och nästa projekt är tvättstugan. I dagsläget har jag en gammal elpanna ståendes där som jag har tänkt flytta, eller snarare, byta hela värmesystemet och istället ha allt i källaren. Ovanför tvättstugan (som ligger på bottenvåningen) i sidovinden, finns frånluftsfläkten som drar både köksfläkt och övrig
TheJaff: Jo tyvärr så är det endast något enstaka fönster i hela huset som har luftspalt upptill (öppning/stängningsbart).. hade det varit varit så på samtliga så skulle det vara lätt att justera in en lagom nivå.
Fröberg: Nu på morgonen var ventilen igensatt igen, trots att det inte snöar något. Ventilen blir liksom igenfrostad, jag antar att det har att göra med att det är dimmigt/fuktigt från sjön. Pratade precis med ventilationsburiken och det är tyvärr ett problem med tilluften när vädret är på detta sätt. Man får gå ut och sopa av gallret varje morgon och kväll. Plockade bor ventilen då den
Tjoa: På vissa handenheter kommer man åt fler menyer med fler alternativ om man loggar in med högre behörighet. Tyvärr har jag aldrig sprungit på en sån handenhet, så kan inte ge dig nåt svar. Men dödzon på 2-3 grader är brukligt, annars stoppar och stannar maskinen i ett.
abrovink: Har pratat med miljö och byggkontoret och det behövs ingen bygganmälan för detta och sotmästaren sa att han inte behövde kika på bygget. Nu har jag för avsikt att dra ut imkanalen i skorstenen, men ytterväggen har jag kvar som plan B =) Hade jag dragit ut den så hade den kommit ut från källaren och då hade jag haft ca 3m till takfot.
Pucco: http://www.purmo.com/docs/PURMO_TP_Technical_AIR_0710_SE_lowres.pdf
Niteowl: Nu när det är lite varmare ute har det snurrat på. Vi satte på en skiva för insuget så att inugen luft tvingas förbi utgående rör.
klykan: Nej, jag vill inte nödvändigtvis slå av den helt, men nu suger den för mycket tycker jag. Har just nu ganska dåligt med tillförseln av luft i huset (bara självdrag) så där behövs inget göras....=) Något att ta tag i så fort det går!
supremo: Jag har en köksfläktslang, ett hål i taket och ska montera en imkanal upp till ventilationshuven. Hur gör man vid övergången mellan köksfläktslangen och imkanalen? Är det bara att fästa slangen på kanalen och peta ner isolering i det mellanrum som blir i melkan kanal och hål, eller behöver man någon sorts anslutning på insidan av taket (någon plåt eller liknande)?
Fredrik Å: Hej I huven jag köpte så stack det ner ett 160 spirorör på vinden så det vara bara att sätta dit den bifogade 160-125 adaptern och sen dit med rören, Fredrik
abrovink: Vi håller på med det nya köket just nu och valde att köpa en vanlig fläkt och ansluta den till skorstenen.
patrikjepp: Halloj! Funderar på att köpa ny köksfläkt vart eftersom. Vi har en sådan som inte har utsug för då kan det gå in till grannen då vi bor i en bostadrätt sitter bara nått kolfilter typ och ett rör ner till fläkten. Nån som har tips på var man kan få tag på en ny sådan till vettigt pris och vad denna typ av fläkt kallas? :cool:
Paddy: Hade laddat hela veckan för att montera fläkt och takhuv i dag men när jag packar upp grejorna ser jag att fläkten, en Thermex Decor 941, har 145 mm anslutning och här står jag med slang och takhuv för 125 mm? Hos Vitvarumäklarna där jag köpte fläkten och slangsatsen, står det att fläkten har 125 mm anslutning. På Thermex hemsida står det också att fläkten har 125 mm anslutning
John J: Datafläkt och en 12 v DC trafo fungerar kanon och är tyst. Vilket rör an har spelar ingen roll, spiro eller alu fungerar fint.
mulpac: Avloppsrören ska inte läcka och det ska sitta vattenlås som hindrar att luft kommer ut från avloppssystemet. Läcker det ut avloppslukt är således lämplig åtgärd att fixa rören och vattenlåsen.
gadu^: Tack... dock vill man ju inte ändra på förutsättningarna som vart sen 70talet utan att kolla upp det..
---: Vi ska byta vår alliancefläkt. Det är en fläktkåpa som sitter på väggen vi är ute efter. Vi har hittat en modell hos Franke som det lutar åt men den är egentligen inte helt hundra och modellen som Cylinda har föll oss inte alls i smaken. Jag undrar om det är någon som vet om det finns fler valmöjligheter än de som Franke och Cylinda har?
lobbin: Vi hade hela förra vintern problem med kyliga sovrum som jag trodde berodde på dåligt tätade fönster, något som jag ordnade nu under sommaren. När temperaturen ute återigen sjunker så är det fortfarande kallt och kyligt inne. Vi bor i radhuslägenhet längst ut i ett större trevåningshus, lägenheten har ett slutet till-/frånluftsystem om jag fattat det rätt. Förra månaden när vi
Tjoa: Länkade fel där såg jag. Kolla in denna sida där du kan välja äldre produkter från fläktwoods. http://www.flaktwoods.se/bostadsventilation/produkter-system/produkter/aldre-produkter/ Finns även lite drift & skötsel beskrivningar.
fabban: att jag inte tänkte på rengörningen.. :D spaken intryckt lika med stängt. och ute så är det öppet.. dock så verkar alla behövas göra rena.
MiNio: När vi såg över ventilationen för några år sedan så monterades temperaturstyrda tilluftsventiler i huset och en ny Futurum fläktkåpa. Huset (byggt 78) har mekanisk frånluftventilation med takfläkt som styrs från fläktkåpan. Nu när det börjar bli kallt funderar jag på vad som händer när alla ventilerna stänger och fläkten går på grundventilation som vanligt. Det borde bli
Suselia: Hej! Vi är i färd med att totalrenovera ett hus själva och håller just nu på med förberedelser för röret till köksfläkten. Vi har gjort hål i underlagstaket och en plåtslagare har fixat en plåtkrage som vi klistrat mot takpappen. Ett spirorör med stenullsmatta runt ska sedan dras upp genom hålet och upp genom "kragen" på taket. Efteråt kommer plåtslagararen tillbaka och
Tjoa: Kolla in denna sida under takfläktar. brukar hänga sådana i fabriker o dyl. http://www.frico.se/swe/index.php
Tjoa: Utan ljuddämpare i tvättstugan kommer det bli ett jäkla liv. Finns det verkligen ingen annan lösning där man kan ta luft i tvättstugan utan att skippa dämpare? Kanske i stil med t-rör ovanför flvp och sen en ljuddämpare 90 grader längs med med taket? (synligt montage som målas i vägg färg)
Tjoa: I vanliga fall brukar man om det är möjligt att sätta intag på norr sidan, då man kan få lite svalare luft på sommaren. Om du eldar så kan du ju kolla i vilken riktning det brukar blåsa mest i. (Hemma är det 90% av tiden sydvästlig riktning.) Sen sätter du intaget så att det hamnar "innan" skorstenen. Sätt inte intaget i marknivå utan försök att få upp det så högt upp som