Ventilation
Kjell_G: Ljuddämpare finnns men det tar inte bort stomljudet. Ska prova med gummibustningar på nuvarande upphängning. Om det blir utbyggnad så drar jag med ventilationen och då blir återvinningen kvar, håller med om att det skulle vara dumt att ta bort när den finns. Kjell G
exerg: Både Pax o Fresch är mycket tysta med med 25-30 grader att jobba med så kommer du inte att märka nån skillnad.Det skall till betydligt mer luft för det.
pelpet: Huset är idag isolerat med kutterspån. Borde man inte kunna lägga på mer kutterspån, alternativt någon annan isolering som andas?
Carinavärmdö: att det blir dyrt energimässigt gör inget, det jag är ute efter är ett bra innomhusklimat..så jag kommer nog att satsa på flera spaltventiler i alla fönster.... och minska frånluften.... kommer du på någt mer så skriv gärna :)
gogu: [citat] Efter att ha läst in mig på detta forum och insett att för att ftx ska fungera bra så måste man ha ett väldigt tätt hus. Det har jag inte. Har en utbyggnad som är nybyggd den är tät men den gammla delen av huset är byggd på 30talet o ganska otät. Sen är jag lite rädd för oljud. Gillar inte en fläkt som surrar. En värmeförflyttningsfläkt skulle ju bara gå när man
myrstack: Skit, vilken tankevurpa. Får rätta mig själv till att fråga om din kondensstrumpa ser anorektisk ut :)
Hemmanisse: Du kan isolera kanalerna och sätta kallrasspjäll på av/uteluftsidan. Jag skulle inte rekommendera dig att sätta plast om du funderat på det alternativet.
PCLarsson: för takfläkt från Östberg. Var kan jag få tag på en sådan i Stockholmsområdet så tidigt som möjligt i morgon bitti... Killarna håller på och läger tak och skulle gärna vilja ha den på plats så snabbt som möjligt. Tack för all hjälp. PC
Patrick E: När jag skulle installera FTX hemma kontaktade jag Alig ventilation www.alig.se de säljer bl a Östbergs produkter (HERU) och har varit väligt bra att ha att göra med både vad det gäller rekommenadation av system och support under installationen. Jag har även haft kontakt med dem tidigare när jag skulle byta köksfläkt och tillhörande frånluftsfläkt.
daugaard: Låter bra att montera fläkt uppe i kanalen ist, med såna där strypventiler. För man ska ej ha fläkt från badrum rakt ut ur väggen! specielt inte under takfoten eftersom då går den fuktiga luften in genom takfotsventilationen o riskerar mögel mm på vinden!
strevert: Min gamla takhuv har tyvärr gett upp och vill inte hålla regnvattnet ute ibland. Finns det någon som har eller har haft en takhuv till köksfläkt av den här modellen? Denna på luftbutiken kostar 1235:- Jag undrar om det blir problem med sidoregn in i takhuven? Kollat upp benders takhuv som har en skyddande hätta runt hela huven, men den går på 2500:-
para: Kom på en sak till. Vi ska ju ha torkskåp i tvättstugan och då funkar det nog inte att ansluta torkskåpets utblås över en PAX fläkt. Får väl bli en takfläkt istället. Hittade Vilpe E120P (till den finns en takgenomföring som passar mitt plåttak). Vad sägs om den?
myrstack: Det hela hänger lite på vad du har för rum kring din tänkta aggregatplacering. Vid vindsplacering så så rekommenderar tex flera tillverkare (Flexit tex för vissa aggregat) att dessa inte placeras över sovrum vilket kan begränsa ordentligt var man kan sätta aggregatet. Samma gäller för tvättstugemontering. Sedan väljer många ändå en placering nära sovrum i och för sig. 50cm
myrstack: Ett Flexit SL4R behöver inget kondensavlopp och så länge som det är i drift är det egentligen inga problem. Kallvind är inga problem så länge kanalerna är ordentligt isolerade. Vet flera som står på kallvind utan problem och även ner mot -25 (som är vad jag själv upplevt) tuffar det på fint. Värmebatteriet är dock trevligt för att unvika allt för kall tilluft så köp ett
FrittDrag_II: Under punkt 2.1 kan du läsa om möjligheterna med CI600 styrningen Länk till PDF Skall du ha fjäderande knapp får man komplettera med ett tidrelä. Har inte testat dessa funktioner själv.
AndersS: Om du har så dåligt dränerat att du ser att fukt tränger in vid regn måste du åtgärda det först. Sedan får du utvärdera din avfuktare. Förutsätter att du sommartid minimerar tillflödet av luft och ventialtionen, annars tillför du bara ny fuktig luft. Men grunden är att så långt det är möjligt åtgärda fuktproblemen.
Rooney: Jag har just köpt en Mitsubishi MJ-E16VX. Att den är tyst och drar mindre el var avgörande orsaker. Vi sover ju i rummet bredvid. Ett tips är att köpa den från England. http://www.mitsubishi-dehumidifiers.co.uk/contents/en-uk/d39_mitsubishi-mje16vx-dehumidifier.html Jag tjänar nästan 2000 kr mot att köpa den i Sverige (betalar ca 3400 kr inklusive ett extra filter och frakt). De skickar
byggarätt: Ventillation bygger på tryckskillnader och om man vill ha ljudisolering samtidigt så kan det bli lite knepigt. Om du bara behöver kyld luft så ordnar du ett intag i dörrens underkant. Du ordnar ett utblås högt vid taket så nära utsug som möjligt. Ni köper ett Ac aggregat med separat tank för kondens och låter Ac blåsa kall luft förbi datorn den varma blåser du ut i uttaget vid
matsk: Jag tänkte försöka undvika att få ner kalluft i imkanalen eftersom jag har problem med vattenrör som ligger mot imkanalen i bjälklaget och fryser när det blir runt -15 på vintern. Nån som har något annat tips på lösning?
Tjoa: Bumpar tråden och slänger in en länk från annan tråd. Finns lite bra diagram som går att använda samt bilder på hur man kan lösa det. http://eco-logical.se/downloads/eco%20logical%20vent.pdf
Rooney: Hej ankan_84, hur fungerar din Woods DS36? Jag funderar på att köpa en sådan. Vart köpte du den eftersom du kunde pruta ner den så? :)
exerg: Det måste nödvändigtvis inte suga ut luft på övervåningen bara för detta. Det är det totala undertrycket i huset som skall se till att freshventilerna fungerar som luftintag istället för tvärtom.Detta är svårt att få till utan att överventilera. På nedervåningen tar sig luften in betydligt lättare pga det större undertrycket därnere vilket gör att friskluftsventilerna där
NetNut: Har tidigare jobbat lite med sorptionsavfuktare, framför allt Munters modeller. På firman jag jobbade hade vi modeller som var bortåt 25 år som fortfarande bara gick och gick. Vissa modeller hade förutom tvättbart/utbytbart filter även tvättbar rotor, detta gjorde att du efter 15 år fortfarande hade 90% kapacitet. När avfuktarna väl lade av var det oftast lager/motorlindningar som gav
Abrahamsson: Tackar för svaren.. Jag blev radonhusägare och kommer förmodligen leja bort arbetet så fort jag får tillträde till huset. Återkommer med resultat eller fler funderingar...
pgoth: Hej, jag behöver lite rådgivning rörande ventilationen i min villa från 79 med självdrag. Huset är på 260m2 och 1,5 plans hus. Förre ägaren har satt in tilluftsdon ovan fönstret (spaltventil) både på nedervåningen och ovanvåningen. Jag tyckte inte det var riktigt tillräckligt och önskar bättre ventilation, speciellt under sommarmånaderna, och installerade ett par fläktar i
grata: Har fått offerter på att byta vårt ventilationssystem, har idag en minimaster. Det skiljer inte mycket i pris, men jag har ingen koll alls på såna här system, så vilket av dem bör jag välja? Ska ha en firma som installerar allt.
roybean: 0.35l/s, m2 är en sanning med modifikation, man måste också titta på vilka utrymmen som finns. Badrum, WC, klädkammare, kök etc kan göra att du behöver mer luft än så. Om du skriver ned vilka utrymmen du har så kan man ta fram det exakta värdet. Du kan också införskaffa Håkan Enbergs skrift "Minimikrav på luftväxling". Den innehåller dock bra mycket mer än bara luftkrav för