Ventilation
Mikael_L: [citat] Som redan nämts i tråden är ett rH på under 75% safe (RF om vi använder svenska). Någonstans över 75% börjar mögeltillväxt lite sakta. Saktare vid ogynnsam temperatur, snabbare vid perfekt temp (=25 - 40° ca). Olika mögel beter sig ju givetvis olika också. Tillfälliga toppar är inte så farliga, men det blir en kombination av rH, temp och tid som avgör om det blev någon
banjoatte: Tack för svar. Men vad menas med C lampan är den tänd när eftervärmen aktivera?. Det som satt myror i huvudet på oss när det gäller lampan för filterbyte är att den enligt är Flexit ,i instruktionen för manöverpanelen under rubriken filtervakt ,skriver att den ska blinka vid filterbyte. Och vår lyser med fast sken. Tryckfel eller?
Tjoa: http://www.calectro.se/index.php http://www.regin.se/ Här finns lite, men inget färdigt. Då måste du bygga lite själv. Tveksam till att de är billigare än den du tittat på.
Tjoa: http://www.ventilationsfilter.net/393-filterset-temovex-rt-400-s-.html
pink_painter: Jag hade inga oblater hemma, men väl vita självhäftande möbeltassar. Klippte ett par i lagom stora bitar och tryckte fast på några punkter och tada! nu drar det finfint runt dörren, men den slår och skramlar inte längre. :)
exerg: När du ändå år på gång att byta fönsterlist: ta bort den övre listen och känn efter om luften utifrån sugs in i springan.Gör den inte det(vilket är troligt) så kommer den nya ventilen inte att fungera rätt. Gå sen ner och prova om utsuget från tvättstugan fungerar åt rätt håll eller om ventilen istället släpper in kalluft(vilket är mycket vanligt i liknande 1½-planshus med
Patrick E: Det kanske inte blir så mycket damm i kanalerna som man kan tro. När jag installerade FTX i somras rev jag bort de tidigare frånluftskanalerna och jag var förvånad över hur lite damm det satt på väggarna, trots att de varit i drift i drygt 30 år i en villa. Det satt en del damm precis i 90-gradersböjen vid vissa av frånluftsdonen, men i övrigt var kanalerna som nya.
Picke: Klart ni ska ha ftx i ett nytt hus! Om ni ska köpa det med huset är det ju bara att speca hur tyst ni vill att det ska vara, tex max 30dBA i alla utrymmen utom i sovrum där det max får låta 20dBA (ohörbart). Risken är förstås att det blir avsevärt dyrare än en standardinstallation. Med vårt ftx-agg indovent 400 och installationsritningen som var gjord för vårt hus, följde det med
Pongu: http://www.bosch-home.se/Files/Bosch/Se/sv/campaign/2011/Cleanair%20module/8_BOS-4_Broschyr_A5_CLEANAIR_swe.pdf Bättre än de flesta kanalfläktar, om man inte har en massa fukt som ska ut (men då ska man kanske se över ventilationen).
Tjoa: Om du syftar på dammet som blir runt tilluftsdonen så brukar det inte komma från tilluften utan landar på donet pga turbulensen. Dammet finns alltså redan i rummet. Men är filtret borta/hål i så kan dammet komma från aggregatet.
Consensus: Angående kåpa, glöm allt vad vitvaruhandeln har att erbjuda. De säljer kåpor som fungerar ihop med en separat imkanal. Du behöver en specialanpassad kåpa som passar med anslutning till FTX:n samt kan styra din anläggning. Kolla på http://www.flaktwoods.se/produkter-dokumentation/ vidare till 3 Bostadsventilation och sen till Spiskåpor/Utbyteskåpor. För att köpa så får man vända
Magnus_Andersson: Bra ide i badrummet. I torkrummet är det bättre att stänga till helt och låta avfuktaren göra jobbet.
AlBenga: Har inredd källare med utreglade innerväggar. Huset byggt -65. Huset har självdrag. Ventilation finns i varje rum, bestående av pvc rör 100 cm till befintlig ytterventil. Skruvtallrik på insidan. Vintertid blåser det iskallt då det saknas kallrasskydd. Fråga: Skall jag skaffa ett kallrasskydd som passar pvc röret eller finns det bättre lösningar? Förra vintern stängde jag
Maglarpsbo: Om huset är gammalt - och enda ventilation är i fönsterhöjd ...... i källare? Kan jag göra hål i markplanet och leda luft ner till jordgolvet? för tilluften? och fortsatt använda existerande ventilationshål för utluften ........? är inte risken, att det blir kallras vintertid?
Noseone: Ingen lär ju ta jobbet om de inte får fakturera iaf 1 dags jobb för 1 person eller 2 halvdagar för 2 olika (el och montering). Så med 500 kr/h så är det ju knappast ett orimligt pris.
haddirajan: Jag kör fortfarande med stänga ventilationsgaller och avfuktare. Mitt garage verkar må bra och det är ingen som helst fukt på fönstren. Tvättar jag bilen och ställer in så är den torr till dagen därpå. Skulle jag få dålig lukt så öppnar jag porten och byter på så sätt luft inom någon minut. Att köra mekanisk ventilation i ett garage känns något overkill faktiskt.
Josth: Fler friskluftventiler betyder lägre undertryck och ökande luftflöde i huset med samma frånsluftsfläkt. Därför bör fläkten då ökas så att undertrycket bibehålls (enligt hustillverkarens spec) och därmed erhålls ett större ventilationsflöde. Detta fördelas i första hand på de ställen där luften har "lättaste vägen". För små springor under dörrar motverkar givetvis extra
saturnus: Jag fick min rördragning uppritad, efter kontakt med NIBE (värmaren är en Fighter360) till en kostnad. Ljuddämparen skall sitta så nära aggregatet som möjligt , men något resonansljud behöver man inte oroa sig för, då ventrören inte monteras stumt till aggregatet.
Holpers: Jag kände det på mig... Några tips på billiga lätta kompletta kit för detta. Visst klarar man detta själv som normalhändig? Måste fixa detta innan snön och julmatlagningen kommer. :-)
E025289: Glömde säga att jag har 350mm cellplast under 12 mm betongplatta som golv i källaren så vad jag vill säga är att det är relativt välisolerat, skulle vilja kunna hålla iallafall ca16 grader på vintern där nere.
Marlen Eskilsson: Jag tror inte att det blir några problem att göra som du tänker, vi gjorde precis så när vi renoverade. Vi har självdrag, fuktstyrd fläkt i badrummet som går ut i murstocken. Går inte er köksfläkt ut via murstocken också? Det gör vår.
BigGitt: Aha? Ja. De verkar ok. Vet inte vad dessa kostar. Vi körde med vanliga även bakom elrad. O det fungerar.
Mickehed74: Hej Nyinflyttad i en 1 1/2 plans villa med självdrag..var ett gammalt eternit hus vi har isolerat och bräd slagit och bytt tak och tätat alla fönster så min fråga är hur får jag självdraget att funka igen? På nedervåningen har vi 1 sovrum och vardags rum + hall + kök + en liten toalett med en fläkt(med kallras skydd) som bara är igång så länge lampan är tänd och på
pink_painter: Liten uppdatering av nästan bortglömd tråd! Så här löste jag problemet med frånluften i badrummet: Tätade helt enkelt runt om med Bostik Lim o Tät, byggde upp med lite cellplast där hålet var för stort. Resultatet blev att det drar ännu bättre! Har testat genom att hålla upp en bit papper och det sugs in. :) Spacklade innertaket med Beckers våtrumsspackel, målade sen med Beckers
Tompa21: Egen kanal är lite svårt, långt mellan badrummet o murstocken. Jag prövade att öppna fönstret i badrummet o ytterdörren, då blev det varken till eller fråndrag, men det var vindstilla idag, igår blåste det mycket. Huven är ca 1/2 meter lägre än skorstenen, och det är mycket riktigt eternit ca 14 cm. Jag provar att installera fläkt i alla fall, hoppas det funkar. :)
Byggjanne: [citat] Det är en bänkskiva, 30 mm tjocklek, fäst i vägg och garderob med vinkeljärn och sedan står den med IKEAs justerbara ben. Jag har inga problem med centrifugering efter ett par månaders användning.
Alpha: Är heller ingen expert men pröva med alt 2 först genom att öppna dörren lite så ser du ju hur elden ser ut i kaminen om det räcker till eller inte alt. ta bort lite av tätningslist vid övre hörnen. Men genom alt 2 så borde ju ventilationen i helhet bli bäst. Finns ju en annan variant med, det är ju att sätta in en fönsterventil(biobe) i övre karmen på ett fönster närmst kaminen.
BigGitt: I mitt fall dras luften i 4 hörn i huset under golvet i hela huset. Fläkten är på 150Watt. Utöver detta gar vi 2 Pax fläktar. 1 i varje WC som går konstant. Dock med möjlighet att stänga av. Om du har sep kanaler i våtutrymmen, bör du använda dessa. Jag tycker inte om att kasta bort pengar. ;) Dagens LLVP är mycket bättre än för 10 år sen. Om 10 år blir de ännu bättre.
Matti_75: Ja du ska täcka igen ventilerna öppna dom på våren när luftfuktigheten är låg, stäng dom efter midsommar när RF ökar.