K
Krabbankalle: Jag hänger på med en följdfråga... Jag ska sätta in Fresh-ventiler och har börjat med en TL98-F som jag köpte på bygghandlen. Nu funderar jag på om det kanske räcker med TL80F i andra rum? Jag tänkte mig den bullerdämpande varianten och då skiljer det en hel del både i pris och storlek på hålet som behöver göras i väggen. Jag bor i ett 1 1/2-plans kedjehus på ca 120 m2 och ska
3 svar · 4,7k läst
S
svlu: Tack alla som svarade! Drog öronen åt mig och valde en annan hantverkare.
5 svar · 1,5k läst
U
Unclebans: Tack! Ska kika lite närmre på det och sen blir det till att beställa en huv.
4 svar · 1,6k läst
B
BigGitt: Då är det kablarna som håller den på plats. Och ang alt 1. Visst får man det på plats. Jag skulle klara av det. Dela, sandpappra kontaktytor, rätta till armen (det sitter en i) montera tillbaka. Det går!
3 svar · 820 läst
·
J
JOW: Kom på, är det byggaren som sköter allt eller är det, vad heter det nu, delad entreprenad (eller vad det nu heter...)... Du kanske ska begära offert från annan ventilationsfirma på närmsta ort..?
9 svar · 1,7k läst
T
Tidsbrist: ...lite otydligt var det nog. Plasten kommer att sättas mellan isolering och gles+gips, alltså på varma sidan av isoleringen.
9 svar · 6,1k läst
FrittDrag_II
FrittDrag_II: Problemet när man skall rensa kan vara att "komma förbi" 90gr böjar. I ditt fall blir alltså problemet kanalen som ligger i tak/golv horisontellt. Kan du får en renslucka där "sista" böjen sitter innan den böjer upp till takhuven är det bra för man kan rensa på båda hållen där. Sedan har jag sett att ibland har det godkänts utan renslucka då sotaren tycker det är okej att trycka
3 svar · 4,5k läst
C
caldera: ...rättar in mig i ledet och satsar på avfuktare och badrumsfläkt. Plus att ventilera ut i källaren via garaget. Se bifogad fil hur jag tänker mig det hela! :blushing:
10 svar · 26,3k läst
·
gadu^
gadu^: Exakt dem finns även i vitt också...
5 svar · 8,6k läst
·
J
jonas_72: Ja det kanske slutar med det. Det blir ju enklast, och om det ändå är tillräckligt för att få ut den fuktiga luften så finns ju det ingen anledning att krångla till det. //Jonas, Arboga
5 svar · 2,6k läst
FrittDrag_II
FrittDrag_II: Antar att du menar Nibes frånluftsmodul FLM. Att ha ett utsug precis vid kaminen gör att man suger ut den varma luften direkt ur huset, bättre att frånluften i våtutrymme drar runt värmen i huset. Sedan tror jag man rekommenderar att inte ha don precis vid kaminen då frånluftstemperaturen kan bli för hög för fläktmotorn om man har otur. I köket skall du ha frånluftsdon i för att
1 svar · 1,4k läst
B
benke_berguv: Då blir det att göra så, tackar för svaret! //BEnke
4 svar · 2,4k läst
·
V
Ventilations Bosse: 23 fläktar på 150w/st + kompressor på 1,1 kw...sen ska du kyla huset..är det med i kalkylen?
5 svar · 2,2k läst
Patrik_Hed
Patrik_Hed: Fresh intellivent är en grym "Pax-fläkt"! Den är väldigt bra för att fläkten snurrar inuti "Pax-fläkten" och inte utanför som på Pax så då kan man sätta den lite hur man vill. Måste inte vara exakt över vent-röret. Dessutom är den snygg, enkel att ändra inställningar på och fruktansvärt tyst! Man kan koppla den så att den jämt har ett lågt grundflöde (behövs inget
2 svar · 1,5k läst
D
donjza: Jag bor i lägenhet med kolfilterfläkt i köket. Detta har jag sedan länge tröttnat på, önskar få ut oset! Frågan är hur, vart jag ska koppla ventilationsröret? 1) Kan man (anlita någon som kan) göra hål i väggen och blåsa det rakt ut? Är det en bra lösning och vad skall jag i så fall tänka på? 2) Har ett skorsten i köket, det sitter en gammal plåtlucka på skorstenen så
0 svar · 1,1k läst
FrittDrag_II
FrittDrag_II: En luftvärmepump tillför ingen luft in i huset, den cirkulerar endast rumsluften. Skall du ha en frånluftsfläkt bör du komplettera med någon form av friskluftsventil.
1 svar · 1,9k läst
G
gaia: hittade ett intressant info "För att hålla 50% relativ fuktighet i en förrådslokal genom uppvärmning måste inomhusluften i genomsnitt värmas 7 °C över utomhustemperaturen under hela året. " Det bra att ha en sådan varningstal och mäta sej fram till farliga lägen i husets kalla utrymmen typ krypgrund, kallvind, källare ....med en vanlig termometer. Användbart! Då fattar man hur
2 svar · 1,1k läst
Humulus
Humulus: Jag tycker att du ska försöka förlanga friskluftsintagen med kanaler så att luften tas utanför altanen! Även om det nog inte kan förklara dina rel höga vården, så kan det i torliga fall ge ett inte negligerbart tillskott av Radon, men det kan ju också ge en lite unken luft i övrigt, så om det inte är någon stor arbetsinsats så skulle jag fixa det om jag vore du.
3 svar · 2,2k läst
mexitegel
mexitegel: När du bytt fönster och dörrar så tror jag pumpen orkar hålla 20 grader inomhus utan problem. När det är som kallast ute så lär du ha minskat värmeläckaget med minst 1kw gissar jag på. MEN om du sätter in mekanisk frånluft utan återvinning så kommer du öka din ventilation jmfr. självdrag så det går antagligen på ett ut då. Värmeväxlaren kan väl placeras varsomhelst
4 svar · 1,5k läst
E
exerg: har på ett par ställen tillverkat en låda, lite större än gallret som i överkant sitter med en enkel gångjärnskonstruktion och med en diskret ståltråd som vinklas ut genom gallret. När man vill öppna suget genom gallret trycker man upp ståltråden som i sin tur lyfter "lådan" som i sin tur fastnar på en magnet ovanför gallret. När den skall srängas drar man bara i ståltråden
7 svar · 1,6k läst
M
myrstack: Är du ute efter filtermaterialet eller en hel box? Köper du en Filterbox (googla på tex Filterbox FLK) så får du en galvad plåtlåta med anslutningar till spirorör. Normalt är väl dock att du köper färdiga filter. Du brukar hitta filtermaterial på samma ställe. För väggventiler kolla tex på vad Fresh har i sitt sortiment, några modeller är möjliga att stänga helt
1 svar · 2,1k läst
M
myrstack: Glömde säga det förut men hade du inte haft lite för höga radonvärden vilket jag tolkade som ev kommer kräva lite ventilationsjusteringar så hade det väl inte spelat så stor roll att du körde 160mm. Huvudsaken hade varit att du inte störts av ljudet. Visst kan du byta till 200mm för uteluft, det du länkar till funkar säkert utmärkt, och du kommer ha lägre tryckfall. Likaså på
3 svar · 3,1k läst
P
Prosit: Jag funderar själv på ljuddämpade överluftsdon i kommande husbygget - eventuellt hemmabyggda. Borde gå att sätta ovanför dörren. Ljuddämpade för att inte eventuella ljud från toalettbesök ska ta sig ut.
6 svar · 3,2k läst
spararen
spararen: [citat] Det finns designade badrumsfläktar också. Här t ex: http://www.soliduct.com/flaktar/badrumsflakt.htm Men vad de har för program det vet jag inte.
5 svar · 4,3k läst
A
AndersS: Utifrån mitt tidigare förslag på t.ex. Solarventi eller liknande så kanske jag ska göra ett förtydligande. Störst nytta har man under den tid som fritidshuset inte nyttjas då den vid soliga dagar sköter ventilationen och även tillför viss värme. VentilationsBosse; Det är inte själva solcellerna som avger värmen utan driver fläkten och avgörande för hur mycket värme den ger är
25 svar · 5,3k läst
Darth Peter
Darth Peter: Badrummet saknar helt ventilation i dagsläget. Sånär på en luftspalt på dörren. Ska sätta in en Fresh intellivent, men vad är bästa sättet att ta mig genom tegelväggen? Kanalen ska vara 125 mm, vilket min B&D inte är anpassad för. Ska jag köra runt med 10mm ock knacka sönder med stämjärn? Kan man hyra så stora borr? Köpa verkar inte som ett alt, då tillkommer maskinen...
0 svar · 522 läst
F
fsn: Det blir en dyr avfuktning. En uppvärmning av källarn för en effektivare avfuktning och tilluft via FTX istället för väggventiler. Just nu försöker du avfukta hela världen genom dina tilluftsventiler.
7 svar · 5,3k läst
M
myrstack: Över duschen är okay och gärna så högt upp mot väggen som möjligt om den placeringen är möjlig. Du kommer ha mest varm fuktig vattenånga där som du vill transportera bort (frånsett taket då)
7 svar · 3,5k läst
·
V
Ventilations Bosse: prata med en ventilationsservice kille/firma eller ring Systemair (finns på nätet)
1 svar · 1,7k läst
F
fredl: [citat] Har som sagt gjort rent filtren, men det är svårt för mig att avgöra om de är täta. Ska prova med en bordsfläkt och köpa en hygrometer ihelgen. Blir det inte bättre får Mitsubishi kolla på den. Jag måste säga att jag är lite besviken. Avfuktaren från Woods den "bara fungerade" i en herrans massa år och avfuktade väldigt bra. Mitsubishin ska enligt tester vara en av de
6 svar · 6,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.