Consensus skrev:
Sen är det driften. Jag tror inte det heller gör någon skillnad. Enda sättet ett testa detta är att sätta en energimätare på avfuktaren och mäta upp.
Ja, och helst då i samma krypgrund. Woodsen här har dragit 120 kWh under senaste månaden men vad t ex en HomeDry hade dragit under samma förhållanden har jag ju ingen aning om, men det skulle vara intressant att veta.

Munters har tyvärr upphört med tillverkningen av HomeDry pga konkurrensen från bl a Trygghetsvakten. Ja, jag skriver tyvärr.

Jag tror inte det beror på Trygghetsvakten, som bara är en simpel hygrostatstyrd värmeslinga. Orsaken är nog snarare att AceTec tagit fram en mycket bättre sorptionsavfuktare som både är billigare och bättre. Framförallt kan den inte gå sönder bara för att det blir strömavbrott.

AceTec har helt enkelt konkurrerat ut Munters.

Consensus skrev:
Absorptionsfilter? Vad är det?
OK då, rotorn som är en förbrukningsvara med i för sej lång bruktid. Den blir inte sliten på mekanisk vis men åldras på kemisk vis och avfuktningskapacitet minskar. Den är lika viktig som en fungerande kondensor i en kondensavfuktare mao den viktigaste del ....
gaia

Har tidigare jobbat lite med sorptionsavfuktare, framför allt Munters modeller. På firman jag jobbade hade vi modeller som var bortåt 25 år som fortfarande bara gick och gick. Vissa modeller hade förutom tvättbart/utbytbart filter även tvättbar rotor, detta gjorde att du efter 15 år fortfarande hade 90% kapacitet. När avfuktarna väl lade av var det oftast lager/motorlindningar som gav upp. De kondensavfuktare vi hyrde ut höll sällan längre än 4-5 år som max, antingen så blev det läckor och gasen försvann, eller så la kompressorn av. Fördelen med en sorptionsfuktare är att den transporterar ut den fuktiga luften, en kondensavfuktare måste man antingen tömma tanken på eller ha en dräneringsslang till lämpligt avlopp. Har man däremot en välisolerad grund med liten eller ingen luftväxling kan en kondensavfuktare funka bra.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.