2 356 läst ·
6 svar
2k läst
6 svar
FTX-aggregat, hur fungerar dessa utan efter/förvärme?
Funderar på roterande FTX. Bor i Norrbotten och vill veta hur det fungerar i praktiken med efter/förvärme. Behöver man detta för att aggregatet skall fungera och inte frysa ihop när det är riktigt kallt? Bryr mig inte om att tilluften kan bli nedåt 10 grader då jag anser att 10grader fortfarande är bättre än de -30grader som kommer in genom nuvarande väggventiler. Bästa placeringen vore dessutom på vind och man hör lite skräckexempel på frysande FTX där det börjar kondensera och rinna genom innertaken...
Jag har kört så i två vintrar och det har funkat helt ok med Flexit SL4R. Inga problem med aggregatet och tilluften mätte jag någon gång när det minus 20-25 ute och då var tilluften 9 grader varm.
Tror dom flesta problemen med is sker med icke roterande ftx.
Tror dom flesta problemen med is sker med icke roterande ftx.
Kondens eller inte beror inte på den absoluta temperaturen, utan på temperaturskillnaden. Om tilluften är varmare än omgivningen (och röret) får du kondens på insidan, är den kallare får du kondens på utsidan.
Ett Flexit SL4R behöver inget kondensavlopp och så länge som det är i drift är det egentligen inga problem. Kallvind är inga problem så länge kanalerna är ordentligt isolerade. Vet flera som står på kallvind utan problem och även ner mot -25 (som är vad jag själv upplevt) tuffar det på fint. Värmebatteriet är dock trevligt för att unvika allt för kall tilluft så köp ett aggregat med batteri där du har möjlighet att stänga av det vid önskemål. Att tänka på är att även om aggregatet är gjort för att stå kallt så är de ofta bara utrustade med 30-50mm stenull som isolering så har man en vind som ligger nära utetemperatur och bor i norrland så skadar det inte att bygga en låda till aggregatet med 100mm isolering till eller liknande.
Klicka här för att svara