1 474 läst ·
2 svar
1k läst
2 svar
Värmeförflyttare/Dålig ventilation
Hej har två kluriga problem för er ventilationsexperter.
1 Barnens rum på övervåningen saknar ventilation o har dålig luft!
2 Värmen från murspisen på nedervåningen kommer inte till barnens rum
Planerar ev att sätta ventiler i väggarna i barnens rum för att lösa1. Kommer det även att lösa 2?
Huset i övrigt har självdrag i skorstenen i ett annat rum på övervåningen o frånluft i badrum/kök på nedervåningen. Värmen från murspisen sprids bra till rummet med självdrag! Enda vägen idag för luft till övervåningen från under är via trappen! Murspisen har egen tilluft via källaren.
Hade tidigare planer på att installera ftx system men har lagd det på is. Men har dragit div rör för detta. Bla finns ventiler o spirorör från rum med murspis till vind. Och barnens rum har spirorrör i taket till vind redo att kopplas vidare.
Så vad göra?
1) Installera nåt värmeförflyttningssystem med fläkt som suger luft i barnens rum o blåser ut vid murspisen för att sprida värmen och ge friskare luft i barnens rum!
2) Skippa Värmeförflyttning via fläkt utan sätt bara in ventiler i väggarna i barnens rum. Luft kommer vandra från mursspis o ut genom dessa ventiler o dra med sig värme!
3) Gör både 1 och 2!
Eller finns nån annan bättre lösning?
1 Barnens rum på övervåningen saknar ventilation o har dålig luft!
2 Värmen från murspisen på nedervåningen kommer inte till barnens rum
Planerar ev att sätta ventiler i väggarna i barnens rum för att lösa1. Kommer det även att lösa 2?
Huset i övrigt har självdrag i skorstenen i ett annat rum på övervåningen o frånluft i badrum/kök på nedervåningen. Värmen från murspisen sprids bra till rummet med självdrag! Enda vägen idag för luft till övervåningen från under är via trappen! Murspisen har egen tilluft via källaren.
Hade tidigare planer på att installera ftx system men har lagd det på is. Men har dragit div rör för detta. Bla finns ventiler o spirorör från rum med murspis till vind. Och barnens rum har spirorrör i taket till vind redo att kopplas vidare.
Så vad göra?
1) Installera nåt värmeförflyttningssystem med fläkt som suger luft i barnens rum o blåser ut vid murspisen för att sprida värmen och ge friskare luft i barnens rum!
2) Skippa Värmeförflyttning via fläkt utan sätt bara in ventiler i väggarna i barnens rum. Luft kommer vandra från mursspis o ut genom dessa ventiler o dra med sig värme!
3) Gör både 1 och 2!
Eller finns nån annan bättre lösning?
Efter att ha läst in mig på detta forum och insett att för att ftx ska fungera bra så måste man ha ett väldigt tätt hus. Det har jag inte. Har en utbyggnad som är nybyggd den är tät men den gammla delen av huset är byggd på 30talet o ganska otät. Sen är jag lite rädd för oljud. Gillar inte en fläkt som surrar. En värmeförflyttningsfläkt skulle ju bara gå när man eldar då gör inte surret nåt.JOW skrev:
Så tänkte att jag kan testa nåt enklare nu så kan jag ju alltid ångra mig sen o installera ftx om jag känner för det.
Klicka här för att svara