Y
Yrrol: Jag var lite otydlig, min plan är att förbättra väggarna, ändra rörmonteringen samt komplettera med något under maskinen. Inte att jag tror på att något under maskinen löser allt men ska en sådan omfattande ändring göras så tycker jag det är onödigt att hoppaöver denna detalj. Blev dock frestad att göra som på dina bilder med mina tvätt/torkmaskin-bänkar. :)
12 svar · 9,2k läst
·
D
Drömhus2012: Precis sådana jag menar :) Tackar tackar kurtivan
11 svar · 6,8k läst
H
Hajakz: Hejsan. Har ett gammalt Ventex 300 ventilationsaggregat som frånluftsfläkten pajat på. Känns som man skulle passa på att byta ut hela aggregatet mot nåt effektivare. Det bör väl hänt lite på den fronten. Tänkte kolla om vi har nån här på forumet som gjort samma byte som kan ge några tips. Har kikat runt lite på nätet o det verkar finnas ett antal olika tillverkare. Tar gärna
0 svar · 12,6k läst
K
Kicken: Tror faktisk någon har nämnt talk. Är det i babyhyllan man hittar talk? eller finns det något mera bygginriktad talk?
2 svar · 2,1k läst
Y
Yrrol: Fast om det vore luftljud så borde ju det var så jämt. Om jag bryter strömmen en stund för att sedan starta den igen så brukar det låta vanligt igen.
6 svar · 8,7k läst
·
parper
parper: Glömde nämna att det är en öppning/dörr mellan rummen om det gör någon skillnad.. Annars låter det som om jag hade rätt plan. :)
2 svar · 2,4k läst
·
Consensus
Consensus: Byt till modern kondenstumlare, så att du utnyttjar värmen till huset istället för att blåsa ut den.
2 svar · 1,3k läst
Allium
Allium: Funkar med plåtsax, bara man har ordning på sina höger- och vänstersaxar.
7 svar · 10,4k läst
·
Allium
Allium: Välsorterade järnaffärer bruka ha en del lager. Annars finns det kanske någon Momentum butik i närheten?
4 svar · 1,9k läst
Allium
Allium: Räknar man kronor så tar det väldigt lång tid att spara in ett FTX-system. Komforten blir bättre tack vara riktiga filter på uteluften och kalldrag från ouppvärmd tilluft undviks. Kondens i tilluftskanalerna är normalt inget problem. Du lär väl ändå åka på att dra nya kanlaer, se bara till att isolera dem ordentligt. Om du var rädd för kondens på frånluftskanalerna så kan det
1 svar · 2,4k läst
Allium
Allium: Skall man räkna på energiförbrukning så måste man veta årsmedeltemperatuen. Var ligger huset någonstans?
2 svar · 848 läst
B
Bananskal25: Jag har hört talas om ett annat system som någon annan använder, och det är att istället sätta en enda stor fläkt som ska trycka igenom till alla rum, så har han satt mindre fläktar i varje kanal i rummen istället... kanske det borde vara en bättre lösning.... :-/
6 svar · 2,5k läst
Allium
Allium: Varför skulle luften vara friskare över nock? Och i branchen slutade vi tala om friskluft för många år sedan, nu talar vi om uteluft ... ;-)
3 svar · 2,0k läst
L
largab: [citat] Rättelse: flyttar naturligtvis energi, inte effekt per volym luft. Du tänker rätt. Men jag skulle dra så grovt som möjligt. Tystare, mindre motstånd, högre toppeffekt. sänt from my fån
12 svar · 10,4k läst
A
Alko: [citat] Som sagt, det rådet kan du lita på, det är liksom det mest grundläggande fakta när det gäller ventilation, tilluft i sovrum, frånluft i badrum o kök. Om det var tvärtom skulle du ju dra med dig den fuktiga badrumsluften genom hela huset in i sovrummen innan den kom ut. Tänk alltså på att det är ett flöde du vill uppnå, inte bara "få in lite friskluft" hur som helst.
11 svar · 16,1k läst
M
moongoose: [citat] Vad gäller PAX-fläktar har vi olika uppfattning men håller med om att dessa har blivit betydligt tystare och funktionen har också blivit bättre. Tycker dock fortfarande att konceptet är tveksamt jämfört med andra alternativ. Blobs (som startade tråden) hus var byggt med självdragsventilation och hans problem startade vid fönsterbytet. Tolkar det som att ventilationen tidigare
11 svar · 12,9k läst
·
G
Gabbe1: Jag vet att den har en inbyggd elpatron, men precis som i mitt FTX i huset så kommer jag aldrig använda denna elpatron (utom vid automatisk avisning) , jag kommer enbart använda återvinningsfunktionen för att få en ekonomisk ventilation av garaget/verkstan.
10 svar · 4,8k läst
Allium
Allium: Nja, ftx-aggregat brukar inte vara så billiga. Kanske kan du hitta något begagnat? Räknar man bara kronor brukar man inte spara in ett ftx-aggregat inom överskådlig tid. För många är den viktigaste anledningen till FTX den ökade komforten du kan få med värmd och filtrerad tilluft. Kör du med tilluft bara i hallen så tror jag inte du får så mycket vinst i komforten, du vill ha
1 svar · 2,7k läst
FrittDrag_II
FrittDrag_II: Eftersom lukten försvinner när du vädrar låter det som att du får in för lite friskluft, eller kan va så att det "tilluftsdon" du har idag drar in matos. Du borde ha mer än en friskluftsventil i lägenheten.
3 svar · 3,2k läst
R
roger_no_spam: Hej! Vi skall mura in en s k murspis, och behöver ett spjäll för tilluften. Tilluftröret är 100mm i diameter och kommer sitta bakom 'väggen'. Det gör att spjället behöver ha ett vred med pinne, el dyl. Var kan jag hitta ett lämpligt spjäll? Tacksam för tips. Mvh Roger
0 svar · 1,5k läst
J
JOW: Frånluftdon, tilluftdon, rör, ljuddämpare och fläkt.
3 svar · 6,1k läst
mariatherese
mariatherese: Var noga med ventilationen framförallt i sovrum. Vi bor temporärt i ett hus där det finns knapp ventilation i sovrummet. Det är absolut inte att rekommendera och mycket obehagligt. Har man inte vaknat under natten för att öppna fönstret så vaknar man i ett varmt instängt rum med dålig luft.
12 svar · 5,9k läst
·
I
Indianlax: Case closed! De hade "glömt" öppna alla befintliga fasadventiler när de provtryckte köksfläkten. Sotaren var där idag och den gick nu igenom :) Tack alla forum:are
9 svar · 6,8k läst
mariatherese
mariatherese: Som det står i första inlägget så var mitt ursprungliga förslag att ha aggregatet på vinden. Husföretaget anlitar ett annat bolag för ventilationen så det är säkert gjort så quick and dirty det bara går. Schakterna hade vi redan tänkt på (men en kommer jag att flytta på). Har inget pris för material än och installationen tänkte jag klara själv. Väntar som sagt på en ny
20 svar · 11,9k läst
·
M
moongoose: Lång tråd och har inte läst allt och allas synpunkter. Är ett ämne som engagerar vilket är kul men kanske inte så kul att vara drabbad med fukt och mögelproblem. Tror att man först och främst ska försöka att begränsa möjligheten för varm fuktig luft att ta sig upp på vind genom otätheter. Säg att man vid 22grader inomhustemperatur håller 40%RH, läcker den luften upp på vind
23 svar · 9,3k läst
Allium
Allium: Skruven skall vara korta och trubbiga ("Sotarskruv") dvs. med borrspets eller popnit. 3 st per skarv, max. Band är det vanligaste fast lite "billigt" snyggt montage görs med svep och pendel... Tape behövs inte men låt bli att skruva i och ta bort skruv så du får några extra hål
2 svar · 1,8k läst
kontorsråttan
kontorsråttan: Låter som att det är värt att prova. Tack för analysen, jag återkommer med resultat vad det lider.
2 svar · 964 läst
Allium
Allium: Ja, eller försöka hitta en spisfläkt man gillar och som inte har så stort flöde.
5 svar · 1,6k läst
P
Peter_K: Jo det är själva trafon som brummar oavsett inställt steg.
2 svar · 2,1k läst
Enk Projektet
Enk Projektet: [citat] Jag ska försöka komma ihåg att kolla när jag är hemma......men är nästan säker på att det är ett Eltako relä och golvvärme grejerna är något standard matrl typ Devi, Ebeco.....
7 svar · 10,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.