11 903 läst ·
20 svar
12k läst
20 svar
Korrekt konstruktion av FTX system?
Som jag tolkar ritningarna så har konstruktören valt att även ansluta imkanalen till ventilationsaggregatet.
OM det är så, tycker jag personligen att man ska fundera över ifall det är värt risken att få med sig matos och fett in i systemet. Även med riktiga filter finns denna risken. Köksfläkten går såpass få timmar att det inte ger särskilt mycket att återvinna värmen som passerar.
Jag har valt att låta frånluften från min köksfläkt gå rätt ut på taket.
Mvh Jörgen
OM det är så, tycker jag personligen att man ska fundera över ifall det är värt risken att få med sig matos och fett in i systemet. Även med riktiga filter finns denna risken. Köksfläkten går såpass få timmar att det inte ger särskilt mycket att återvinna värmen som passerar.
Jag har valt att låta frånluften från min köksfläkt gå rätt ut på taket.
Mvh Jörgen
Medlem
· Västragötaland
· 1 035 inlägg
Imkanalen går rakt ut genom taket i egen huv - precis som JOW skriver. Jag har fotograferat ritningen med mobiltelefonen och därför är kvalitén lite dålig och det kan nog vara svårt att se alla detaljer.
Om det finns möjlighet att sätta aggregatet på vinden skulle det vara intressant att se hur det förslaget ser ut, spontant nu känns det som det kommer bli långa längder med 160/200mm kanaler. Förvisso kanske en liten den i totalkostnaden men detta fallet var rätt extremt för en villa. Har du fått kostnad på material och arbete i detta fallet?
Hur har du ställt dig till placeringen av alla schakt till bottenvåningen?
Att även tänka på med att systemet bör vara rensbart
Hur har du ställt dig till placeringen av alla schakt till bottenvåningen?
Att även tänka på med att systemet bör vara rensbart
Medlem
· Västragötaland
· 1 035 inlägg
Som det står i första inlägget så var mitt ursprungliga förslag att ha aggregatet på vinden. Husföretaget anlitar ett annat bolag för ventilationen så det är säkert gjort så quick and dirty det bara går. Schakterna hade vi redan tänkt på (men en kommer jag att flytta på). Har inget pris för material än och installationen tänkte jag klara själv.
Väntar som sagt på en ny ritning som baserar sig på rätt placering av aggregatet.
Väntar som sagt på en ny ritning som baserar sig på rätt placering av aggregatet.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden