Ventilation
Suhagg: [citat] Sorry missade det. Jag den funktionen låter knepig att få till.
byggpappa: Intressant tråd! Jag köpte en DS28 igår från woods. Det var kampanj på den och det var mycket bäst i test lappar på den så jag slog till :-) Den står nu i en kallkällare sedan lite drygt 1 dygn tillbaka och det verkar fungera mycket bra. Drygt 10 liter vatten hade den sugit ur första 12 timmarna och lukten och fukten var helt annorlunda. Dessutom var det märkbart mycket varmare i
Gnor: Väcker denna tråd till liv igen. Har samma fråga som TS och visst, det är svårt att jämföra rakt av. Men vad tror ni med erfarenhet är bäst ur ljudsynpunkt. ALS låda med inkommande 125 och fast don på 160, eller flexdämpare och strypt don (båda 125).
Allium: Snyggt, fast jag hade nog satsat på att såga upp en spalt i karmen/över dörren och dolt den med den urfrästa listen. Många (små) hål blir bara massa tryckfall...
pelpet: Efter att ha kört en 2 kW värmefläkt i tvättstugan så verkar det som inflödet av kall luft upphört. Det verkar alltså som att en luftsolfångare skulle störa det nuvarande luftflödet. Kommentarer?
Jo-han: Ja, tack för svaret... Men det hjälper inte riktigt eftersom förutsättningarna är som de är. Jag tror ändå att jag löst det genom att isolera inuti huven och täta så att luften bara kan gå ut genom spalterna. Borrade ett litet hål för att dränera ut ev. kondensvatten
sepani: Hej, anledningen att jag började fundera på spiro istället för "byggsatsen" där både inne-, utedel resp plaströr ingår är att jag vill ha uteventil modell "båtgaller" och då inte har nytta av delen från satsen. Dessvärre kostar innedelen mest, det blir 135 SEK st på Hornbach vid separat beställning. Är det någon som vet var man köpa innedel till bättre pris? 100 mm. Buggaren
carlotto: Tack för svaren. Saken är att den som bor i lägenheten har hängt sin tvätt i sovrummet och där tror jag att de har blivit så fuktigt. De är en bit från sovrummet genom vardagsrummet genom köket till badrummet där luften dras ur, och de finns ingen ventilerad tröskel till toan.
Allium: Jag hade tätat mot fasaden. Om du har en målad fasad är det bättre akryl i stället för silikon så går det att måla över.
Allium: Kan vara svårt att hitta något, görs inte direkt produkter för självdrag längre, inte vad jag vet i alla fall. Det finns ett antal firmor som handlar med gamla och beg byggvaror kanske kan du hitta något den vägen. 70 mm har väl aldrig vart någon standard för ventilation, låter mer som man har använt avloppsrör? Ett alternativ är att du monterar en platta på några distanser
Allium: GPD-donet har faktiskt bättre ljudegenskaper vid låga tryckfall, KGEB har bättre vid höga så det beror lite på hur mycket man behöver strypa. Hur du vinklar ventilen spelar ingen som helst roll när det gäller frånluft.
Yrrol: Nu hittade jag bladet. Och skruven. Kan dock inte radera min fråga. (plocka bort motorn, kolla upp, lossa en insex vid luckan, skjut hela luck-motorn) Något man bör kolla, för den är ställd på minimalaste. hade 3 liter före och efter att öppnat någon cm så fick jag mina 12
mr_bula: Jag drömmer om att installera FTX ventilation i vårt 1½plans 70talshus. Självdraget funkar inte så bra efter att vi bytt till täta fönster... Hittills har jag lyckas hitta en firma som gett oss offert. Men jag vill gärna få in fler för att kunna avgöra hur den första offerten står sig i pris. Det är Installationsteamet jag har fått offert från. Har ni fler förslag? Gärna på
Allium: Aha, det förklarar det väldigt låga flödet :-) Det beror väldigt mycket på spiskåpan utformning. En bra kåpa med volymdel, alltså en kant som sticker ned 20-30 cm runt om, klarar sig med ca 30 l/s, snygga tunna designkåpor kan behöva uppåt 150 l/s för att klara kraven på osuppfångning. Du får nog räkna med att flödet minskar i resten av huset när du använder spiskåpan
Allium: Dom skall isoleras. Om isoleringen blir blir för dålig så kommer du att få kondens i rören och dessutom kommer tilluften att bli kall och frånluften kyls så du tappar en del i värmeväxlaren. Försök få dit minst 80 mm runt om.
Kjell_G: Nibes nya kanske är tystare men det är nog bäst att ha pumpen lååångt från bostadsdel, särskilt sovrum. Ett fristående garage/carportsförråd inte alltför långt från huset. Själva jordvärmen fungerar bra, speciellt vid nybygge. Lite billigare än bergvärme. Här är det mycket sand men lerjord ger ännu bättre effekt. Kräver dock mycket yta och vill du gräva för pool krävs
Toddep: Det kommer vara 3 sidor alltså öppen helt framtill så då skulle jag kunna ha en asklåda med galler i mitten som är upphöjd ca 5 cm inne i grillen. Och då tillverka något som man kan snurra så ask lådan blir helt tät? Då kommer det ju luft in från framsidan av grillen
johanpelle: I de flesta fall brukar problemem med fukt, röta och mögel vara störst på sommaren. Speciellt om du ofta öppnar förrådet och släpper in fuktig sommarluft som sedan kondenserar mot källarväggarna. Ventilerna bör du ha stängda på sommaren för ventilationen tillför bara extra fukt. Rekommendationerna om paxfläkt är riktigt korkade så det kan du glömma. Enda sätten att minska den
Patrick E: Har också ett hus med liknande lösning. Min ventilationskanal är ett 150 mm spirorör som tar luft utifrån. Har tidigare haft mekanisk frånluft, numera FTX. Har aldrig upplevt problem med dåligt drag eller rök som kommer in. Använder bara öppna spisen för myseldning.
cecar33: "" Sen får man ju ta att det kommer att lukta bacon mm i garget när det lagas mat men det kan jag ta om jag slipper betala uppvärmning av det [bild] "" Man får hoppas att du skojar för inte har du väl spisfläkten kopplat till ditt ventilationssystem.
Allium: Du behöver kondensisolera rör och fläkt på den delen som går inomhus. Går det inte att montera fläkten i torpargrunden? Då slipper du både isolering och en del ljud.
Allium: Skulle vara intressant med en fläktkurva, dvs, vad händer med flödet när det blir motstånd från kanaler, ventiler och galler? Sätt alltid ljuddämpare vid fläktar till bostäder, minst mellan fläkten och rummet men helst även på utloppet så du slipper att lyssna på den när du ligger och softar på gräsmattan.
jalex: Är det samma skorsten som till husets värmekälla? Då brukar det vara värme i skorstenen som hindrar regn och fukt att komma in. Är det något luftflöde i kanalerna?
lordi: Jag silikonade fast min fläkt för 2 år sen och den har inte trillat ner ännu.
Allium: Ja det kan man, men är inte skorstenen på taket?
Allium: 120 mm lär vara svårt att hitta. Det finns (fanns?) vissa modeller av kontrollventiler (GPD) som fästs utan fästram rakt in i kanalen, kanske skulle gå att "vålda" dit. MEN om det är för självdrag så skall du ha ett dom med lågt tryckfall, galler eller tallriksventil. Tallriksventiler går också att hitta med fästfjädrar som är ganska flexibla. Annars är det inngen större teknisk
Allium: Och så långa ljuddämpare som möjligt före och efter fläkten. Det kanske redan finns?
Allium: Lite OT men, det finns väl i princip inget förbud mot att använda slang. Den skall gå att rensa så sotarn kan ja ha synpunkter, sotar man själv så... Och så har den ju ganska mycket tryckfall.