9 265 läst ·
23 svar
9k läst
23 svar
Kompensera ångspärr med FTX
Lösningen på problemet är i de flesta fall att öka temperaturen på vinden. Att i efterhand få tätt för diffusion och konvektion i en befintlig byggnad är i de flesta fall omöjligt med rimlig arbetsinsats.
Redigerat:
Nu kanske det är lite out-of-scope här, men vad jag har förstått är det två olika saker.
Ett hus, utan ventilation, pressar hela tiden varm och väldigt fuktig luft uppåt. Det blir vinden som fångar upp luften och kyler ner luften varpå kondensering sker.
I en lada med fuktigt hö så håller höet mycket av fukten (det är därför cutterspån eller träfiberisolering är bra). Men framförallt så kondenerar inte den fuktiga luften.
I en lada är det dessutom så pass bra drag att luften hela tiden ventileras ut. Teoretiskt så skulle man ju kunna ventilera vinden lika bra genom att t.ex. ta bort halva gaveln och antagligen skulle fuktproblemen minska, men med andra konsekvenser.
PS:
Jag hade en liknande diskussionen med min far för länge sedan och han påpekade att det dessutom mer eller mindre alltid luktade lite mögel även på höloften, men det var inget som någon brydde sig om.
Ett hus, utan ventilation, pressar hela tiden varm och väldigt fuktig luft uppåt. Det blir vinden som fångar upp luften och kyler ner luften varpå kondensering sker.
I en lada med fuktigt hö så håller höet mycket av fukten (det är därför cutterspån eller träfiberisolering är bra). Men framförallt så kondenerar inte den fuktiga luften.
I en lada är det dessutom så pass bra drag att luften hela tiden ventileras ut. Teoretiskt så skulle man ju kunna ventilera vinden lika bra genom att t.ex. ta bort halva gaveln och antagligen skulle fuktproblemen minska, men med andra konsekvenser.
PS:
Jag hade en liknande diskussionen med min far för länge sedan och han påpekade att det dessutom mer eller mindre alltid luktade lite mögel även på höloften, men det var inget som någon brydde sig om.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Vi var av diverse anledningar inte lika känsliga för mögel och andra allergener förr.maap9651 skrev:
Numera är var och varannan människa allergisk mot allt möjligt.
Förmodligen en följd av vår moderna, kliniskt rena livsstil.
Nu skulle det säkert betecknas som djurplågeri att ge det höet till hästar.
Kor är kanske inte lika känsliga för mögel dock.
Har du frånluft nu? Tänkte eftersom 125mm rör redan var dragna?
Förövrigt:
Hö torkas innan det läggs i ladan. Förr i tiden mh a solen, på ställning eller på marken. Eventuellt med tillsats av salt. Nu för tiden används fläkt...
Förövrigt:
Hö torkas innan det läggs i ladan. Förr i tiden mh a solen, på ställning eller på marken. Eventuellt med tillsats av salt. Nu för tiden används fläkt...
Nja, lite konstigt det där. Frånluft är dragna och mynnar ut genom vinden och taket. Man kan tycka att det borde sitta en frånluftfläkt där, men det gör det inte. Tidigare var det olja som eldades och då blev det ju drag i skorstenen, men det borde ju inte ge någon fart i frånluftkanalerna.
Det är lite konstigt, men jag skyller på att huset är byggt i skarven mellan självdrag och mekanisk frånluft. Kanske något ingrepp har gjorts under oljekrisen också för att spara energi, vet inte.
Det är lite konstigt, men jag skyller på att huset är byggt i skarven mellan självdrag och mekanisk frånluft. Kanske något ingrepp har gjorts under oljekrisen också för att spara energi, vet inte.
Ok. En billig lösning är ju att montera dit en frånluftsfläkt (2000kr?) och prova en vinter för att se hur undertrycket påverkar huset. Billigare än att slanta upp för en FTX för 20 till 30kkr.
Är det ordentligt kallt ute så kan du testa att leta igenom vinden med värmekamera. Det hjälpte mig att hitta diverse glipor.
Är det ordentligt kallt ute så kan du testa att leta igenom vinden med värmekamera. Det hjälpte mig att hitta diverse glipor.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 196 inlägg
Jag hade ungefär samma situation. I mitt fall så var det helt klart så att fuktig luft från bostadsdelen pressades upp på vinden, som blivit kallare när oljepannan stängdes av. Förre ägaren fick påväxt som en brev på posten under de två år som pannan gick på el.
Jag installerade mekanisk frånluft vilket gav undertryck (Samt tilluftsventiler på bostadsplanet, så den fuktiga luften hade förut inte någon chans att ta sig ut annat än genom vinden). Vinden är nu "torr" utan annan åtgärd. Har tom sedan dess *minskat* ventilationen på vinden pga ny fasadpanel utan något som helst problem. Ingen tillstymmelse till ytterligare påväxt.
MEN, som besiktningsmannen vi hade sade, "Man får nog bita i det sura äpplet och inse att varje hus/kallvind måste ses som en individ. Det går inte att komma med några generella råd." Han varnade dock också för "för mycket" ventilation på en kallvind.
Jag installerade mekanisk frånluft vilket gav undertryck (Samt tilluftsventiler på bostadsplanet, så den fuktiga luften hade förut inte någon chans att ta sig ut annat än genom vinden). Vinden är nu "torr" utan annan åtgärd. Har tom sedan dess *minskat* ventilationen på vinden pga ny fasadpanel utan något som helst problem. Ingen tillstymmelse till ytterligare påväxt.
MEN, som besiktningsmannen vi hade sade, "Man får nog bita i det sura äpplet och inse att varje hus/kallvind måste ses som en individ. Det går inte att komma med några generella råd." Han varnade dock också för "för mycket" ventilation på en kallvind.
Lång tråd och har inte läst allt och allas synpunkter. Är ett ämne som engagerar vilket är kul men kanske inte så kul att vara drabbad med fukt och mögelproblem.
Tror att man först och främst ska försöka att begränsa möjligheten för varm fuktig luft att ta sig upp på vind genom otätheter.
Säg att man vid 22grader inomhustemperatur håller 40%RH, läcker den luften upp på vind kondenserar den teoretiskt på material som håller 8grader och lägre.
Har man dålig ventilation inomhus kanske man håller högre RH säg 60% och kondenseringen kommer då också vid varmare temperaturer (14grader). Plockat ut detta från Mollier digrammet.
Jag tror inte att det är fel hålla ett svagt undertryck i huset och installerar man ett FTX-system kan man injustera det så frånluftsflödet är lite högre än tilluften vilket ger undertryck.
Med ett rätt dimensionerat ventilationssystem transporterar man bort den fukt vi tillför i vår vardag både i form av utandningsluft, bad, matlagning mm. Undertrycket motverkar transporten av varm luft (fukt) till vind.
Tror att man först och främst ska försöka att begränsa möjligheten för varm fuktig luft att ta sig upp på vind genom otätheter.
Säg att man vid 22grader inomhustemperatur håller 40%RH, läcker den luften upp på vind kondenserar den teoretiskt på material som håller 8grader och lägre.
Har man dålig ventilation inomhus kanske man håller högre RH säg 60% och kondenseringen kommer då också vid varmare temperaturer (14grader). Plockat ut detta från Mollier digrammet.
Jag tror inte att det är fel hålla ett svagt undertryck i huset och installerar man ett FTX-system kan man injustera det så frånluftsflödet är lite högre än tilluften vilket ger undertryck.
Med ett rätt dimensionerat ventilationssystem transporterar man bort den fukt vi tillför i vår vardag både i form av utandningsluft, bad, matlagning mm. Undertrycket motverkar transporten av varm luft (fukt) till vind.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
