9 265 läst ·
23 svar
9k läst
23 svar
Kompensera ångspärr med FTX
Sida 1 av 2
Hej,
Har ett hus från -71 där tidigare ägaren bytte ut olja mot bergvärme för ca 10 år sedan. Som ett brev på posten så är nu vinden en härlig mögelodling.
Jag håller nu på som allra bäst att installera ett FTX-system, men har under tiden upptäckt att ångspärr saknas på sina ställen (kanske inte helt otippat). Den svarta pappen de använt går inte hela vägen ut mot väggen här och där.
Självklart vore det bra att åtgärda, men det är i princip omöjligt att komma åt överallt.
Frågan är då, kommer jag fortfarande få problem med fukt på vinden när jag kör mitt FTX-system?
Den kommer ju köra med undertryck och då borde ju inte någon varm och fuktig inomhusluft komma upp?
Eller?
Har ett hus från -71 där tidigare ägaren bytte ut olja mot bergvärme för ca 10 år sedan. Som ett brev på posten så är nu vinden en härlig mögelodling.
Jag håller nu på som allra bäst att installera ett FTX-system, men har under tiden upptäckt att ångspärr saknas på sina ställen (kanske inte helt otippat). Den svarta pappen de använt går inte hela vägen ut mot väggen här och där.
Självklart vore det bra att åtgärda, men det är i princip omöjligt att komma åt överallt.
Frågan är då, kommer jag fortfarande få problem med fukt på vinden när jag kör mitt FTX-system?
Den kommer ju köra med undertryck och då borde ju inte någon varm och fuktig inomhusluft komma upp?
Eller?
Om det är en kallvind som du har, så tror jag du ska börja med att se över ventilationen på vinden samt isoleringen mot boplanet. Tanken med en kallvind är att den ska vara så väl ventilerad att den i princip har samma temperatur och luft som utanför taket.
Är det allvarliga mögelproblem kan det vara värt att rådgöra med någon expert på området så att du inte förvärrar problemen.
FTX-anläggningen borde ju göra att risken för att varm och fuktig luft kommer upp på vinden minskar.
Är det allvarliga mögelproblem kan det vara värt att rådgöra med någon expert på området så att du inte förvärrar problemen.
FTX-anläggningen borde ju göra att risken för att varm och fuktig luft kommer upp på vinden minskar.
Hej och tack för svar,
Isoleringen är 195 mm (glasfiber) vilket kanske anses som lite klent idag. Å andra sidan vågar jag inte kyla ner vinden mer som läget är nu.
Jag upplever ventilationen på vinden som för bra och antar att det är därför det blir så mycket fukt. Min plan är nog snarare att minska ner ventilationen på kallvinden i samband med att jag drar igång FTX-en.
Att förvärra problemet går nog inte.
Men frågan är lite om undertryck i huset kan kompensera för dålig ångspärr.
Isoleringen är 195 mm (glasfiber) vilket kanske anses som lite klent idag. Å andra sidan vågar jag inte kyla ner vinden mer som läget är nu.
Jag upplever ventilationen på vinden som för bra och antar att det är därför det blir så mycket fukt. Min plan är nog snarare att minska ner ventilationen på kallvinden i samband med att jag drar igång FTX-en.
Att förvärra problemet går nog inte.
Men frågan är lite om undertryck i huset kan kompensera för dålig ångspärr.
Undertryck kommer du att få om anläggningen justeras in korrekt. Frågan är hur bra du kan kontrollera det eftersom den dåliga ångspärren också kommer att tillåta att luft från vinden sugs in i huset. Det gäller för alla otätheter i huset.
Jasså? Är det bra att det är samma klimat inne på vinden som utanför? Det är ju precis det som skapar grogrund för mögel eftersom vinden är full av organiskt material.Patrick E skrev:
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Hej!maap9651 skrev:Hej,
Har ett hus från -71 där tidigare ägaren bytte ut olja mot bergvärme för ca 10 år sedan. Som ett brev på posten så är nu vinden en härlig mögelodling.
Jag håller nu på som allra bäst att installera ett FTX-system, men har under tiden upptäckt att ångspärr saknas på sina ställen (kanske inte helt otippat). Den svarta pappen de använt går inte hela vägen ut mot väggen här och där.
Självklart vore det bra att åtgärda, men det är i princip omöjligt att komma åt överallt.
Frågan är då, kommer jag fortfarande få problem med fukt på vinden när jag kör mitt FTX-system?
Den kommer ju köra med undertryck och då borde ju inte någon varm och fuktig inomhusluft komma upp?
Eller?
Två saker:
Om du genom ventilationens undertryck suger ner vindsluft i boutrymmena så får du ju även med dig "mögelodlingen".
Samt vindsluften som du suger ned måste ju ersättas med något. Alltså suger du in mer kall, fuktig uteluft på vinden.
Tyvärr finns nog inga enkla lösningar.
Vad har du haft för typ av ventilation innan, sitter frånluftskanaler i skorstenen?
Uteluften på vinden i sig är inte farlig. Den innehåller mindre fukt än inomhusluften, problemet är att den är kall och kyler vindsutrymmet. När du kyler vindsutrymmet så kommer RF att öka.
Tillför du dessutom mycket fukt inifrån bostaden så blir det riktigt illa.
Kan du inte, behandla vinden och få stopp på möglet?
Täta de värsta otätheterna så mindre fukt kommer upp på vinden.
Öka ventilationen i bostaden, ha inte ett allt för kraftigt undertryck om du har otätheter i bjälklaget.
Ta det lugnt med isoleringen, det kommer inte att förbättra situationen på vinden med mer isolering. (Möjligtvis att någon form av ekofiber skulle kunna hjälpa till)
Uteluften på vinden i sig är inte farlig. Den innehåller mindre fukt än inomhusluften, problemet är att den är kall och kyler vindsutrymmet. När du kyler vindsutrymmet så kommer RF att öka.
Tillför du dessutom mycket fukt inifrån bostaden så blir det riktigt illa.
Kan du inte, behandla vinden och få stopp på möglet?
Täta de värsta otätheterna så mindre fukt kommer upp på vinden.
Öka ventilationen i bostaden, ha inte ett allt för kraftigt undertryck om du har otätheter i bjälklaget.
Ta det lugnt med isoleringen, det kommer inte att förbättra situationen på vinden med mer isolering. (Möjligtvis att någon form av ekofiber skulle kunna hjälpa till)
Har i vart fall inga problem på min kallvind. Temperaturen där är i stort sett densamma som utanför. På sommaren är det varmare, men längs hela långsidorna på huset är det luftspalter. Där det fläktar friskt.Consensus skrev:
Problem uppstår om varm fuktig luft från bodelen kommer upp och träffar en kall yta och då bildar kondens. Är det väl ventilerat händer inte detta. Taket kan i princip betraktas som ett plank som står ute i fria luften.
Produkter som diskuteras: "fläktar"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Nja, jag tror du förenklar en hel del nu.Patrick E skrev:Har i vart fall inga problem på min kallvind. Temperaturen där är i stort sett densamma som utanför. På sommaren är det varmare, men längs hela långsidorna på huset är det luftspalter. Där det fläktar friskt.
Problem uppstår om varm fuktig luft från bodelen kommer upp och träffar en kall yta och då bildar kondens. Är det väl ventilerat händer inte detta. Taket kan i princip betraktas som ett plank som står ute i fria luften.
Men titta på ett plank i obehandlat trä.
Det brukar inte vara fritt från mögel och alger.
En del av vindsproblematiken, vid sidan av ev. fukt från bostaden under, är denna:
Fuktig uteluft kommer in.
På natten sjunker temperaturen, och fukt kondenserar, främst på råsponten i undertaket.
På dagen värms taket upp, och den fuktiga råsponten möglar.
Ett sätt att lösa detta är att isolera i/ovanför taksvallet.
Då får man en s.k. klimatvind, som börjar bli vanlig på nybyggen.
Där hålls temperaturen högre och jämnare.
Inte så kallt på natten, inte så varm på dagen.
Ja, det finns säkert vindar där man kan få problem och nyare lösningar. Jag har själv haft tre hus alla med kallvind och aldrig haft några problem. Husen var byggda 1959, 1978 och 1993. Huset byggt 1978 är det som jag bor i just nu.
För att fukten i luften ska kondensera krävs att temperaturen på ytan som den kondenserar mot ligger under daggpunkten. Även på sommaren har jag svårt att tro att insidan av råsponten skulle bli så kall.
Men, det var inte detta frågan i tråden gällde. Mögel och fukt går att dryfta länge och någon abslut sanning finns nog inte. Det är dock trist att få problem med just fukt och mögel så det gäller att tänka sig för när man ändrar en bef konstruktion.
För att fukten i luften ska kondensera krävs att temperaturen på ytan som den kondenserar mot ligger under daggpunkten. Även på sommaren har jag svårt att tro att insidan av råsponten skulle bli så kall.
Men, det var inte detta frågan i tråden gällde. Mögel och fukt går att dryfta länge och någon abslut sanning finns nog inte. Det är dock trist att få problem med just fukt och mögel så det gäller att tänka sig för när man ändrar en bef konstruktion.
Det här med fukt ger alltid lite debatt - vilket är kul.
Men, att kallvind mer eller mindre bör börja betraktas som riskkonstruktion verkar majoriteten vara överens om och orsaken är varm och fuktig luft från huset som kondenserar mot den kalla uteluften.
Onekligen så har jag dålig ventilation i huset, dålig ångspärr (svart papp som glipar) och väldigt bra ventilation på vinden. Och onekligen så har jag gott om svart- och vitmögel på vinden vilket, enligt mig, talar sitt tydliga språk att något är fel.
Frågan är då vilka åtgärder man bör vidta. Min första tanke var som sagt bara att sätta igång att dra in ett FTX-system så skulle allt bli frid och fröjd (och massa slit).
Men, precis som KnockOnWood påpekar, så finns risken att ännu mer kall uteluft dras in på vinden vilket kommer göra saken värre.
Har ni någon åsikt om det här tillvägagångssättet:
* Försöka täta ångspärren, även om det aldrig kommer bli bra
* Sätta ett litet undertryck på ventilationen (FTX), men ha ganska stort flöde
* Täppa för varje takfotssplat till hälften och minska gavelventilationen.
* På sikt isolera utsidan av råspånten med cellplast, men det blir inte aktuellt innan pannorna ska bytas.
Tacksam för alla svar och åsikter!
(kodrod: Det finns fina 125 mm frånluftkanaler dragna redan, så en del av jobbet är redan gjort)
Men, att kallvind mer eller mindre bör börja betraktas som riskkonstruktion verkar majoriteten vara överens om och orsaken är varm och fuktig luft från huset som kondenserar mot den kalla uteluften.
Onekligen så har jag dålig ventilation i huset, dålig ångspärr (svart papp som glipar) och väldigt bra ventilation på vinden. Och onekligen så har jag gott om svart- och vitmögel på vinden vilket, enligt mig, talar sitt tydliga språk att något är fel.
Frågan är då vilka åtgärder man bör vidta. Min första tanke var som sagt bara att sätta igång att dra in ett FTX-system så skulle allt bli frid och fröjd (och massa slit).
Men, precis som KnockOnWood påpekar, så finns risken att ännu mer kall uteluft dras in på vinden vilket kommer göra saken värre.
Har ni någon åsikt om det här tillvägagångssättet:
* Försöka täta ångspärren, även om det aldrig kommer bli bra
* Sätta ett litet undertryck på ventilationen (FTX), men ha ganska stort flöde
* Täppa för varje takfotssplat till hälften och minska gavelventilationen.
* På sikt isolera utsidan av råspånten med cellplast, men det blir inte aktuellt innan pannorna ska bytas.
Tacksam för alla svar och åsikter!
(kodrod: Det finns fina 125 mm frånluftkanaler dragna redan, så en del av jobbet är redan gjort)
Om det nu vore uteluften som är problemet på en kallvind så undrar jag hur alla gamla hölador som stod ute på åkrarna fungerade? Dessa blåste det ju i princip rakt igenom och man hade hö i dem just för att det skulle hållas torrt. Många av dessa lador står där än i dag. Så länge taket är helt och det inte regnar in och trät ruttnar p g a det så tycks ju konstruktionen fungera utmärkt.
Nu är det fråga om ett vindsutrymme där luften blir stillastående. Det här med nattutstrålning och kallvinden som riskkonstruktion är på intet sätt något nytt. Problemet finns dokumenterat i ett otal rapporter och böcker. De fysikaliska sambanden är dessutom lättförståeliga och det finns idag datorprogram för beräkning och modellering av förhållandena i vinden (se bla, Attics).
Att så många kallvindar drabbas av mögel beror på:
1) Konstruktionen innebär så gott som alltid påväxt som till viss del kan tolereras. Det innebär att en grogrund finns vilken i händelse av ogynnsamt klimat eller ändrad användning ger ett snabbt förlopp.
2) Ture Tutt sågar upp en massa ventilation på grund av dåliga råd här på Byggahus och annorstädes.
Att så många kallvindar drabbas av mögel beror på:
1) Konstruktionen innebär så gott som alltid påväxt som till viss del kan tolereras. Det innebär att en grogrund finns vilken i händelse av ogynnsamt klimat eller ändrad användning ger ett snabbt förlopp.
2) Ture Tutt sågar upp en massa ventilation på grund av dåliga råd här på Byggahus och annorstädes.
