Det luktar ofta unket / gammalt matos i lägenheten när jag kommer hem. Alltså, det luktar säkert hela tiden men jag känner det bara när jag kommer utifrån. Det tenderar att bli värre på sommaren / vid varmare väder. Vädrar jag så försvinner det.

Jag funderar nu på om jag kan förbättra situationen genom att greja med till- och frånluften? Jag har mekanisk frånluft med kryddhyllefläkt (essvent). Ett ställbart frånluftsdon finns i badrummet och så kan man ställa en grundnivå på spjället i köksfläkten. I sovrummet har jag ställbart tilluftsdon.

Beror problemen på att frånluften är för kraftig i förhållande till tilluften vilket drar in dålig luft från trapphus och kringliggande lägenheter? Eller ska jag snarare försöka öka frånluften för att skapa större undertryck och dra in mer frisk luft (förutsatt att tilluften är maximalt öppnad, vilket den är)?

Matlagning och dusch är inget som behöver tas hänsyn till, då öppnar man spjället och ökar hastigheten på fläkten tillfälligt.

D09
Jag hade nog satsat på att öka frånluften och testat en period för o se om det blir bättre.

Notera att jag är endast lekman

Byts filter i aggregat regelbundet? Viktigt att dessa byts samt att se efter om kanaler är i behov av rensning.
Ett lite högre frånluftsflöde hade jag satsat på men detta bör mätas upp av en fackman så då håller rätt luftflöden, forceringsflödet bör mätas upp och justeras vid behov.

Eftersom lukten försvinner när du vädrar låter det som att du får in för lite friskluft, eller kan va så att det "tilluftsdon" du har idag drar in matos.
Du borde ha mer än en friskluftsventil i lägenheten.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.