Lång historia kort: gammalt hus, självdrag, tilluft via otäta fönster, eldar mycket på vintern i kamin, konstant lågvarvsfläkt med fuktstyrning i badrummet (ut i det fria).

Tänkte nu att jag skulle fixa de otäta fönstrena och sätta in en tilluftventil istället. Har en LL pump i vardagsrummet och tänkte att en ventil direkt under den borde vara perfekt. Friskluft sugs in mha badrumsfläkten och undertryck i skorstenen och blandas med varmluft från LL-pumpen.

Tänker jag rätt?

Mvh//Larsa

Förstår hur du tänker och tänker och tanken är väl god. Skulle nog köra på den traditionella vägen att ta in uteluft i respektive vistelserum för att säkerställa god fördelning av friskluft i respektive utrymme. Antingen via spaltventiler i fönster eller väggmonterade uteluftsdon.

Som Moongoose antyder, så är du fel ute.
Tar du in friskluften i vardagsrummet så lämnas ju sovrummen oventilerade.

Sätt tilluftventilerna i sovrummen, så får ni fräsch (och sval!) luft där ni vistas hela nätterna.

Kapar tråden helt oförskräckt.:)

Håller på och fixar mitt hus jag med, tilläggsisolerar och byter fönster och allt sånt där. I mitt vardagsrum så finns tre numera lite tätare fönster samt en liten kamin. Har inget tilluft någonstans längre (förr löstes det genom vääääldigt dragiga fönster) så jag tänkte sätta in en ventil. Kan bara inte bestämma mig för vilken sida som är bäst?
Norr eller öster? Vintertid blåser det ju alltid från norr vilket kanske gör att det inte är så bra. Å andra sidan så blir ju det invändiga hörnet rätt "fuktigt" när det är blidväder och man vill ju inte ha in dyblöt luft.
Eller är jag bara överdrivet kinkig? Spelar det någon roll eller skall jag bara sätta dosborret i väggen där det passar bäst inredningsmässigt?
tilluft.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

De tre gråa strecken på min fina ritning är alltså fönster och den svarta fyrkanten är min kamin.

Redigerat:
Tycker kanske att man skall titta på flera saker kring valet av placering av uteluftsdon. Först och främst ska man få god spridning av friskluft i hela vardagsrummet. Rörelseriktningen är naturligtvis från uteluftsdon till kamin vid eldning och dörr till vardagsrum och då gäller det ju att hela rummet blir genomventilerat genom att luften tar lång väg genom rummet.
Beroende på rummets storlek och hur många ni normalt vistas i rummet kanske man ska överväga att sätta in två ventiler. Man bör också sätta ventilen vid sidan om fönster nära radiator så radiatorn kan förvärma uteluften innan den blandas in i rummet så minskar risken för drag.
Vintertid tror jag inte att du behöver oroa dig för att få in fuktig luft. Luft som håller 90%RH ute vid strax över nollan sjunker drastiskt till ca 30%RH vid 21graders inomhustemp.
Kanske ingen specifik hjälp om var du kan sätta ditt/dina don då det är svårt att veta om dina faktiska omständigheter men kanske lite hjälp om hur du skall tänka...

Dörrar och element... Bra tänkt där, tack för svar moongoose!

Uppdaterar min fantastiska fina ritning lite, känns denna placering vettig då?
tilluft.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

De röda strecken är element och de där lagom böjda sakerna är då dörrar med tillhörande öppningsvinkel. Allt är givetvis helt skalenligt. ;)

En förträffligt informativ ritning nu :thumbup:
Ser ju ut att funka med den placeringen med tanke på dörrar, kamin osv. Blir det en död hörna längst ner vid det nedre hörnet kan man ju kompl. med en till.

Bara en tanke:

Hur ventileras kringliggande rum?
Kan ju vara lämpligt att ta in friskluft i sovrummen i stället.

Dalbotös skrev:
Kapar tråden helt oförskräckt.:)...
Nu är kanske Dalbotösens ventilationsproblem tillräckligt tröskade så vi kan återgå till Larsas ?

• Gilla
Larsa
  • Laddar…
Alla vistelserum skall ventileras, sovrum, vardagsrum, arbetsrum, allrum osv.

KnockOnWood skrev:
Nu är kanske Dalbotösens ventilationsproblem tillräckligt tröskade så vi kan återgå till Larsas ?
Låter bra att få tillbaka sin kidnappade tråd :wow:

Så ni menar i princip att man skall ha en spaltventil i varje rum?
Tyckte att det verkade frestande att ta in mer luft i vardagsrummet där luftpumpen sitter, och låta den luften passera hall och kontor innan den sugs ut i badrummet.

Förlåt Larsa. Räknade fel på datumet så jag trodde ditt första inlägg var gjort för längre tid sedan än det var. :o

Var noga med ventilationen framförallt i sovrum. Vi bor temporärt i ett hus där det finns knapp ventilation i sovrummet. Det är absolut inte att rekommendera och mycket obehagligt. Har man inte vaknat under natten för att öppna fönstret så vaknar man i ett varmt instängt rum med dålig luft.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.