gstv
gstv: [citat] 33 mm! [bild]
7 svar · 2,9k läst
·
C
c2h5oh: Ok, men då vart det lite enklare, tack för ett kunnigt svar.
4 svar · 5,4k läst
·
A
arne: Jag borrade flera små hål i en cirkelform (från båda hållen). Efter det så bilade jag ut "innehållet". Eftersom det var bra arbetshöjd från båda hållen så lyckades jag utan att förstöra putsen.
4 svar · 9,7k läst
T
teknikoenergi: Hej! Enda möjligheten att minska ventillationen är att det till 100% inte finns något folk där enligt myndighetskrav. Om lokalerna skall OVK-besiktigas underkänns de om de inte OVK utförs sommartid
4 svar · 2,2k läst
T
teknikoenergi: Bara sök på nätet så hittar du massor
21 svar · 37,2k läst
·
P
perzzon: Dubbelt
54 svar · 15,4k läst
·
P
54 svar · 15,4k läst
·
kaneone
kaneone: Du menar att det är lika bra att sätta upp två st ventiler, sedan kan jag reglera dem manuellt och släppa in så mycket luft jag vill? Det låter bra. På sommaren vill man ju ha mer luft och på vintern mindre. Isoleringsförlusten är väl försumbar när en ventil är stängd? Annars är huset mycket tätt och har rejält med isolering. /Niklas Edelström http://nybyggaranda.se/
2 svar · 2,2k läst
Sebastiaan
Sebastiaan: Hej Drik. Fuktsensor finns inte med på denna sidan av kretskort. Röda prikkor är kondensatorer Blåa prickan är en variable motstånd (här väljer du tidsinställning som står på minst) Gröna prickan är en motstånd Gula prickan är en transistor Ljusblåa prickan är en varristor Rosa prickan är en variable motstånd där du inställer känslighet på din fuktsensor (som mest troligen
1 svar · 4,5k läst
·
G
Gabbe1: Det är riskfritt (med avseende på metanolförgiftning) att dricka hembränd sprit under förutsättning att ingen har blandat i nånting. De fall av metanolförgiftning som sker handlar oftast om någon som stulit/hittat sprit på någon industri och sålt vidare som brännvin, det är nämligen svårt att skilja på etanol och metanol.
9 svar · 1,9k läst
Demmpa
Demmpa: [citat] Inte ens efter ett år ser vårt frånluftsfilter ut så, efter att ha hållit på med borrning å sågning i betong så (haft ventilationen avstängd under själva jobbet) har filtret blivit ungefär så smutsigt.
7 svar · 3,5k läst
·
L
Lugga: Hej. Jag vet inte om du fått svar på din fråga än. Men det är precis den röda tråden du ska använda mellan L och D för att koppla bort grundventilationen på din passad multi. Kom ihåg att om du har en ytterväggsmonterad fläkt så måste du komplettera med ett kallrasspjäll.
1 svar · 1,6k läst
S
Segge: Har nyligt installera FTX och fått det injusterat. Men stör mig på att aggregatet hörs något i köket samt att det susar lite i frånluftdonet i tvättstugan och badrummet. Funderar på om det går att justera bort. Alla frånluftdon är ganska mycket strypta och jag funderar på om man skulle öppna dom mer skulle tryckfallet minska och det jag skulle kunna sänka fläkthastigheten?
0 svar · 1,2k läst
Majgårdarna
Majgårdarna: Ja jag har funderat på att isolerat det. Det finns väl nån sorts isolerings strumpa man kan använda sig av
12 svar · 3,4k läst
·
Demmpa
Demmpa: [citat] Jag har inte sett ett enda självdragssystem där ventilationsrören kopplas samman. Här kommer två exempel från verkligheten, har varit i flera hus med självdrag: I vårt hus med en murad skorsten från källare å upp så var det en kanal från pannan, en från öppna spisen, en från köksfläkten uppe, en från badrummet uppe, en från toan nere, en från bastun nere och en från
5 svar · 2,5k läst
B
b8q: Lånar tråden (titeln var ju så lämplig), för jag vill få input på mina ventilationsalternativ på blivande renovering av mitt badrum. Jag har ett äldre badrum där det idag bara är självdragsventilation med en ventil rätt genom ytterväggen. Det finns också en murstock i direkt anslutning till badrummet, med en ventil som är pluggad. Murstocken är inte uppvärmd dagligen, används
2 svar · 1,7k läst
K
Kjell_G: Det är en förrådsdel i carport. Tankar finns om ett framtida garage, tvärtemot grundprincipen "bilar ska inte bo i hus" :)
2 svar · 2,5k läst
F
Fjelie 17: Den del som är inne i badrummet behöver du inte isolera. Möjligen den del som går i ytterväggen. Låter du den sista delen luta nedåt så rinner kondenserat vatten ut ur huset.
1 svar · 2,2k läst
·
F
Fjelie 17: För två år sedan gjorde vi om köket. Då var frågan hur man kunde göra med fläkten. Så jag ringde till sotaren för de kollade ju ventilationen förr. Inga speciella brandskyddåtgärder men i princip vad du beskrev vore bra. Men din sotare kanske har en annan åsikt.
1 svar · 2,4k läst
M
moongoose: Här är en länk från SITAC som har hand om certifieringen, där står en del matnyttigt. http://www.sitac.se/OVK_information.asp Ska du söka riks-behörighet krävs även 10års yrkeserfarenhet som skall intygas av din/dina arbetsgivare. Själv gick jag en utökad 3-dagars kurs på SIFU i göteborg med praktiska övningar (ovk) och mätteknink inklusive prov-skrivning för certifiering.
2 svar · 1,7k läst
A
AndersS: När vi installerade bergvärme så rekommenderades att vi skulle säkerställa ventilation. Hos grannen satte värmepumpsfirman in två stycken rörstumpar, ca 25-30 mm, i det igenmurade hålet för att få en mindre ventilering. Jag själv har kvar sotlucken nere vid golver och ser till att det finns en liten springa öppen.
4 svar · 4,6k läst
·
B
birn: Hoppas någon kan hjälpa mig med detta. Jag håller på att bygga övervåningen på vårt 1,5 plans hus. Vi kommer där att ha ryggåstak. Jag har dragit en frånluftskanal i nock när man kommer upp för trappan eftersom en del värme från braskaminen passerar upp dit. Jag har också dragit en kanal till det rum där solen kommer att ligga på mest. Min fråga är om dragning av frånluft
0 svar · 850 läst
T
Taken: Tackar för svaret, misstänkte nästan det. Skulle jag tillverka det själv så skulle det nog se ganska hemskt ut, så får väl bli plåtslagare då, men det finns inget färdigt att köpa från nån ventilationsfirma då? Hur löser man infästningen, borde väl helst gå att demontera vid behov?
2 svar · 871 läst
·
T
Tjoa: [citat] Nej. Du kommer kunna elda som fan med stängd glaslucka. :cool:
10 svar · 2,9k läst
·
D
dejvid: Tack för svar. Fick reda på att en Elfi kolfilterlåda skulle gå på strax under 8000kr och filter till denna lite under 2000kr. Och kolfiltren måste bytas varje vinter, om inte oftare. :( Det verkar hursomhelst vara en god idé att stoppa in filtren bakom mitt befintliga elektrofilter för att slippa att de sätts igen för snabbt. Ska ta ett snack med grannen och kommunen så kanske man
2 svar · 2,7k läst
pjodden
pjodden: Blev nåt knas när jag skulle lägga till bilden så jag försöker igen... Sent from my GT-I9100 using Byggahus
1 svar · 3,9k läst
·
M
mekkarn: perfekt, tack så mycket!
2 svar · 4,5k läst
E
Ekberg: Du bör inte få mer frånluft i din lägenhet för att det läcker genom locken på vinden. Har du ventiler ovanför fönstren så kan inte fönstrena i sig vara för täta, tanken är då att dom skall vara helt täta. Att det piper i fönstrena tyder ju på att dom läcker. I kök och badrum skall det inte finnas tilluft/uteluft, endast frånluft. Och tvärtom i sovrum och vardagsrum.
16 svar · 26,1k läst
S
Segge: Du får bättre luftombyte eller vad det heter när du har springan upptill. Den "förbrukade" luften stiger och det är den du vill ventilera bort. Oavsett om du har tilluft i tak, vägg eller fönster så dra du bara ner kalluften och vidare längs golvet om du har springan nertill. Varmluften blir kvar dör uppe. Sent from my GT-I9300 using Byggahus
4 svar · 12,1k läst
ltfrebac
ltfrebac: Den undersökningen kan inte vara relevant för en sån pass enkel installation som i en villa. Att man i flerbostadshus inte når högre förvånar mig inte. Var hos ett par bekanta i en någorlunda ny lgt med något slags fläktwoods kryddhylle agg. Förvånat observerade jag att tilluft ventilerna var helt döda. Jag påtalade att detta inte kan stå rätt till men enligt fastighetsägaren
30 svar · 6,4k läst
A
adhabe3: Nej det får man inte förstås inte glömma sedan när huset börja bli klart. Men man får väl vänta med att starta upp ventilationen innan man är klar med allt dammande av spackelslipning. Annars kanske fläkten sätter igen pronto. Det fanns med som en punkt faktiskt i faktahäftet att man kunde låta sotarn göra justeringen när han ändå är på plats och skall godkänna det hela sedan
6 svar · 1,6k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.