Hej!
Jag håller på att renovera sovrum på 2:våningen, det rummet ligger rakt ovanför vardagsrummet.
I vardagsrummet eldar vi flitigt, vintertid, i gjutjärnskamin, och skulle vilja öppna upp en luftgenomströmningskanal till nämda sovrum.
Har sökt med ljus och lykta på nätet efter en lösning, men jag hittar bara de med fläkt.
Jag skulle vilja öppna upp en avlång luftgenomströmmningskanal, utan fläkt, utmed en vägg.
Finns det någon lösning för detta?

• Gilla
Zorrorubio
  • Laddar…
En plåtslagare kan ju tillverka en rektangulär kanal i det mått du tycker är lämpligt.
Sen får du komplettera med galler i tak och golv.

Jag har haft samma tanke själv, då vi har ett liknande hus med kamin i vardagsrummet under sovrummen som alla ligger på plan 2. Har observerat att värmen vid riklig eldning stannar kvar i taket i vardagsrummet och det tar säkert ett par timmar innan den hittar upp i allrummet på vån 2, därifrån hinner den svalna av innan den når sovrummen. Trots att vi har FTX-ventilation så måste man elda mycket länge (säkert mer än 4 tim) innan värmen sugs in i frånluftdonen på vån 1 och sedan kan värma upp tilluften till sovrummen.

Har haft likande tanke med kanaler i taket upp till sovrummen, men tror att det kan bli problem med att ljud kan spridas utan hinder till sovrummen, vilket inte alltid är så lyckat...

Är det ingen som sitter på en smart lösning för att flytta värme effektivt mellan två våningsplan?

Frånluftdon, tilluftdon, rör, ljuddämpare och fläkt.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.