2 494 läst ·
6 svar
2k läst
6 svar
Värmeförflyttning
Mina tankar går till att fixa en värmeförflyttning från vardagsrum, till andra rum:
Såhär ska det fungera!
När det har uppnåtts en viss temp i vardagsrum, (eld med spis) ska fläkten starta. (max hastighet, eller styrd med en tyristor, frekvensomvandlare)
Luften ska i sin tur ska gå till 2 sovrum och 1 hall.
De 2 sovrummen, för att det inte ska bli för varmt i de, ska styras med en motordriven ventil som öppnar och stänger efter uppnådd temperatur. I hallen ska det alltid vara öppet.
Material som ska användas.
160 mm rör på sugdel (vid kamin) med ljuddämpare
160 mm kanalfläkt på runt 600 - 700 m3/h
Efter kanalfläkten ska det gå 2 st 125 mm rör, 1 till hall, och 1 till de 2 sovrummen, den till sovrummen (125mm) ska sen fördelas till 100 mm som ska gå till var sitt sovrum, ljuddämpare och egen motordriven spjällventil som öppnar och stänger efter temp i rummet.
Mina frågor:
Kommer ljudet att transportera sig i isolleringen?
Är det bättre att suga kalluft från de andra rummen eller ska man suga varmluft och köra in det i de kallare rummen?
Huset har 120 mm isollering på vinden, räcker det då att lägga rören på isolleringen, och sedan därefter tillägsisollera med lösull, eller måste rören isolleras för sig?
Anledningen till värmeförflyttningen är att vi har luft/vatten i huset, och kamin i vardagsrum, eldar man i vardagsrummet så blir det varmt där, men däremot blir det kallt i andra rummen på grund av att pumpen då stänger av.
Eller har ni andra förslag?! Tacksam för all svar och tips man kan få...
//Alex
Såhär ska det fungera!
När det har uppnåtts en viss temp i vardagsrum, (eld med spis) ska fläkten starta. (max hastighet, eller styrd med en tyristor, frekvensomvandlare)
Luften ska i sin tur ska gå till 2 sovrum och 1 hall.
De 2 sovrummen, för att det inte ska bli för varmt i de, ska styras med en motordriven ventil som öppnar och stänger efter uppnådd temperatur. I hallen ska det alltid vara öppet.
Material som ska användas.
160 mm rör på sugdel (vid kamin) med ljuddämpare
160 mm kanalfläkt på runt 600 - 700 m3/h
Efter kanalfläkten ska det gå 2 st 125 mm rör, 1 till hall, och 1 till de 2 sovrummen, den till sovrummen (125mm) ska sen fördelas till 100 mm som ska gå till var sitt sovrum, ljuddämpare och egen motordriven spjällventil som öppnar och stänger efter temp i rummet.
Mina frågor:
Kommer ljudet att transportera sig i isolleringen?
Är det bättre att suga kalluft från de andra rummen eller ska man suga varmluft och köra in det i de kallare rummen?
Huset har 120 mm isollering på vinden, räcker det då att lägga rören på isolleringen, och sedan därefter tillägsisollera med lösull, eller måste rören isolleras för sig?
Anledningen till värmeförflyttningen är att vi har luft/vatten i huset, och kamin i vardagsrum, eldar man i vardagsrummet så blir det varmt där, men däremot blir det kallt i andra rummen på grund av att pumpen då stänger av.
Eller har ni andra förslag?! Tacksam för all svar och tips man kan få...
//Alex
Produkter som diskuteras: "kanalfläkt"
Kanalfläktar
Med hjälp av en kanalfläkt kan du på ett smidigt sätt öka flödet av frånluft i våtrum och därigenom förbättra ditt inomhusklimat.
Läs mer
Allvetare
· Stockholms län
· 822 inlägg
Har du inte möjlighet att köra med utomhusgivare på värmepumpen?
Jo, det är klart att jag kan... men vill elda lite för att spara el såklart.... så, då vill man ju att pumpen ska gå bara när det behövs... 
Isolering kommer inte att sprida ljud men det kommer att spridas i kanalerna. Fläkten kommer at höras ganska mycket och du vill ha långa ljuddämpare på båda sidorna om fläkten. Du vill även ha ljuddämpare mellan de 2 sovrummen, alltså på 100-röret.
Jag hade sugit varmluft från vardagsrummet, då får du värmen dit du vill. Skulle du suga kalluft uppe och trycka ned så får ju värmen (långsamt) sprida sig uppåt och hamna där den själv vill.
Det går bra att isolera över rören med lösull, men snåla inte.
Jag hade sugit varmluft från vardagsrummet, då får du värmen dit du vill. Skulle du suga kalluft uppe och trycka ned så får ju värmen (långsamt) sprida sig uppåt och hamna där den själv vill.
Det går bra att isolera över rören med lösull, men snåla inte.
Produkter som diskuteras: "Fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Ok, jag förstår.. jo, jag har tänkt använda ljuddämpare både på utlopp och inlopp.... så, det har jag redan tänkt på...
Men en av frågorn var om man ska isollera rören INNAN man slänger på lösull, eller det kommer att klara sig bara med lösull på rören... tänker på hur det blir med kondens på rören (om det nu blir något) osv.... man vill ju inte ha mögel på vinden....
Och det andra frågan, kommer det att funger som jag har tänkt... vad blir för och nackdelarna....
Någon som redan har gjort något liknande får gärna ventilera sig här och berätta sin erfarenhet..
Men en av frågorn var om man ska isollera rören INNAN man slänger på lösull, eller det kommer att klara sig bara med lösull på rören... tänker på hur det blir med kondens på rören (om det nu blir något) osv.... man vill ju inte ha mögel på vinden....
Och det andra frågan, kommer det att funger som jag har tänkt... vad blir för och nackdelarna....
Någon som redan har gjort något liknande får gärna ventilera sig här och berätta sin erfarenhet..
Jag har hört talas om ett annat system som någon annan använder, och det är att istället sätta en enda stor fläkt som ska trycka igenom till alla rum, så har han satt mindre fläktar i varje kanal i rummen istället... kanske det borde vara en bättre lösning.... :-/
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden