Ventilation
Joukko: Jag ska åka till ett ställe imorgon som säljer SKF lager och se vad dem tar.
Nerre: Vi har mekanisk till/frånluft med återvinning mha kompressor. Det är alltså fläktar som både blåser in tilluften och suger ut från luften. Värmen tas från frånluften till tilluften. Anledningen till att vi har det är främst att vi har radon som behöver ventileras ut. Sen har vi alltså en separat VV-beredare och en separat elpanna. Den senare är avstängd största delen av året.
Dajm: Hej Hoppas ni inte tycker att detta ämne är alltför uttjatat, men jag behöver hjälp med placering av en pax-fläkt. Jag bor i ett 50 år gammalt radhus med självdragsventilation. Oljepannan är borttagen och kvar är lite hål i murstocken. Jag har tänkt sätta en pax-fläkt i bad/tvättrummet i källaren, men är lite osäker på var jag bör sätta den. Det finns en tilluftkanal i
norrbottenstorpet: Stämmer att garage ska vara utformad som egen brancell med EI-30 gräns. Men som det sägs här ovan är det komplicerat att utforma ventilation och brandskydd. Det kan tex gå att räkna hem bara isolerade kanaler eller fläkt i drift, två alternativ utan brandspjäll. Men som sagt, beror mycket på. Enklast är ändå att inte blanda in garaget i FT (eller FTX) systemet.
Fredrik Å: Uppe pga den kalla luften ska ramla nedåt och blandas med den varma inneluften. Fredrik
Allium: Luften måste komma in någonstans. Normat brukar man ta in den i sovrummet och suga ut i våtrum. Är man rädd för fukt i (en murad) skorsten så had jag valt hålet i väggen, om det är i badrummet, och tätat hålet till skorstenen. Saknas det luftintag så montera dit en friskluftsventil i sovrummet(-en). Försök att provlyssna på fläktarna och köp den tystaste. Du har snart glömt det
Allium: Beror kanske en del på hur långt takbjälkarna sticker, men det borde räcka med en fläkt. Fuktighet sprids ganska bra i luft. Om du kan välja så sug över duschen där det mesta av fukten bildas.
Allium: Eller 15 l/s om det inte går att öppna fönstret ;-) Det är ofta frånluftsflödena i våtrumm och köks som blir dimensionerande för hela huset, i alla fall i mindre hus.
peterhjalmarsson: Jag har hittat en ny(?), tyst kanalfläkt från S&P, som låter lovande, TD-Silent. Här är en broschyr och installationsanvisning. Svensk agent verkar vara Ventur. Den finns till vettigt pris i Tyskland, i alla fall jämfört med det dubbla som jag sett i Sverige. Nån som hört talas om, eller till och med använt den? Det jag främst är ute efter är tystheten; flödet är inte alls
Allium: Säkert svårt att veta vad som egentligen orsakar lungcancer. Även icke-rökare får ju lungcancer. Och hur mycket utreds om någon rökare drabbas? Rökning är ju i alla fall en risk som man kan undvika om man vill. Jag tycker nog att det mest oroväckande är att många har inte en aning om man har radon i sina bostäder.
Allium: Byt filter om det inte är gjort nyss. Om det inte hjälper så testa att rensa intagskanalen. Ta bort intagsgallret. Om du inte kan få igenom en viska kan du pröva att låta fläkten suga in en fiskelina med en papperstuss på. Använd fiskelinan att dra igenom ett snöre/rep med en viska/svamp i änden. Om det (mot all förmodan) skulle vara lagren så brukar dom vara enkla att byta om man
Allium: Försök undvika slangar så mycket som möjligt, dom har höga tryckfall och är svåra att göra rent. En liten snutt vid fläkten så att vibrationer inte överförs till kanalen, helst inte mer. En motströmsväxlare är en förlängd plattvärmeväxlare. Den fungerar likadant som en plattvvx men har högre verkningsgrad och måste därför även avfrostas tidigare.
AndersS: Har du tilluftventil i badrummet eller närliggande rum är det inga problem.
Allium: Är allt redan på plats så är det väl bara att prova och se ;-) Jag har själv använt platmaterial inne i själva bastun och det gick inte så bra... Det finns andra trådar i forumet om avluft ut i takfot och vissa verkar ha fått problem med svartmögel vid utloppet och på vinden om takfoten inte är helt tät fast för en del verkar det ha fungerat bra. En billig takhuv kostar inte
JOW: Det kändes väldigt litet när jag väl skaffade mig en renslucka till mina överblivna T-rör. Så jag lämnade tillbaka den och tog en 160-125-160 T-rör och isolerad renslucka... Tack för svar iaf...
Hiltimannen: Frågan är vilket ljud du har problem med. Om det är fläktljud / flankljud behöver frikoppla fläkten med en gummiupphängning eller liknande samt montera en flexdämpare innan du går på spiroröret. Sedan är det viktigt att kanaldämparen monteras dikt an mot vägg. Som du beskriver det tror jag att det kan hjälpa med att du ersätter be. don med ett ljudämpande överluftsdon som med
pettik: Hm. Känns väl som att man vill göra det ordentligt om det nu ska göras... Röret går horisontellt med ett antal böjar som följd, och det är ju sant att en poäng med isoleringen är att inte läcka ut så mycket värme upp på vinden. Låter som att det enda rätta är att kavla upp ärmarna och riva ut det gamla och sätta in nytt. :) Handlar ju inte om så många meter.
lvedin: Det blir övertryck i avloppsventilationen, det kan eventuellt läcka in avloppsluft in i huset via små läckor i avloppsventilationrören.
KnockOnWood: [citat] Det finns gott om gamla hus med självdragsventilation, där ventilationen är nära noll i en del rum. Folk överlever ändå. Man vänjer sig. Men du vet väl hur du märker att ventilationen är för dålig? Man reagerar nog inte om den är "bättre än nödvändig" i alla rum.
Lucke: Hej! Jag har en tegelmurstock med insatsrör av rostfritt stål. 4 pipor kommer från eldstäder, en pipa till köksfläkt samt ett ventilationsrör till badrummet som vi skall bygga på ovanvåningen. Ventilationsröret på ovanvåningen sitter bara ett par meter under nock och har tills nu varit delvis pluggat mha. en stor tuss stenull runt ett 20mm vp-rör. Märkte att jag var tvungen att ha
Hemmanisse: [citat] Ring systemair och fråga om närmaste återförsäljare. Har aldrig sett dom heller på någon av nätbutikerna. Troligtvis kan du beställa dom hos tex järnia eller dyl men kolla med systemair först. Priset är dyrare än andra men istället får du ett snyggt don och bra lämpat för hus.
Nimajneb: Det är den prisklassen, 3-5000, men som ofta finns på rea för under 3k. Det finns några tester på nätet och även några trådar här på forumet.
pos: Hej Tycker flera har höga förbrukningar på avfuktarna Har själv 800-1000 kWh per ÅR på min krypgrund (mätt över 5 år). Jag kör munters homedry med mekanisk hygrostat (krypgrund 90kvm x 1.2m i takhöjd). Jag har mätt med energimätare och läst av varje månad i flera år. Sommaren drar mest. analyserar man mina avläsningar så är snittförbrukningen under jan-mars kring 1-1,5 kWh/dag
Segge: Saknar helt tilluftsventiler och det har aldrig funnits några. Kör fläcken när vi torkar tvätt, annars blir det närmast topiskt klimat i tvättstugan. Ska sätta in FTX i höst så får stå ut någon vecka till. Sent from my GT-I9300 using Byggahus
OlaF: Tack. Hittade denna som nog är "slätast möjliga". http://ventilationstema.se/franluftsventil/6673-franluftsventil-evf-160mm.html Jag antar att intag från sidorna skulle smutsa ner tak/vägg för mycket. Tycker det kan bli litet smutsspår vid vissa insug.
akhagen: [citat] Det är på pricken så det är. Jag får väl prova, hål kan man ju alltid ta senare. tack / dan å
baljbalj: Dom går att stänga manuellt. Det finns öppet, stängd och auto. Om man köper utan termostaten kan man stoppa dit den i efterhand så vitt jag förstår. Fast det är ganska bra med termostat, så man inte glömmer att öppna när det börjar bli varmare ute. Det är rätt mycket ljud genom en sån ventil (i princip ett Ø80 eller 100mm hål rakt ut) så kolla på varianterna med ljudisolerade
DrBosa: [citat] Dina siifror...övertryck?
FrittDrag_II: Flexit gör aggregat som är helt okej, kontrollera om det är plattvärmeväxlare eller roterandevärmeväxlare i denna S3'a. Är det ett begagnat aggregat kontrollera att allt fungera, om jag inte minns fel så är det några reläer på styrkortet som kan krångla ibland (lätta att byta). Luftflödet bör räcka till enligt den broschyr jag hittade på nätet.