Hej,
Som ni ser, enligt bilden så har jag två rum, utan dörr mellan dem, i min källaren som behöver ventilation.
Rummet till höger är badrummet och det till vänster är tvättstugan.

Som jag har satt upp det nu så har jag frånluft i båda ventilerna.
Ventil 2 sitter en pax fläkt som snurrar hela tiden och när det blir fuktigt så ökar den varvtalet.
Ventil 1 sitter en "värdelös" Myson fläkt med kallrasskydd och den slår enbart till när det är fuktigt i rummet. Vilket knappt sker även fast det är fuktigt i rummet, då jag känner att det ändå drar in luft den vägen trotts kallrasskyddet så misstänker jag att sensorn blir lurad. Samt detta verkar beror på värme och väderlek ( vilket håll luften går när fläkten är avstängd).

Tillluften kommer från badrumsdörren, 2cm stor glipa finns under dörren.

Frågan är nu om jag skall byta Myson fläkten till en pax fläkt som roterar kontinuerligt för att forcera luft ?
Är detta optimalt ?
Skall man kanske enbart ha en fläkt i badrummet och tillluft från ventil 2(tvättstuga) och dörren..

Någon som har lite koll på det här ?
Samt finns det några test man kan göra för att lura ut hur det borde vara konfigurerat ?
Andra smarta lösningar och tips mottages också som har med det här att göra.

MVH
/P

• kallarbad.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fläkten i badrummet skall också gå kontnuerligt, och gärna varva upp när det blir fuktigt. Luften som fläktarna suger ut skall komma från torrare utrymmen utanför, exempelvis under dörren.

Glömde nämna att det är en öppning/dörr mellan rummen om det gör någon skillnad.. Annars låter det som om jag hade rätt plan. :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.