D
Dea_34: Vid komplett takrenovering (och husrenovering) monterade sen aspiromatic för att förbättra ventilationen främst från badrummen. Nu verkar det ändå inte riktigt räcka till och eventuellt kan det ha valts en för liten aspiromatic. Vilken aspiromatic är lämplig för en ventilationsskorsten med fem 100mm spirorör? /Dea
0 svar · 1,6k läst
E
exerg: Förr sas det:" gå ut och få frisk luft" Nu måste den processas innan den anses tjäna sitt syfte. Kolfilter kan vara en lösning om grannen eldar gamla skor eller blöta spånplattor, men enklare o billigare kanske är att säga till att han inte skall göra detta. En portabel kuvös kan vara en annan lösning. En centraldammsugare kan annars göra underverk om det är damm som vill undvikas.
8 svar · 11,2k läst
F
fredrikru: Fick offerter med Comfortzone + tillluftmodul men jag tyckte att det var för liten prisskillnad mot bergvärme + FTX (monterade själv FTX växlaren). Min kalkyl räknade jag med en livsläng på pumpen 10-15 år och jag tror även då att att en frånluftvärmepump är dyrare att byta ut än en bergvärmepump. Mitt slutmål är att ha låga drifkostnader den dagen jag går i Pension (om det
24 svar · 10,6k läst
N
nirro: Tjena Fredde, jag har praktiserat metoden på lite olika sätt nu. Och den enklaste är att såga kilar som passar i mellanrummet mellan vägg och galler. Blir snyggast också. Lycka till :-)
5 svar · 7,1k läst
·
B
Barnrikehuset: Jag planerar att göra två hål i murstocken på vinden (två imkanaler från källaren) och dra spirorör (isolerade) till en befintlig frånluftsfläkt. Då undviker jag att självdraget går baklänges och suger in rök uppe på taket när jag eldar. Vet inte om det är en vanlig lösning men den känns bra. Dessutom riskerar jag inte att fuktig luft trycks ut i sprickor eller eventuella
6 svar · 5,8k läst
B
Boan: hej, kruxet är att insuget nu är över en tillbyggd tvättstuga åt väster, vilket gör att det blir väldigt varm luft som går in där. på vinden är det säkert 40 grader på sommaren, vilket gör att nu med gamla systemet, och mycket som är oisolerat blir inblåsningsluften upp till 30 grader, trots att uteluften är under 20... så det stora problemet är att isolera så inte luften
5 svar · 8,3k läst
E
exerg: Låter du fläkten, som den borde, gå hela tiden kan du ha det som det är. Den kan gå i olika hastigheter men skall aldrig stå stilla.
1 svar · 4,2k läst
·
S
sforskarn: Misstänkte att jag skulle bli tvungen att dra ventrör till det nya rummet. Dimensioneringen av röret som din sotare nämnde låter ju logisk, att det måste kunna komma in lika mycket luft som sugs ut av brännaren, och har man då samma dimension på utrör som inrör borde ju det stämma. Jag delar av med lecablock så rummet är ju brandsäkert på samma sätt som ditt stålregel+gips. Då
4 svar · 1,9k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: [citat] Men skaffa en större skorstenshatt då. Det är bl.a. sånt plåtslagare är till för. Det kan aldrig bli 100% regntätt, men om den är större, dimensionerad efter ytterröret i stället för innerröret, borde den ta det mesta av regnet.
3 svar · 1,8k läst
prototypen
prototypen: Ställ dit en avfuktare och håll dörren stängd. Fräsch uteluft innehåller en massa fukt som blir mindre fräsch inne i kylan. Protte
1 svar · 5,4k läst
S
seniorkonsult: Mäklaren måste väl veta vilken typ av ventilation det är. Finns det fläkt på taket eller bara huv? Finns det forceringsdon på kökskåpan? Du kan säkert byta dessa själv men donen bör ju var injusterade. Ett don kan ju kanske dra ut 50 m3 eller 300 m3 uppvärmd luft beroende på hur de är injusterade. Fel. Jag menar frånluftens mängdreglering men även tilluftsdonen (som här) skall
4 svar · 1,8k läst
·
FrittDrag_II
FrittDrag_II: [citat] Det maxflödet är vad jag förstått av deras manual det luftflöde du behöver vid uppvärmning, stämmer rätt bra med dom luftflöde man hade för cirkulationsluften i äldre system för "luftburen värme". Tänk på att du kan inte öka luftflödet så mycket i ditt befintliga kanalsystem/don då det kommer bli ljud och drag.
17 svar · 15,7k läst
·
M
metmo: Hej, det är så att jag efter en kökrenovering i min lägenhet insett att det blir väldigt varmt och osigt när jag lagar mat, och kolfilterfläkt hjälper förvisso mot oset men ej mot värmen. Lägenheten är från 1937 och ventilatonskanalen som suttit ovanför spisen får man ej koppla in fläkt på eftersom det kan gå in till grannen. Frågan är då om det skulle fungera att koppla in
0 svar · 1,5k läst
B
Boan: kom inte så långt, men nu blev det ett från sverige då det var bra pris ändå.
2 svar · 2,9k läst
T
thella82: Hej! Har flyttat in i nytt myresjöhus och är missnöjd med ljudet från ventilerna (för högt!). Om jag gör ovanstående byte så verkar det som om hålen måste vara 20 mm större, är det en stor apparat att fixa till det? Hur gör man? Mvh Thomas
0 svar · 1,6k läst
magda136
magda136: BINGO! Det är ju ett förråd och ett klädrum under intagen. Nu känner jag mig lite korkad. Men tack för hjälpen! Det sitter ett likadant intag på andra gaveln, men det kan inte leda till något rum under för det finns liksom inte..... Och någon kamin har vi inte heller. Till den öppna spisen kommer tilluften genom ena kanalen i skorstenen.... Det finns en nöt kvar att knäcka helt
7 svar · 1,5k läst
·
Savett
Savett: Hej på er, Jag har ett garage på 30 m2. 20 är oisolerat och de resterande 10 är isolerat. I det isolerade utrymmet tas vattnet in från den borrade brunnen innan det slussas vidare in till huset. Iom det så finns det två st hydropressar om 60+100 l och en radonavskiljare. Vintertid övervintras också en del växter härinne. Dessa "källor" är de som jag vet avger en del fukt. Det sitter
0 svar · 1,1k läst
F
Fairweather: Hej alla och tack för svaren. Vi kommer att skaffa en luftvärmeväxlare till övervåningen. Det känns som det mest optimala då vi slipper öppna portarna för mygg och annat småkryp framåt kvällen. Att öppna upp för korsdrag är tyvärr inte heller som något alternativ då vi har en 1-åring med stor upptäcktslust...
5 svar · 5,0k läst
P
Pippirull: Hejsan! Håller på som bäst att försöka förbättra luften i vårt hus, och även ventilera ut lite radon som finns i blåbetongen. Som det är nu är det självdrag, med i stort sett obefintlig ventilation. Har ett tag varit inne på ftx, men får kapitulera pga prisfrågan. Har haft kontakt med en firma som erbjöd installera en pax-fläkt, en box-fläkt på ena kattvinden, dra två rör
0 svar · 1,5k läst
·
E
elmont: Man får ett jämt flöde i hela huset hela tiden, inte bara när man har duschat, och man kan ställa in rätt flöde. Jag ser "paxfläktar" som en lösning när man inte kan få till en riktig ventilation. Kostnaden blir väl ungefär den samma
3 svar · 1,8k läst
B
Boan: Har nu bestämt mig och det blir en LTR-3 från Enervent till kampanjpris. dessutom är det lite mindre än VR700, så det räcker precis, men enklare att få upp på vinden...
5 svar · 1,6k läst
F
Fred vom Jupiter: Risken med att ha en fläkt i väggen eller taket är väl att luft sugs in i rummet genom dassluckan och det som finns därunder.
2 svar · 2,7k läst
A
AndersS: Som vid medelhavet, tillstängt och ingen sol som lyser in från fönster och dörrar. Sedan vädrar man när temperaturen sjunker på kväll och natt.
3 svar · 3,0k läst
P
poppe12: Jag vill ventilera min källare men det är kallt där och jag vill behålla kylan för det är väldigt skönt att sova där. Hur ska jag göra jag har bara en ventil ut utomhus och en dörr som brukar stå öppen till resten av huset. Tänkte använda avfuktare och ha ventilen öppen eller finns det andra alternativ?
0 svar · 1,3k läst
imported_Benno
imported_Benno: Eftersom vanliga nipplar inte gick in blev det lite plåtslöjd. Köpte en "Fresh" 100mm skarvmuff där "midjan" precis gick in i fästramen. Kapade muffen ovanför "midjan" men lämnade fyra flikar som bockades till för att passa de fyra "gängorna" i den gamla fästramen. Rörskarven gängades upp i fästramen med lite Sikavent ventilationstätning och verkar sitta bra. Nu har jag en ny 100 mm
2 svar · 5,5k läst
Huvudbrytaren
Huvudbrytaren: Det som är gränssättande är väl inte fläktmotorn som med lagerbyte kan hålla hur länge som helst utan att själva värmeväxlarfunktionen inte är så effektiv som hos de nya som säljs idag 17 år senare. Får du nu tyst på ljudet för 160:- och får tillfälle att göra rent från damm och annat bös som kan försämra växlarens effekt så bör den ju gå att köra 10 år till.
4 svar · 6,6k läst
Robert63
Robert63: Bor i radhus med platt tak, och somrarna har varit närmast olidliga. Köpte markiser och sedan har jag inte funderat på problemet med värme. Hade länge tänkt att köpa en llvp med dubbla utblås och ha ett även på övervåningen, men valde bort det efter markisköpet, det fick bli en med ett utblås, och den klarar att hålla undervåningen huttrigt kall :) (och hela huset varmt på
19 svar · 6,7k läst
prototypen
prototypen: Stäng ventilerna, annars så kommer det in ny fukt hela tiden som avfuktaren får slita med. Frisk luft blir det IOM att fuktkvoten går ned och tendenser till mögel försvinner. Ett hus från 65 är nog ändå tillräckligt "ventilerat" Morsans problemkällare blev riktigt bra med avfuktaren och stängda fönster. Protte
4 svar · 16,4k läst
P
poppe12: Tack för alla svar :)! Vi har köpt markiser. Men jag har inte satt upp de än så vi får se hur resultatet blir, det kanske räcker. Annars om det inte blir så stor skillnad vad tror ni om att byta schunt på pannan för att kunna köra cirkulationspumpen som en tidigare föreslog, det blir ju lite som att köra sommarvärmefunktion på värmepumpen som föreslogs tidigare. Jag har varmt på
19 svar · 8,7k läst
D
Drömhus2012: Det står i beskrivningen för pax passad att den är till för både vägg- och takmontage, så snedtak vore ju ingen skillnad. Men vet, det gör jag inte.
2 svar · 2,7k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.