Hej!
Har ett FTX-system från tidigt 2000-tal (Fläktwoods RDKG), plattvärmeväxlare.
Har noterat att när det steks mat eller när det används parfym i badrummet så luktar det svagt från respektive ting i tilluftsdonen - således förekommer det uppenbarligen ett visst läckage från frånluft -> tilluft.
Har kikat i lådan med aggregatet, och inte hittat några uppenbara otätheter. Vill minnas att jag hört/läst att det även med plattvärmeväxlare kan förekomma ett litet läckage på några % mellan frånluft-tilluft. Har också hört att man kan komma runt detta genom att skapa högre tryckfall på frånluftssidan jämfört med tilluftssidan över aggregatet - problemet här är väl att tilluften skall vara ställd lite högre än frånluften och att man därför lätt får ett högre tryck på frånluften än tilluften över aggregatet?
Hursom, något man kan göra något åt, eller får man leva med detta lilla läckage?
Har ett FTX-system från tidigt 2000-tal (Fläktwoods RDKG), plattvärmeväxlare.
Har noterat att när det steks mat eller när det används parfym i badrummet så luktar det svagt från respektive ting i tilluftsdonen - således förekommer det uppenbarligen ett visst läckage från frånluft -> tilluft.
Har kikat i lådan med aggregatet, och inte hittat några uppenbara otätheter. Vill minnas att jag hört/läst att det även med plattvärmeväxlare kan förekomma ett litet läckage på några % mellan frånluft-tilluft. Har också hört att man kan komma runt detta genom att skapa högre tryckfall på frånluftssidan jämfört med tilluftssidan över aggregatet - problemet här är väl att tilluften skall vara ställd lite högre än frånluften och att man därför lätt får ett högre tryck på frånluften än tilluften över aggregatet?
Hursom, något man kan göra något åt, eller får man leva med detta lilla läckage?
Det är inte i plattväxlare du har ett litet läckage, utan det är i roterande växlare som har ett litet läckage...
Om det "läcker lukt" i en plattväxlare så är den trasig någonstans.
Du är säker på att det är en RDKG och inte en RDKR?
Hur nära sitter ventlilerna för uteluft och avluft på utsidan av huset? Eller har ni kanske ett kombidon?
Sitter de väldigt nära varandra kan "luktläckaget" ske på utsidan av huset nämligen.
Optimalt är att ha intag av uteluft på sidan av huset, och utblås av avluft på taket...
Hur nära sitter ventlilerna för uteluft och avluft på utsidan av huset? Eller har ni kanske ett kombidon?
Sitter de väldigt nära varandra kan "luktläckaget" ske på utsidan av huset nämligen.
Optimalt är att ha intag av uteluft på sidan av huset, och utblås av avluft på taket...
Men ska det inte alltid vara undertryck i huset för att undvika att få ut inneluft i isoleringen???Vixen skrev:... ett litet läckage på några % mellan frånluft-tilluft. Har också hört att man kan komma runt detta genom att skapa högre tryckfall på frånluftssidan jämfört med tilluftssidan över aggregatet - problemet här är väl att tilluften skall vara ställd lite högre än frånluften och att man därför lätt får ett högre tryck på frånluften än tilluften över aggregatet?
Dvs. mer utsug än inblås.
Redigerat:
Jo, det är RDKG och jag vet att det i idealfallet inte skall vara något läckage alls i en plattvärmeväxlare - tänkte mer om det också är så väl i praktiken, speciellt på lite äldre system? Måste ju vara svårt att få "lådan" som värmeväxlaren står i 100 % tät, värmeväxlaren skjuter man ju bara in i lådan och man borde ju kunna tänka sig lite små läckage här och där, speciellt när systemet är cirka 10 år gammalt?plv skrev:Det är inte i plattväxlare du har ett litet läckage, utan det är i roterande växlare som har ett litet läckage...
Vi har inluft på fasaden och utluft på taket, så det borde inte vara problemet tycker jag.
Jo, visst är det så - skrivfel av mig. Det jag menar är att man ju i och med att man alltid eftersträvar lite högre frånluft- än tilluft får svårt att skapa högre tryckfall för frånluften än tilluften äver aggregatet (vilket jag vill minnas att jag läst att man kan göra för att undivka läckage frånluft > tilluft).orparn skrev:
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Nja, jag vet inte jag.plv skrev:
Sätter man avluften på taket i stället så hörs inte fläktarna så mycket utanför huset.
Uteluften kan man gärna ta genom husväggen.
Det blir då också lättare att rensa galler/insektsnät där, som annars kan täppas igen.
Produkter som diskuteras: "insektsnät"
Aluminiumduk för insekter Jowema
Skydd för t.ex insekter och möss
104 kr inkl moms
Läs mer
Vad bra, då är vi överens då. Läs mitt inlägg igenKnockOnWood skrev:
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Japp. Enda funderingen var ju just att man på något sätt skulle mecka med tryckfallet över/innan värmeväxlaren för att helt undvika läckage - är det i roterande värmeväxlare där man vill ha trycken ställda på detta sätt. Vvill minnas att vissa roterande system har ett spjäll på frånluften som man kan ställa in av denna anledning?stake skrev:
Du kommer alltid läcka lite. Kör du frånluften högre får du en tryckskillnad över växlaren och läckande luft sugs isåfall över i frånluften och inte tvärt om. Det gäller både roterande växlare och plattvärmeväxlare.
Jag känner inte till något sånt spjäll, du borde kunna ordna trycken i stort sett hur du vill genom att justera fläktarna och din injustering. Det finns säkert någon som är bättre på luft än mig som kan bekräfta eller dementera men jag är ganska säker på min sak.
Jag känner inte till något sånt spjäll, du borde kunna ordna trycken i stort sett hur du vill genom att justera fläktarna och din injustering. Det finns säkert någon som är bättre på luft än mig som kan bekräfta eller dementera men jag är ganska säker på min sak.
Produkter som diskuteras: "fläktarna"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Som synes är jag definitivt ingen expert på luft, men om frånluften är högre (= högre tryck på frånluftssidan?) än tilluften(= lägre tryck på tilluftsidan?) så går ev. läckage från högre -> lägre tryck = frånluft -> tilluft?stake skrev:Du kommer alltid läcka lite. Kör du frånluften högre får du en tryckskillnad över växlaren och läckande luft sugs isåfall över i frånluften och inte tvärt om. Det gäller både roterande växlare och plattvärmeväxlare.
Eller borde jag tänka omvänt - det vill säga högre frånluft (=större undertryck på frånluftssidan) än tilluft (=mindre undertryck på frånluftsidan) -> läckage "sugs" över i frånluften, där undertrycket är större?
Redigerat:
stake skrev:
Mitt sista resonemang "tvärtom" med andra ord