9 110 läst ·
27 svar
9k läst
27 svar
Läckage mellan frånluft/tilluft i FTX-system
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Fläktarna sitter väl efter själva värmeväxlaren, oavsett om det är en motströmsvärmeväxlare eller en roterande.
I luftströmmens ordning sitter först filter, sedan värmeväxlare, sedan fläkt.
Detta för att undvika nedsmutsning av värmeväxlare och fläktar.
Så om man suger ut mer luft än man blåser in (undertryck i kåken),
så bör trycket vara lägre på frånluft- än på tilluftsidan.
Och läckaget från frånluft till tilluft vara litet.
Jag tror snarast på det som plv skrev i #2 att det är på utsidan som stekoset kommer in i uteluft/tilluft.
Jag tror snarast på det som plv skrev i #2 att det är på utsidan som stekoset kommer in i uteluft/tilluft.
Trycket är störst precis vid fläkten. Luften dras mot fläkten och störst undertryck får du precis vid fläkten i kammaren.KnockOnWood skrev:Fläktarna sitter väl efter själva värmeväxlaren, oavsett om det är en motströmsvärmeväxlare eller en roterande.
Kan tillägga att om du kör med fläkthastigheter exempelvis 50% TL och 65% FL så är det inte säkert att du har undertryck ändå, det beror på kanaler etc. Har du ett klent TL galler eller igensatt galler eller filter ökar trycket mycket på TL fläkten och du kan få undertryck där istället om du har otur. Så TS kan undersöka sådant först och se om det blir bättre. Det är inte så ofta man rensar gallerna hemma kanske.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Jo det har jag nog erfarenhet av.stake skrev:
Den vanligaste uteluftventilenstake skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Har en storlek på gallret som inte är större än den anslutande kanalen.
Och insektsnätet minskar ytan ytterligare.
Så fastnar det lite insekter och annat bös i nätet, och plötsligt har man ett ordentligt undertryck.
Detta hände mig i vintras när det var minusgrader och mycket fuktigt. Rimfrost på träden.
Och nätet på ventilen isade igen totalt.
Fläkten gick som en galning, men ingen luft kom igenom.
Fläkten var stark. När jag upptäckte orsaken till att fläkten gick på högvarv och plockade ner kåpan för upptining/rengöring hade uteluftskanalens ljuddämpare till aggregatet knycklats ihop av undertrycket.
Nu skall jag bygga en större låda utanför intaget, så insektsnätet får större yta,
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Stake, vad är det som ligger där?
Om man har en roterande värmeväxlare så består den i vart fall på Heru-aggregaten av en cylinder med veckad aluminiumplåt (typ samma veck som i wellpapp). Eftersom denna roterar mellan luftströmmarna på till och frånluft så kommer ju en viss mängd luft att "flyttas med" inne i trumman från frånluftsströmmen till tilluftströmmen, så här finns ju ett visst "läckage".
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Aha. Bra ställe för manualen. Ingen risk att den kommer bort 
Tackar för kloka synpunkter och underhållande inputs! 
Jag vill minnas att jag uppmärksammade problemet efter att jag satte ett nytt tätare filter på tilluften (nu F7, tidigare var det F5) och med resonemanget ovan borde det rimligen skapa ett större undertryck fram till fläkten så att lite luft från utluften kan sugas med. Skall innan jag justerar fläktar prova att byta till ett klenare filter igen, så får vi se vad som händer.
Jag vill minnas att jag uppmärksammade problemet efter att jag satte ett nytt tätare filter på tilluften (nu F7, tidigare var det F5) och med resonemanget ovan borde det rimligen skapa ett större undertryck fram till fläkten så att lite luft från utluften kan sugas med. Skall innan jag justerar fläktar prova att byta till ett klenare filter igen, så får vi se vad som händer.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden