Behöver tips om hur jag ska lösa ventilationen, då jag håller på att ställa i ordning ett varmgarage.

Har 9 X 7 meter, pulpettak med "full takhöjd".
Tänker värma med luft/luft värmepump, försöka hålla runt 15 grader.
Isiga och blöta bilar kommer förmodligen stå inne till & från.

Har förstått att man ska ha tilluft lågt monterad & frånluft högt.
Hur lågt är lågt?
Vilken dimension ska man ha på ventilerna för att säkerställa lagom luft byte, vill ju inte att allt för mycket "dyr" värme ska försvinna, samtidigt som man vill ventilera fukten.
Är det någon ide att montera någon form av intelligent PAX med fuktsensor etc.

Har tänkt montera tilluft lågt i kortvägg bredvid port och frånluft under nock diagonalt i andra kortväggen.

I mitt dubbelgarage finns en ventil längst ner på varje dörr (pardörrar). Ventilöppningarna är ca 10x20 cm. Dock är öppningen för luften mindre eftersom det sitter ett galler på utsidan av dörren.
På ena långsidan finns en tallriksventil med diameter på ca 15 cm. Denna sitter ca 20 cm ner från taket och nästan i slutet av väggen från dörrkortsidan sett.
Elementet i garaget är monterat på väggen mitt emot väggen med ventilen.
Garaget är byggt 1978, så nya sätt att lösa ventilation har säkert tillkommit, men det funkar bra även med två slaskiga bilar.
Jag vet inte hur luftflödet från luft/luft vp kan påverka placeringen av ventilation, men jag tror att du är inne på rätt spår med den diagonala placeringen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.