fredrikru skrev:
Det är klart billigast att installera frånluftvärmepump idag men kanske inte det bästa och funkar nog bättre i Södra Sverige än Norra. Tänk själv hur mycket energi du kan återvinna ut luften? FTX aggregat har högre verkningsgrad när det är kallt ute än enklare frånluftvärmepumpar och när det är riktigt svinkallt ute så är dom i närheten av dom effektiva frånluftvärmepumparna med...

Men det är många andra faktorer som styr priset på ett hus och tyvärr är det många som går på enkla knep som homestyling. Tyvärr så är det få som tänker på driftkostnader men bergvärme installation brukar alltid höja ett hus värde och direktverkande el-element sänker värdet på huset.

FTX förekommer ganska ofta på nybyggda hus där dom har installerat fjärrvärme från början.

// Fredrik
Det här är ett privatköp så vi sitter med säljaren och försöker komma överens om pris. Jämför med andra objekt i området o.s.v. Det här huset har alltså inte FTX, inte garage, grusgång istället för stenläggning och ingen kamin. Detta har däremot objekten vi jämför med därav mina funderingar kring hur man skulle försöka pruta på priset eftersom de begär samma pris. Helst skulle jag vilja dra bort 200 000 kr för garaget, 50 000 för FTX och 100 000 för stenläggningen men det går de nog knappast med på :D

• Gilla
fredrikru
  • Laddar…
Elsakling skrev:
Helst skulle jag vilja dra bort 200 000 kr för garaget, 50 000 för FTX och 100 000 för stenläggningen men det går de nog knappast med på :D
Det är helt rätt att resonera på det sättet men värdet på garage, FTX och stenläggning får tas med hänsyn till åldern (och livslängden) på de objekt ni jämför med.

I slutändan är det väl i alla fall den ev blivande husägarens önskan att ha just det huset, som till sist sätter priset.

jtl skrev:
Det är helt rätt att resonera på det sättet men värdet på garage, FTX och stenläggning får tas med hänsyn till åldern (och livslängden) på de objekt ni jämför med.
Det är likvärdiga objekt på så sätt att det är relativt nybyggda hus. Vi jämför objekt på samma kvarter och de är byggda mellan 2006-2010. Kan man resonera så då?

elmont skrev:
I slutändan är det väl i alla fall den ev blivande husägarens önskan att ha just det huset, som till sist sätter priset.
Ja absolut, men jag försöker att bortse från detta i nuläget och värdera huset rent objektivt. Kommer säkert att få beakta min egen känslomässiga värdering om vi inte kommer överens om priset. Vill gärna ha huset men tänker inte vara dumdristig.

Elsakling skrev:
...De har däremot tilläggsisolerat en hel del både i vägg, platta och kallvind samt har fönster med u-värde 1,0...
Menar du att efter att huset byggdes 2006 har de redan har ökat på isoleringen?
I så fall låter det snarast som att huset var felbyggt från början.
Eller vad menar du med tilläggsisolering?

Att skylla brist på FTX på att man vill ha tyst i huset låter som en typisk efterhandskonstruktion.

Du vet väl att säljaren har skyldighet att upprätta en energideklaration som skall lämnas till köparen.
Har säljaren visat en sådan? Har du fått fakta om energiförbrukning?

KnockOnWood skrev:
Menar du att efter att huset byggdes 2006 har de redan har ökat på isoleringen?
I så fall låter det snarast som att huset var felbyggt från början.
Eller vad menar du med tilläggsisolering?

Att skylla brist på FTX på att man vill ha tyst i huset låter som en typisk efterhandskonstruktion.

Du vet väl att säljaren har skyldighet att upprätta en energideklaration som skall lämnas till köparen.
Har säljaren visat en sådan? Har du fått fakta om energiförbrukning?
Nä jag uttryckte mig nog fel när jag skrev tilläggsisolering. Jag menar att de i samband med bygget gjorde extra tillval gällande isolering utöver hustillverkarens standard.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.