3 770 läst ·
21 svar
4k läst
21 svar
7 år gammalt hus utan värmeåtervinning
Sida 1 av 2
Vi har varit och tittat på ett hus som vi är intresserade av. Det var en inofficiell visning som inte gått via mäklare. Tyvärr är vi ganska okunniga när det kommer till byggnadskonstruktion och dyl så vi står med en del frågetecken så här i första läget. Vi kommer ju att göra en besiktning men det vore ändå intressant med lite synpunkter.
Huset är byggt 2006 och är egenritat. 1,5 plan med förhöjt väggliv. Platta på mark och fjärrvärme. Vad vi direkt reagerade på var att ägaren valt att inte sätta in någon värmeåtervinning. De säger att de inte gjort detta för att få så tyst som möjligt i huset nattetid och att de ansåg energibesparingen väldigt ringa. De har däremot tilläggsisolerat en hel del både i vägg, platta och kallvind samt har fönster med u-värde 1,0.
Är det inte risk för dålig luft med den här lösningen?Blir ju utomhusluft rakt in i huset utan filter t.ex. Blir det tillräcklig luftväxling med den här lösningen verkligen? De berättade att de ibland får imma på rutorna när de har många gäster hemma om de inte ökar på utsuget.
Kom gärna med synpunkter då det känns som det enda nya huset jag hört talas om med den här lösningen.
Huset är byggt 2006 och är egenritat. 1,5 plan med förhöjt väggliv. Platta på mark och fjärrvärme. Vad vi direkt reagerade på var att ägaren valt att inte sätta in någon värmeåtervinning. De säger att de inte gjort detta för att få så tyst som möjligt i huset nattetid och att de ansåg energibesparingen väldigt ringa. De har däremot tilläggsisolerat en hel del både i vägg, platta och kallvind samt har fönster med u-värde 1,0.
Är det inte risk för dålig luft med den här lösningen?Blir ju utomhusluft rakt in i huset utan filter t.ex. Blir det tillräcklig luftväxling med den här lösningen verkligen? De berättade att de ibland får imma på rutorna när de har många gäster hemma om de inte ökar på utsuget.
Kom gärna med synpunkter då det känns som det enda nya huset jag hört talas om med den här lösningen.
Att få in utomhusluft direkt är knappast nått problem den är troligen renare än nån inomhusluft. Och återvinningen blir inte så stor med återvinning jag skulle gissa 2-3 kWh per år om man har en TFX har man bara en frånluftsmodul och VP blir blir återvinningen lägre. Ett TFX aggregat monterat och klart kostar väl i runda slängar 50-60 000:- så återbetalningstiden är lång, därför har många valt en ren frånluftsfläkt.
Vi har ett relativt nybyggt hus med fjärrvärme som primär värmekälla och golvvärme/radiatorer med självdrag. Innan vi köpte huset så gjorde jag en del googlande och letade information för jag kunde se att andra hus med liknande konstruktion hade mekanisk ventilation och frånluftsvärmepump som komplement till fjärrvärmen.
Vad jag konstaterade var att vinsten i förhållande till investeringskostnaden var liten med lång återbetalningstid, ofta längre än livslängden. Lägger man därtill på platsen för värmepumpen och komplexiteten i systemet så är det än mer svårmotiverat. Vid en nybyggnation där utrymmen mm projekteras för en sådan lösning från början kan det eventuellt motiveras om kostnaden för fjärrvärme är hög och priserna för installation och pump är rimliga.
När det gäller självdrag som sådan är jag van vid det sedan tidigare och har aldrig upplevt det som ett problem. Visst kan du behöva forcera ventilation från badrum och tvättstuga under sommarhalvåret men det löser du enkelt med PAX (eller motsvarande). Våra PAX-fläktar har både rörelsesensor och sensor för luftfuktighet. Det gör att våra fläktar i badrummen går ganska frekvent under just sommaren men det är inget jag störs av. Om du har inspekterbar vind och frånluftskanalerna går via vinden så är det enkelt att installera kanalfläktar på vinden istället för frånluftsfläktar i badrum/tvättstuga ifall ljudet från fläktarna upplevs som ett problem.
Vad jag konstaterade var att vinsten i förhållande till investeringskostnaden var liten med lång återbetalningstid, ofta längre än livslängden. Lägger man därtill på platsen för värmepumpen och komplexiteten i systemet så är det än mer svårmotiverat. Vid en nybyggnation där utrymmen mm projekteras för en sådan lösning från början kan det eventuellt motiveras om kostnaden för fjärrvärme är hög och priserna för installation och pump är rimliga.
När det gäller självdrag som sådan är jag van vid det sedan tidigare och har aldrig upplevt det som ett problem. Visst kan du behöva forcera ventilation från badrum och tvättstuga under sommarhalvåret men det löser du enkelt med PAX (eller motsvarande). Våra PAX-fläktar har både rörelsesensor och sensor för luftfuktighet. Det gör att våra fläktar i badrummen går ganska frekvent under just sommaren men det är inget jag störs av. Om du har inspekterbar vind och frånluftskanalerna går via vinden så är det enkelt att installera kanalfläktar på vinden istället för frånluftsfläktar i badrum/tvättstuga ifall ljudet från fläktarna upplevs som ett problem.
Produkter som diskuteras: "kanalfläktar"
Kanalfläktar
Med hjälp av en kanalfläkt kan du på ett smidigt sätt öka flödet av frånluft i våtrum och därigenom förbättra ditt inomhusklimat.
Läs mer
Svårt att få snabb återbetalning av FTX växlare om du inte bor i Norrland men komforten är oslagbar. Om det är frånluft ventilation så ska det finnas en ventil i varje rum som suger in uteluft som ska värmas upp och ibland så känner man kalldraget. Är det någon i Familjen som har pollenallergi så tycker jag att man ska satsa på FTX växlare med pollenfilter.
Hmm...är ju som sagt okunnig på detta men det fanns ett reglage i en klädkammare där man kunde öka utsuget så självdrag borde det ju inte vara. Utsugsventilerna satt enligt ägaren i badrummen och köket.
Du har säkert en vanlig centralt styrd frånluftsfläkt, det är rätt vanligt. Att det skulle vara självdrag i ett så pass nytt hus är högst otroligt.
Utsug ska sitta i kök och badrum/toalett och tvättstuga. Tilluft ska finnas i alla sovrum, vardagsrum den kan bestå av en spaltventil i fönstret eller en friskluftsventil på väggen.
Utsug ska sitta i kök och badrum/toalett och tvättstuga. Tilluft ska finnas i alla sovrum, vardagsrum den kan bestå av en spaltventil i fönstret eller en friskluftsventil på väggen.
Produkter som diskuteras: "spaltventil"
Spaltventil F32 Fresh
För utanpåliggande montage
139 kr inkl moms
Läs mer
Det är just komforten jag tänker på. Känns ju lite konstigt att kompromissa på en sådan viktig sak när man bygger nytt. Funderar om det är något som bör tas i beaktande när man lägger bud på huset? Jag vet ju ungefär vad vad husen på det kvarteret är värderade till och jag är ganska övertygad om att de är de enda utan. Är det en värdesänkande faktor?fredrikru skrev:Svårt att få snabb återbetalning av FTX växlare om du inte bor i Norrland men komforten är oslagbar. Om det är frånluft ventilation så ska det finnas en ventil i varje rum som suger in uteluft som ska värmas upp och ibland så känner man kalldraget. Är det någon i Familjen som har pollenallergi så tycker jag att man ska satsa på FTX växlare med pollenfilter.
Jag tror du har missförstååt lite grann. FTX har både fördelar och nackdelar. Däremot är det faktiskt inte särskilt vanligt i nybyggda hus idag. De flesta "kataloghus" levereras normalt med en frånluftsvärmepump som uppvärmning. Ventilationsmässigt så blir funktionen hos en sådan exakt som det system som finns i huset ni tittat på (mekanisk frånluft). Alltså fläktdrivet utsug i toaletter/badrum, kök och tvättstuga. Intag i form av spaltventiler i fönster eller friskluftsventiler i vägg i sovrum och vardagsrum.Elsakling skrev:Det är just komforten jag tänker på. Känns ju lite konstigt att kompromissa på en sådan viktig sak när man bygger nytt. Funderar om det är något som bör tas i beaktande när man lägger bud på huset? Jag vet ju ungefär vad vad husen på det kvarteret är värderade till och jag är ganska övertygad om att de är de enda utan. Är det en värdesänkande faktor?
Jag tycker inte att FTX är så bra som många förespråkare tycker, snarare är mekanisk frånluft det bästa då den friska luften har kortast väg att färdas (mindre ytor och rör som smutsas ner med tiden). Visst, lite dyrare blir det att ventilera ut den varma inomhusluften utan återvinning men det är det värt enligt mig.
Tänk på att en frånluftsvärmepump (för att värma varmvatten och vatten till ditt vattenburna värmesystem) inte är samma sak som FTX. Gemensamt är att värmen i frånluften återvinns men efter det slutar likheten. FTX värmer den inkommande luften som tillförs sovrum och gemensamhetsutrymmen istället för frisklufsventiler som tar tilluft direkt utifrån.Elsakling skrev:Det är just komforten jag tänker på. Känns ju lite konstigt att kompromissa på en sådan viktig sak när man bygger nytt. Funderar om det är något som bör tas i beaktande när man lägger bud på huset? Jag vet ju ungefär vad vad husen på det kvarteret är värderade till och jag är ganska övertygad om att de är de enda utan. Är det en värdesänkande faktor?
Och kalldraget. Mitt förra bostadsrättsparhus hadde frånluft ventilation och jag kände kalldraget ganska ofta när det var kallt ute.vectrex skrev:Jag tror du har missförstååt lite grann. FTX har både fördelar och nackdelar. Däremot är det faktiskt inte särskilt vanligt i nybyggda hus idag. De flesta "kataloghus" levereras normalt med en frånluftsvärmepump som uppvärmning. Ventilationsmässigt så blir funktionen hos en sådan exakt som det system som finns i huset ni tittat på (mekanisk frånluft). Alltså fläktdrivet utsug i toaletter/badrum, kök och tvättstuga. Intag i form av spaltventiler i fönster eller friskluftsventiler i vägg i sovrum och vardagsrum.
Jag tycker inte att FTX är så bra som många förespråkare tycker, snarare är mekanisk frånluft det bästa då den friska luften har kortast väg att färdas (mindre ytor och rör som smutsas ner med tiden). Visst, lite dyrare blir det att ventilera ut den varma inomhusluften utan återvinning men det är det värt enligt mig.
Hej
Kalldraget går att lösa med rätt typ av tillluftsventiler.
Fresh tex har en bra variant där tilluften riktas mot taket.
Eftersom kall luft är tyngre än varm kommer det kalla luften sakta att gå nedåt golvet och värmas på vägen .
Fredrik
Kalldraget går att lösa med rätt typ av tillluftsventiler.
Fresh tex har en bra variant där tilluften riktas mot taket.
Eftersom kall luft är tyngre än varm kommer det kalla luften sakta att gå nedåt golvet och värmas på vägen .
Fredrik
Det är klart billigast att installera frånluftvärmepump idag men kanske inte det bästa och funkar nog bättre i Södra Sverige än Norra. Tänk själv hur mycket energi du kan återvinna ut luften? FTX aggregat har högre verkningsgrad när det är kallt ute än enklare frånluftvärmepumpar och när det är riktigt svinkallt ute så är dom i närheten av dom effektiva frånluftvärmepumparna med...Elsakling skrev:Det är just komforten jag tänker på. Känns ju lite konstigt att kompromissa på en sådan viktig sak när man bygger nytt. Funderar om det är något som bör tas i beaktande när man lägger bud på huset? Jag vet ju ungefär vad vad husen på det kvarteret är värderade till och jag är ganska övertygad om att de är de enda utan. Är det en värdesänkande faktor?
Men det är många andra faktorer som styr priset på ett hus och tyvärr är det många som går på enkla knep som homestyling. Tyvärr så är det få som tänker på driftkostnader men bergvärme installation brukar alltid höja ett hus värde och direktverkande el-element sänker värdet på huset.
FTX förekommer ganska ofta på nybyggda hus där dom har installerat fjärrvärme från början.
// Fredrik
Redigerat: