Byggahus.se

Koppla centraldammsugare till alliansutsuget..??

1. C
    Medlem · Kalmar · 8 inlägg

canardlover

Medlem
    Hej alla, renoverar just ett radhus med mekanisk frånluftsventilation typ "allians". Vi tänkte passa på att montera in en centraldammsugare och har en lämplig plats i en klädkammare. I klädkammaren sitter ett av utsugen till takfläkten och nu är min fråga om det är lämpligt att koppla dammsugarens utblås till detta utsug..?? Hittade inget vid min sökning på detta forum så jag ställer frågan...synpunkter mottages tacksamt..mvh/

2. D09
    Medlem · västra götaland · 9 392 inlägg

D09

Medlem
    Finns det inte risk att småpartiklar etc sätter sig i rören?

Kanske är så små att dom blåser ut direkt ändå.

Centraldammsugare har som jag fattat det den fina funktionen att blåsa ut findammet etc som en vanlig dammsugare bara blåser runt.

Vad händer när dimensionen ökar och finns det ingen risk att frånluftröret blåser in fuktig luft i centraldamsugaren?

OBS, kan absolut inget om vent eller dammsugare ;)

3. FrittDrag_II
    Husägare · Halland · 1 695 inlägg

FrittDrag_II

Husägare
    Risken finn att det kommer blåsa ut luft i andra frånluftsdon.
    Frånluftsdonet i klädkammaren har troligtvis varit inställt till 5-10 l/s
    Vad jag kan läsa mig till ger många centraldammsugare ett luftflöde på 50-75 l/s, troligtvis mer än vad din takfläkt suger i hela huset idag.

4. Demmpa
    Husägare · Kalmar · 11 735 inlägg

Demmpa

Husägare
    Nej det är ingen bra idé att låta centraldamsugarens utblås blåsa in i frånluftsröret.
    Det finns centraldamsugare som har HEPA-filter som gör att man inte behöver blåsa ut frånluften utomhus.

5. C
    Medlem · Kalmar · 8 inlägg

canardlover

Medlem
    Tack alla för bra synpunkter, jag har tvekat inför HEPA-modellerna - lite av en halvmesyr - eftersom dammsugarlukten tyvärr stannar inomhus men jag får väl trösta mig med att all den goa varmluften oxo stannar i huset.....=)..!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.