Ventilation
PularMike: Tack för snabba svar. JAg ordnade en vägg/tak stos och ett endlock, så kanske det finns en framtid för den kanalen . /Michael
seniorkonsult: Om kanalen är täckt av tapet så är den väl tät hoppas jag. Om du sätter en fläkt i ytterväggen så är det bra men du måste se till att luft kan komma in, t ex via gles tröskel. I lgh utanför ska det också finnas tilluftsventiler eller via fönster.
norrbottenstorpet: Ja, det kan den särskilt om det är en kamin med bra drag i (rökkanalens utformning, längd, diameter osv ger bra skorstenseffekt). Om detta är tillräckligt för att vara all frånluft i ett helt hus är lite svårt att svara på, du får nog testa dig fram.
pr95: Demoprogram för mark värme(kyl) rör http://nesa1.uni-siegen.de/index.htm?/softlab/gaea1_e.htm Tror inte att det är så stora problem med mögel däremot kondens ,rören ska luta mot en brunn där kondensvatten kan "pumpas" bort ett helt tätt system med möjlighet att spola/tvätta ur. I tidigare konstruktioner avledde man kondensvatten till en dränerings brunn med singel/sand i botten ,det
KnockOnWood: Du har tilluft ventil i sovrummet. Men luften måste ju vidare till frånluftventilerna i kök och badrum, även när sovrumsdörren är stängd. Finns det urtag i dörrkarmen så luften kan ta sig vidare? Har du provat att sova med sovrumsdörren på glänt?
Fredde75: Du kan ju alltid ringa till Munters och få support, ring via deras växel nummer och be att få prata med deras service avd. Men fungerar rotorn och fläkten som den skall?
HandySmurf: Prova med kylspray. Sprayar man lite på tex smältlim blir det så och sedan kan man bryta sönder det ungefär som is. Kanske fungerar för dig med.
DrBosa: Och så skruvar du aggregatet på nåt dött och tungt, dubbelt gips med stenullsmatta t.ex.
DrBosa: Låt det ventileras året om och få bra luft i huset och minska risken för fuktproblem.
roli: [citat] Den fläkten som jag länkade till är jag inte nöjd med då den låter en del, kunde fått vara tystare. Kan kanske lite bero på hur jag har monterat det, kanske en del är stomljud som kanske går att bygga bort då den sitter monterad via en konsol i en takstol. Styrningen sköts av två stycken serie kopplade bimetalltermostater med växlande kontakt som jag hade liggande. Den ena
Izvek: [citat] JA!!! Precis en sådan.... Felet på min är att fläkthuset rostat sönder och lagrena låter illa. Den i annonsen ser ut att vara såld :/ Eller är det eran annons?
brumbjorn: Om du har en fläkt som drar ut luft genom taket bör den kanske vara fuktstyrd, inte temperaturstyrd. Du behöver nog ingen extra ventil till badrummet för tilluft. Det suger nog in tillräckligt från dörren mm. Jag ser heller ingen anledning till att släppa in luft utifrån in i badrummet. Det är väl bättre att utnyttja ventilationen i andra rum i huset, och låta luft från dessa rum
antl: @jensaro: hehe, förstår det. Grejen är den att utrymmet är en gammal vattenkällare.. vi köpte nämligen ett gammalt vattenverk och rev själva huset :)
D09: Fick svar från nibe idag, dom tipsade om att be en elektriker montera en brytare på kretsen till kompressorn när vedpannan går, på så sätt så minskar den förbrukningen. :) Frågan är bara om vedpannan går, niben sköter ventilationen och kompressorn är avstängd. Kräver den mer energi att hålla sin tank varm eftersom det inte går att stänga av vvb på niben, eller är det just det
Seglarvännen: [citat] Vi är skapta med filter i näsa o hals, ganska avancerade sådana med flimmerhår o slem som stoppar det mesta... det finns många anledningar till varför människor väljer att vistas inomhus. Det farliga är när luftomsättningen är näst intill noll och fukten i huset inte kan ventileras ut, möglet får fäste och livlängden på husets material fortkortas.
FrittDrag_II: Om du drar kylrör/el i ventilationsslangen kommer du nog få nerslag på OVK p.g.a. minskat luftflöde och problem med rensning. Det går inte att dra kylrör/el bredvid slangen i den murade rökkanalen? Tänk även på avståndet mellan innderdel/utedel på AC'n, många modeller klarar bara av en viss längd på kylrör.
Joppa83: Tack för svar. Ska förmedla detta till min mor innan de börjar att bygga.
Underlat: Jupp, mailat tretti men inget svar inom utlovad tid. Och jag vet inte om svaret från dom är opartiskt direkt. Jag är helt oinsatt i hur torkskåp bör vara tätade osv. Listerna på torkskåpet sitter där dom sitter. Dom är liksom fastknipsade under vikt plåt. Jag vet att det finns många kunniga här på byggahus så därför frågar jag. Tack för din åsikt iaf. Då kan jag ligga i mot
Greggen: Köper detta. Att testa är dock lite lurigt då jag inte har några ventiler för tilluft. Systemet antar jag bygger på att huset läcker som det är nu. Gamla 2 glas-fönster gör nog sitt. Men frågan kvarstår dock om det är någon mening med att sätta någon form av kanalfläkt i källaren för att öka ventilationen när man väl är där. Förutsätt att hela familjen är samlad där
larsbj: [citat] Håller med dig delvis men problemet är att kommunen ger en firma monopol i kommunen. Det är där valfriheten skulle finnas. Det borde räcka med att anlita en sotare vilken som helst.
Drömhus2012: Jag antar att det är ett hus med självdragsventilation eller mekanisk frånluft och utan att veta något egentligen så skulle jag säga en fresh 90. Jag är ingen ventilationsexpert dock.
Tjoa: Tejpade kanaler gjorde man förr i tiden när toleranserna var som på en gammal människa. Nu gör man aldrig det. Har provtryckt otaliga kanalsystem och det är inte i rörskarvarna det läcker. Med dagens spiro är det bara att slänga pengar och tid i sjön att tejpa skarvar. Men har man gott om den varan så är det ju bara att köra på.
Henrik l79: Någon mer som har sin imkanal dragen genom en yttervägg? Jag tar tacksamt emot folks lösningar.
fredrikru: För bergvärme tror jag att det låg runt 20.000kr men du ökar verkningsgraden på pumpen en hel del så den tjänar du nog in det. Själv installerade jag FTX växlare för jag hade till/frånluft värmepump tidigare
miksil: [citat] Ett av de värre exemplen på "dåliga förutsättningar" http://www.expressen.se/nyheter/drombostaden-blev-ett-skithus/
Pära: Liten uppdatering. Har pluggat igen ventilerna i källaren och sänkt radonsugen några snäpp (värdena var ändå så pass låga enligt mätningen). Nu funkar det hyfsat att elda, i alla fall så länge jag har vardagsrumsdörren öppen - om jag stänger den börjar det lukta rök i köksfläkten... Dessutom lite irriterande att det luktar rökt renkorv i vardagsrummet ett par dagar efter