Hej

Har suttit och läst och läst genom många trådar och tycker de flesta ger svar på tal, men jag känner ändå att jag måste fråga.
Vi köpte ett hus från 1959 som tidigare hade oljepanna som blev 2006 blev utbytt till fjärrvärme.
Gamla ägarna har sedan bytt ut samtliga fönster på baksidan av huset, finns inga fönster på sidorna, men har inte bytt på framsidan.

Vi gjorde en besiktning av huset innan köp, och då rekommenderade besiktningsmannen att vi skulle sätta in pax-fläktar i samtliga rum som har frånluftsventiler. I badrummet skulle vi sätta en fläkt som gick konstant med fuktkännare.
Detta har vi avvaktat med, då vi bara bott i huset 2 månader.

Nu har vi dragit igång med badrumsrenovering och är i mitten skedet. Hantverkarna påtalar att det torkar sakta i badrummet, och man har då kontrollerat hur frånluften funktar. Och det är stendött. Frånluftventilen i badrummet suger inte ut något alls.
Jag gjorde igår ett test med tändsticka vid varje frånluftventil, och det enda jag får utslag på är ventilen i sovrummet som är på 2a våningen, dock väldigt lite som rör sig där.
Hantverkaren ska upp på taket och titta för att se om det är stopp i röret där frånluften kommer ut. Om inte så vill han borra upp ett hål i väggen i badrummet för att sätta in en pax-ventil för att få ett bättre luftlföde i badrummet.

Tillluft
Fönstren som är i bottenvåningen, av 3 våningar, har 2 ventiler för tillluft – bra flöde in
Fönstret i lilla sovrummet på 2a våning har en gammal modell av ventil under fönsterblecket som man skruvar upp – bra flöde in
Fönstret i stora sovrummet på 2a våning har samma ventil som lilla rummet, men där kommer det inte in någon luft alls. När jag tittar in i hålet för ventilen så ser jag massa isolering från fönstret som dom satt in och gissar på att man satt för mycket så luften inte kommer in den vägen.
Fönstret i sovrummet på 3e våning har samma gaml ventil som dom på 2a våning, och där händer det inte mycket heller.

Frånluft
Finns i tvättstuga, badrum och kök.
Köket är nyrenoverat, och där har man satt en sockel runt överskåpens ovansida och stängt till ventilen som har med frånluften att göra. (kommer öppna upp där)

Summa summarum är att luften står relativt stilla och vi har dålig frånluft i huset tydligen, så nu letar vi lösningar.

Sätta in nya väggventiler av modellen fresh TL98F i sovrummen på samtliga plan, våning 2 och 3.
Och sätta på en aspirator på taket.

Vad tror ni om den lösningen?
Kommer den göra att luften rör sig som den ska i huset?

Jag hade i första hand satsat på en PAX-fläkt i badrummet. Om det finns någon med ett grundvarvtal som medelst fuktkännare som går upp på högre varvtal vid duschning o.dyl så är det kanske att föredra.
.
När detta är testat under en tid så skulle jag utvärdera och eventuellt montera fler fläktar/ andra åtgärder beroende på utvärderat resultat. -- ett steg i taget alltså

Det du tycks ha störst problem med är frånluften. Vad dom nya ventilerna i sovrummen skulle tillföra är för mig lite oklart. Om befintliga ventiler rensas/öppnas så skulle väl det räcka om du får ordning på frånluften i kök,badrum och tvättstuga?

Vi renoverade badrum i hus byggt 57 i somras och vi satte in en Pax (som jag knappt vet hur alla finesser funkar). Den tillsammans med en handdukstork istället för element gör att det torkar ut skapligt bra med fyra pers som använder rummet.

Jag hade satsat på takfläktar till respektive frånluftskanal. Tystare och mycket bättre än PAX, riskerar inte att trycka ut fuktig luft på vinden om det är läckage på rören. Nackdelen är givetvis att det är dyrare, men vad är det inte värt att ha ett bra inomhusklimat där både ni och huset mår bra?

• Gilla
Akahigi
  • Laddar…
Håller med JTL
Problemet med pax är att det inte går att justera in grundventilationen.
För att ni och huset ska må bra krävs ett ständigt luftombyte med minst 0,5 luftombyte/timme och det tvivlar jag på att en pax klarar.
Du bör också se upp med vinden eftersom fuktbelastningen förmodligen är väldigt hög nu när ventilationen inte funkar som den ska.

Jag stämmer in med jtl. Med en/flera fläktar på taket (beroende på om det är separata el sammankopplade ventkanaler) så återställer du ventilationen till så som det är tänkt att den ska fungera. Kan inte se att du ska behöva fler tilluftsventiler. Du behöver få liv i frånluften som dog iom fjärrvärme.
(Och ja, PAX-fläktar är en sanitär oljudsbomb.)

Laga och öppna det som går. Har frånluftskanalerna gemensam frånluftsanslutning eller kanske kan kopplas ihop? Anslut med lämplig kanalfläkt eller takfläkt som oldboy nämner. De är mer effektfulla, tystare och varvtalet kan regleras .Används inte rökrören öppna upp lite i den pluggade rökkanalen som varit ansluten till oljepannan. Det fanns tidigare rör med skjutlucka som skulle kopplas ihop med pluggade rökkanal från oljepannan för att ha lite frånluftsventilation i skorstenen. Fanns det frånluftskanaler inbyggda i skorstenen så har dess effekt minskat då effekten blir sämre med kall och fuktig skorsten.

Är det noll grader ute ska en självdragskanal suga fast ett papper, annars är det något fel som bör åtgärdas. På sommaren öppnar man ett fönster och vädrar. Om självdrag ska fungera handlar det om hur många man bor i ett hus och hur stort och tätt huset är för att bestämma sig för om det räcker eller inte.

Har tidigare haft själv drag och vi hade till luft i varje rum som ska ha till luft men vi fick aldrig bra vent förutom när det var riktigt kallt då drog det bra har numera monterat återvinnings agg till brine med fläkt som suger ur huset och vilken skillnad.

• Gilla
Fredrik Å
  • Laddar…
@jockose
vad jag kan förstå så har du god tilluft
Tillluft
Fönstren som är i bottenvåningen, av 3 våningar, har 2 ventiler för tillluft – bra flöde in
Fönstret i lilla sovrummet på 2a våning har en gammal modell av ventil under fönsterblecket som man skruvar upp – bra flöde in
Om du har tilluft så måste det också finnas frånluft nånstans?

När det var oljeeldning så stog den för kraften till frånluften iom att den höll skorstenen varm, när du nu inte har denna "motor" så kan det vara lämpligt med en frånluftsfläkt på avsedd kanal i skorsten.

Så här fungerar luften i ett hus http://www.fuktsakerhet.se/sv/luft/tryck/Sidor/default.aspx Den luft som inte lyckas ta sig ut genom frånluftsöppningarna i murstocken eller lyckas ta sig upp genom otätheter till vinden blir tvingade att ta sig ut bakvägen genom de s.k luftintag som finns på övervåningen vilket självklart inte tillför sovrummen särskild "frisk" luft. Undertrycket är som större ju längre ner i huset man mäter vilket innebär att luften tar sig in lättast där. Hela huset är som en stor skorsten och kommer det in för mycket luft i källaren så slutar uteluftsintagen i våningen ovanför att fungera som de ska. Hus som har öppen förbindelse med flera plan har inga som helst förutsättningar att fungera rätt, oavsett om huset ansetts vara tätt och oavsett om det har självdrag eller frånluftsfläkt. Inte ens förr då skorstensstocken ständigt hölls varm fungerade det utan det sattes in ett frånluftsgaller i varje rum i huset. Och detta på en tid då fuktbelastningen var betydligt mindre än idag. Utan styrd tilluft kan man glömma "frisk" luft i sovrummen på överplan. Att ventilen på 2:a våningen fungerar är just att den sitter under fönstret.Hade den suttit över fönstret hade den med största sannorlikhet inte gjort det. Ta bort fönstertätningen i överkant fönstret och prova om du är skeptisk.

Vi har också självdrag i vårt hus från -72.
Oljepannan är väck sedan långt tillbaka och huset värms med direktverkande el och med stöd från öppna spisen med energikassett vid kalla vinterdagar. Vi har också dåligt drag i ventilationen.
Alla fönster är bytta mot energiglasfönster från Outline (Elitfönsters billighetsmärke)
Det finns tilluftsventiler i alla rum i källaren och tidigare ägare har satt dit i de 3 sovrummen som ligger i ena kortändan av huset på övervåningen. I andra änden finns ett vardags/matrum och ett gästrum.
I dessa rum finns för närvarande inga ventiler monterade. Besiktningsmannen rekommenderade oss att montera dit väggventiler i dessa rum också. Tidigare ägare har däremot monterat en Fresh väggventil med manuell öppning och stängning via ett snöre i badrummet. Detta måste väl vara fel? Jag har i vilket fall stängt den för gott. Luften skall ju tas från husets övriga rum in via badrumsdörren och ut via takventilen. Samma sak gäller på lilla gäst toan.
I vårt fall så har vi blivit rekommenderade av en bekant som jobbar med ventilation att montera dit ett extra luftutsläpp i taket i köket. (Spisfläkten blockerar för mycket när den inte är i bruk)
Sedan skall vi montera 1-2st kanalfläktar på vinden som kopplas med reglering för badrummet/gäst toan resp. köksutsuget. Spirorören skall även isoleras på vinden för att minska kondensbildning.
Har vi tänkt rätt gällande våran utbyggnad av självdraget?
Visst vi kommer att få en lite högre uppvärmningskostnad men planer finns att ev. installera fjärrvärme eller luftvärmepump. Tacksam för feedback!

Hej
Du ska ta in luft i vistelserum och ta ut luft där den blir förorenad.Det är grundregeln.
Kök,badrum,tvättstuga osv ska inte ha något tilluft utan där ska det vara frånluft.
Ventilationen ska gå dygnet runt och vara injusterad för minst 0,5 luftomsättning/timme.
För att kunna justera ventilationen krävs varvtalsstyrning av fläktarna samt att man har moderna frånluftsdon dvs inga tallriksventiler.
Fresh tilluftsventiler är bra iom att dom riktar luften uppåt och har smutsfilter.
Fläkten ska sitta så nära utloppet på taket som möjligt,detta för att inte fläkten ska skapa övertryck i kanalen.
Risken med övertyck är om du har minsta läcka i rören så kommer fuktig luft att tryckas ut vid läckan.Har du däremot undertryck (sug) i röret så suger den bara lite tjuvluft och det är inte hela världen.
Fredrik

Vi har som sagt inluft i alla rum i källaren och i alla sovrum på övre plan. Det som nu bör kompletteras med är vardagsrum och gästrum på övervåningen. Ett extra utsug i köket med kontrollerat luftflöde och kontrollerat luftflöde från badrumskanalerna. Idag sitter det en gammal skafferiventil på väggen i köket men den skall plomberas för i köket skall man väl inte tillföra ngn luft?

Låter som en bra lösning.
Jag har ett liknande system men jag fuskar lite med tilluften i köket,detta för att jag tycker att köksfläkten funkar bättre när tilluftsventilen är lite öppen.
Hur är det med frånluft i tvättstugan och klädkammare?
Fredrik

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.