Har precis byggt ett hus med flvp av typ Nibe f750.
Det har varit strul genom precis hela bygget, fönster har suttit fel, plattan som en puckelpist etc etc.
Vi har haft huset i två veckor efter övertagandet och av en händelse hade vi hit en ventilationstekniker och servicetekniker från nibe.
Han påpekade efter genomgång av vinden att avluftsröret var pissblött trots att det satt isolering på det. Vi fick hit ett par plåtslagare som isolerade röret mot råspont och sen åkte dom.
Jag fick inte riktigt ro utan började forska lite själv i huset och hittade bla att genomföringen från mellanbjälklag till kattvind var, för att uttrycka det milt, skitdåligt isolerad och att det droppade ner i mellanbjälklaget.
Isoleringen vid genomföringen mot tak vid pannan är även den dåligt gjort, eller rättare sagt obefintlig.
Har lirkat lite med en mejsel och lyst upp och kan inte se längre än till mellanbjälklagsisoleringen, och så långt är där ingen isolering på röret. Sticker man man upp lillfingret i den lilla springan känner man att det är fukt där.
Då detta är det första husbygge jag är med om så är jag inte helt säker på vad som gäller.
Det är ett 1 1/2 planshus, andra våning är sovrum och under är det tvättstuga som ansluter till kök.
Att dom ska fixa det som är synligt tar jag för givet, men det som inte syns då?
Kan jag kräva att dom isolerar om hela avluftsledningen?
Det skulle innebära att dom får antingen hacka upp vårat sovrumsgolv eller såga ner vårt platsbygda kök. Vilken än som händer så är det riktigt tråkigt.
Jag vill ju helst att dom isolerar om avluftsledningen så jag slipper framtida bekymmer.
Det är snickarna själva som gjort isoleringen och dragning av ventilation.
Hur gör ni när sånt här händer?
Det har varit strul genom precis hela bygget, fönster har suttit fel, plattan som en puckelpist etc etc.
Vi har haft huset i två veckor efter övertagandet och av en händelse hade vi hit en ventilationstekniker och servicetekniker från nibe.
Han påpekade efter genomgång av vinden att avluftsröret var pissblött trots att det satt isolering på det. Vi fick hit ett par plåtslagare som isolerade röret mot råspont och sen åkte dom.
Jag fick inte riktigt ro utan började forska lite själv i huset och hittade bla att genomföringen från mellanbjälklag till kattvind var, för att uttrycka det milt, skitdåligt isolerad och att det droppade ner i mellanbjälklaget.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Isoleringen vid genomföringen mot tak vid pannan är även den dåligt gjort, eller rättare sagt obefintlig.
Har lirkat lite med en mejsel och lyst upp och kan inte se längre än till mellanbjälklagsisoleringen, och så långt är där ingen isolering på röret. Sticker man man upp lillfingret i den lilla springan känner man att det är fukt där.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Då detta är det första husbygge jag är med om så är jag inte helt säker på vad som gäller.
Det är ett 1 1/2 planshus, andra våning är sovrum och under är det tvättstuga som ansluter till kök.
Att dom ska fixa det som är synligt tar jag för givet, men det som inte syns då?
Kan jag kräva att dom isolerar om hela avluftsledningen?
Det skulle innebära att dom får antingen hacka upp vårat sovrumsgolv eller såga ner vårt platsbygda kök. Vilken än som händer så är det riktigt tråkigt.
Jag vill ju helst att dom isolerar om avluftsledningen så jag slipper framtida bekymmer.
Det är snickarna själva som gjort isoleringen och dragning av ventilation.
Hur gör ni när sånt här händer?
Håller själv på att isolera ett avluftsrör till en kommande F750. Nibe är tydliga på HUR det ska isoleras i sin beskrivning.
"Då avluftstemperaturen kan nå -15 °C ska avluftskanalen isoleras diffusionstätt (PE30) i hela sin längd. Frånluftskanal som förläggs i kalla utrymmen skall isoleras."
Dessutom säger man:
"Om en extra kondensisolering (PE30) dimension 200 monteras utanpå befintlig avluftsledning mellan värmepumpen och innertak, reduceras ljud i uppställningsrum med 1-2 dB(A)."
Detta är mer komfort än funktion.
Om isoleringen är gjord enligt detta så är nog frågan om det är tätt i takgenomföringen?
Om den inte är isolerad med PE30 HELA sin längd så är det i min värld "gör om - gör rätt".
Kostnaden står byggfirman för som i så fall försökt spara in några kronor vilket oftast innebär en fördyring i slutändan...
Så här såg min kanal ut innan den monterades...
"Då avluftstemperaturen kan nå -15 °C ska avluftskanalen isoleras diffusionstätt (PE30) i hela sin längd. Frånluftskanal som förläggs i kalla utrymmen skall isoleras."
Dessutom säger man:
"Om en extra kondensisolering (PE30) dimension 200 monteras utanpå befintlig avluftsledning mellan värmepumpen och innertak, reduceras ljud i uppställningsrum med 1-2 dB(A)."
Detta är mer komfort än funktion.
Om isoleringen är gjord enligt detta så är nog frågan om det är tätt i takgenomföringen?
Om den inte är isolerad med PE30 HELA sin längd så är det i min värld "gör om - gör rätt".
Kostnaden står byggfirman för som i så fall försökt spara in några kronor vilket oftast innebär en fördyring i slutändan...
Så här såg min kanal ut innan den monterades...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Att kondensisolera i varma utrymmen låter logiskt, men hur viktigt är det att kondensisolera rörgenomföringen genom tak/yttervägg?
Vilka ventilationsrör som bör kondensisoleras har diskuterats flitigt tidigare på detta forum, finns mer fundringar för de som är intresserade
http://www.byggahus.se/forum/ventil...ering-av-tilluft-ftx-som-ligger-i-losull.html
Vilka ventilationsrör som bör kondensisoleras har diskuterats flitigt tidigare på detta forum, finns mer fundringar för de som är intresserade
http://www.byggahus.se/forum/ventil...ering-av-tilluft-ftx-som-ligger-i-losull.html
Redigerat:
Klart du ska kondensisolera genomföringen. Vatten kryper ju neråt så om du inte planerar att anlägga en swimmingpool i lösullen så bör man isolera hela röret.
För övrigt så kommer dom och bryter upp golvet i sovrummet och isolerar om hela röret, med mig som övervakare.
För övrigt så kommer dom och bryter upp golvet i sovrummet och isolerar om hela röret, med mig som övervakare.
Någon som vet vad man bör tänka på om man vill ljudisolera tätt på kondensisolering? Tänkte använda vanlig 45mm isolering? Det kan väl inte göra någon skada eller?
Ok, instämmer på avluft upp genom lösull, men att kondensisolera avluftsrör genom tätt isolerad yttervägg, typ FLVP på nedervåning?Kuddkrigaren skrev:
När det gäller FLVP måste avluftskanalen kondensisoleras i HELA sin längd, skulle man inte kondensisolera avluftskanalen genom en yttervägg eller i takhuv finns risken att det blir kondens på kanalen då den är kallare än omgivningen.krypgr-direktel-ftx skrev:
Detta är extra viktigt med dem nya effektiva FLVP som kyler ner avluften extra mycket.
Klicka här för att svara