3 937 läst ·
3 svar
4k läst
3 svar
Dammsuga ftx-filter?
Hej!
Har läst i instruktionsboken till vårt Heru ftx-aggregat att man inte ska dammsuga filtren men byta dem så ofta som var 6:e månad. Jag har lite svårt att se varför man inte ska dammsuga dem och hittar inget bra svar på det, är det någon här som vet eller tror något om det?
Det jag funderar på är att byta dem en gång om året och dammsuga en eller två gånger däremellan istället för att byta två ggr om året.
mina teorier:
1. Man ska givetvis inte dammsuga enl tillverkare eftersom de vill sälja nya filter
2. Man ska inte dammsuga filter för att filtren ger dålig inomhusluft med mögel eller andra föroreningar som inte blir rent om man dammsuger och inte byter ut dem (alltså att dammsugningen bara ger en visuell effekt, att filtren ser bättre ut men ändå ger sämre inomhusluft).
mvh
Niklas
Har läst i instruktionsboken till vårt Heru ftx-aggregat att man inte ska dammsuga filtren men byta dem så ofta som var 6:e månad. Jag har lite svårt att se varför man inte ska dammsuga dem och hittar inget bra svar på det, är det någon här som vet eller tror något om det?
Det jag funderar på är att byta dem en gång om året och dammsuga en eller två gånger däremellan istället för att byta två ggr om året.
mina teorier:
1. Man ska givetvis inte dammsuga enl tillverkare eftersom de vill sälja nya filter
2. Man ska inte dammsuga filter för att filtren ger dålig inomhusluft med mögel eller andra föroreningar som inte blir rent om man dammsuger och inte byter ut dem (alltså att dammsugningen bara ger en visuell effekt, att filtren ser bättre ut men ändå ger sämre inomhusluft).
mvh
Niklas
Filtermatrialet lossnar i filtret om du dammsuger det. Jag har testat. Själv har jag satt dit en filterbox med grovfilter som är inkopplat före och dom går bra att dammsuga så får du ökad livslängd på filtrerna. Har testat lite olika men tycker att Orginalfilterna funkar bäst. Byter filter 2 gånger om året om om jag har grovfilter annars 3 gånger utan grovfilter.
Bra med grovfilter som ger färre finfilter- byten. Om man nu vill dammsuga filter borde man passa på att göra detta i samband med/strax innan byte av dammsugarpåsen, då det känns väldigt ohälsosamt att låta den sitta kvar och i värsta fall återcirkulera partiklarna vid nästa dammsugning...
Klicka här för att svara