2 414 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
Tilluftsventil i badrummet?
Hej
Håller på att renovera badrummen i ett 70-talsradhus i Krusboda, Tyresö.
Huset har en mekanisk frånluftsfläkt på taket med utsug i 2 badrum samt i kök.
Frånluftsventilerna sitter 180cm över golv och har en gemensam kanal som går upp i huven på taket.
I det mindre badrummet sitter bredvid toaletten ytterligare en ventil som har gemensam kanal med 2 ventiler i badrum 2. denna går ner mot krypgrunden och ansluter ej mot taket, för tillfället är det tilluft i de 3 ventilerna som då måste komma från krypgrunden.
Skulle helst slippa så många ventiler av estetiska skäl samt att det inte kan vara bra för luftutbytet i hela huset att ha tilluft i det "smutsiga" rummet.
Nån som känner till området eller tidstypisk teknik och kan råda? Tacksam för snabbt svar då tätskikt vill på i morgon
Kan lägga upp bilder om det behövs
Håller på att renovera badrummen i ett 70-talsradhus i Krusboda, Tyresö.
Huset har en mekanisk frånluftsfläkt på taket med utsug i 2 badrum samt i kök.
Frånluftsventilerna sitter 180cm över golv och har en gemensam kanal som går upp i huven på taket.
I det mindre badrummet sitter bredvid toaletten ytterligare en ventil som har gemensam kanal med 2 ventiler i badrum 2. denna går ner mot krypgrunden och ansluter ej mot taket, för tillfället är det tilluft i de 3 ventilerna som då måste komma från krypgrunden.
Skulle helst slippa så många ventiler av estetiska skäl samt att det inte kan vara bra för luftutbytet i hela huset att ha tilluft i det "smutsiga" rummet.
Nån som känner till området eller tidstypisk teknik och kan råda? Tacksam för snabbt svar då tätskikt vill på i morgon
Kan lägga upp bilder om det behövs
Frånluft ska tas från "dåliga rum" (toa, bad, kök, tvättstuga, klädkammare, mm). Tilluft ska tas in i "bra rum" (sovrum, vardagsrum, gillestuga, kontor, mm). Överluften brukar gå via springor över/under innedörrblad.
Att tilluften till badrummen verkar komma från krypgrunden är antagligen mindre bra. Jag misstänker att det kan vara gjort så för att ventilera krypgrunden.
Att tilluften till badrummen verkar komma från krypgrunden är antagligen mindre bra. Jag misstänker att det kan vara gjort så för att ventilera krypgrunden.
Redigerat:
Nja, då hade man kunna låta det gå i samma kanal om övrig frånluft. Jag är inne på att det skulle kunna vara ett tidigt system med förvärmd luft från grunden ( grunden är gemensam för ca 20 fastigheter )
Ingen vent-människa som nån gång har förirrat sig till norra europas största radhhusområde?
Ingen vent-människa som nån gång har förirrat sig till norra europas största radhhusområde?
Klicka här för att svara