Hej!

jag undrat lite vilken tillluftstemperatur jag ska ha in från till luftsdonen från mitt värmeåtervinningsaggregat ?

Jag har runt 22 grader inomhus frågan är om jag ska köra aggregatet så jag får in 22 grader där ifrån eller om man ska köra något lägre typ 20 grader in om det blandar sig med luften inomhus så det blir bra eller om de bara kyler ner vilket gör att värmepumpen får jobba mer?!

Är ett värmebatteri på 1500w som pulsar in de grader som värmeväxlaren inte orkar med så desto varmare desto mer går värmebatteriet in.

någon som har erfarenheter kring detta? :)

Med vänlig hälsning, Alex

På vårt FTX-aggregat så har jag i inställningarna stängt av elbatteriet (anledningen är att elen är dyrare än fjärrvärmen), under vinterhalvåret har jag högre temp inställd på FTXen än sommartid.

Ekonomiskt skall du köra en låg tilluftstemperatur. Elbatteriet ger 1kw effekt av 1kw energi. En värmepump ger säkert i snitt 2-3 gånger mer värmeefftekt.

Det är en komfortfråga, tilluft under 14 gr kan kännas lite dragig. Skulle hålla mig melkan 14-17 men inte mer.

Sänk inte för mycket på Systemair betyder exempelvis helt släckt temperatursymbol sommarläge villket stänger av återvinningen för att tillåta kall nattluft kyla huset.

Det är en äldre värmeåtervinningsagg pm-luft är märket. Har inte mkt att ställa in typ systemair.

Men de kyler inte mer än de ger om jag skickar in typ 16 grader?

Har en eliq så ser tydligt nu under natten när jag kört in 22grader från värmeväxlare att de drar mer el. Vilket e klart att de gör men värmebatteriet fick gå in rätt ofta. Sänkte imorses innan jobbet så får utvärdera om de sparar att köra den..

Mitt ny köpta hus från -90 var byggt för dagis i början så vet inte om vvx endast vart till för mer att få bra luft i lokalen.

Har du någon koll på vilka temperaturer utomhus man ska ta bort vvx och ersätta med en plåt för att endast få ventelation?

Jag har min Heru inställd på 19gr, värmeelementet är avstängt. Just nu får jag in 18gr, är det kallare brukar jag få in minst 16gr = helt ok, inget kalldrag.

Plåten sätter du bara i på sommaren samtidigt som du stänger av värmepumpen för värme på elementen.

Jag antar att aggregatet inte kan kyla luft?

Minst 2 grader mindre än vad du har i frånluften. Dels för återvinningen och även för att luften blandar sig bättre om rumstemp och tilluft har olika temperaturer. (kallt luft sjunker, varm luft stiger)

Nej jag kan inte kyla luften .

Hur ser ni att ni sparar energi/el med era värmeåtervinnings agg / ftxer?

Jag kollar på min eliq online men ser ju att jag får högre medel förbrukning men körde ju in kommande luft på 22 grader inatt. Sänkte imorses innan jobb och har 16 grader in.

Men inne luft tempen har sänkts nästan 1 grad. Därför e jag lite orolig att det kyler mer än de ger värmeåtervinning !?
Så att frånluftspumpen får jobba mer .

Vad tror ni kommer jag spara el?
Precis börjar experimentera med ftxen efter lite reparation 😊

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.