1 832 läst ·
9 svar
2k läst
9 svar
Tilluft
Jag har ett hus från 1935 där jag är lite fundersam kring ventilationen. Jag har en PAX-fläkt i badrummet på övervåningen men tilluft är det värre med. Det finns en ventil inne på toaletten på bottenplanet. Tidigare fanns det en ventil i köket som jag satte igen i samband med en renovering - tänkte att den var kvar sedan det varit ett skafferi där och inte behövdes som det såg ut nu.
Det är alltså dåligt med tilluft.
Bör jag ta upp den gamla ventilen och kanske även skapa fler tilluftskanaler? I så fall var och hur?
Jag har inga problem med dålig lukt eller dylikt.
Det är alltså dåligt med tilluft.
Bör jag ta upp den gamla ventilen och kanske även skapa fler tilluftskanaler? I så fall var och hur?
Jag har inga problem med dålig lukt eller dylikt.
Tilluftskanalener skall endast finnas i typ sovrum,vardagsrum osv
Endast frånluft i badrum, kök, toalett. fuktig "smutsig" luft
Det måste finnas möjlighet för luften att komma in i badrum o kök genom tex ventilasspringor i dörrar, mellanrum mellan dörr/tröskel.
Endast frånluft i badrum, kök, toalett. fuktig "smutsig" luft
Det måste finnas möjlighet för luften att komma in i badrum o kök genom tex ventilasspringor i dörrar, mellanrum mellan dörr/tröskel.
Ja, det naturliga läckaget kan räcka men man eftersträvar att har någon slags ventiler för att kunna styra flödet enligt önskemål.
Naturlig läckage kan du inte styra.
Det borde finnas väggventiler eller spaltventiler vid fönster.
Naturlig läckage kan du inte styra.
Det borde finnas väggventiler eller spaltventiler vid fönster.
Produkter som diskuteras: "spaltventiler"
Spaltventil F32 Fresh
För utanpåliggande montage
139 kr inkl moms
Läs mer
Hur vet jag om tilluften inte räcker? Symptom?
Man kann mäta luftkvaliteten t.ex. med hjälp av en CO2 sensor. Det rekommenderas ett max värde på 1000 ppm om man vill ha bra luftkvalitet.
Man kann även mäta andra värden ... VOC t.ex. osv.
Man kann mäta luftkvaliteten t.ex. med hjälp av en CO2 sensor. Det rekommenderas ett max värde på 1000 ppm om man vill ha bra luftkvalitet.
Man kann även mäta andra värden ... VOC t.ex. osv.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden