12 808 läst ·
27 svar
13k läst
27 svar
Dåligt drag i självdragshus
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Vill du verkligen ha bra ventilation är det FTX som gäller. Satte in detta för ett halvår sedan i vårt hus från -69 och det är den bästa investering vi gjort! Värt varenda krona. Vårt självdrag hade i princip också upphört efter utslängd oljepanna och tätare fönster. Nu med FTX känns det fantastiskt friskt, vi sover bättre, vi är mindre sjuka, tvätten självtorkar på nolltid, radonvärden som tidigare var strax över 200 är nu nere i 40 och fuktbelastningen på vinden har minskat. Den enda nackdelen vi sett är att blommor mår lite sämre pga av den torrare luften men det känns överkomligt.
Även mekanisk frånluft ger bra vent men återvinner ofta inget och kan i vissa fall ge problem med kall ras från till lufts ventilerna men är ofta enklare att installera i ett äldre hus och är tystare där man vill ha tyst.
FTX är nog inget alternativ eftersom det är knöligt att installera när vi har källare. Det skall ju i princip ner vent.kanaler till varje rum och då skall ju dessa passera det övre våningsplanet på ngt sätt.Hifi skrev:Vill du verkligen ha bra ventilation är det FTX som gäller. Satte in detta för ett halvår sedan i vårt hus från -69 och det är den bästa investering vi gjort! Värt varenda krona. Vårt självdrag hade i princip också upphört efter utslängd oljepanna och tätare fönster. Nu med FTX känns det fantastiskt friskt, vi sover bättre, vi är mindre sjuka, tvätten självtorkar på nolltid, radonvärden som tidigare var strax över 200 är nu nere i 40 och fuktbelastningen på vinden har minskat. Den enda nackdelen vi sett är att blommor mår lite sämre pga av den torrare luften men det känns överkomligt.
Försöker igen och ser om nåt fastnar. Det finns inte en chans att få ett hus i mer än ett plan med enbart frånluft att fungera som det är tänkt. http://www.deltate.se/sites/www.deltate.se/files/files/file_field/ventsystem.pdf Sätter man dessutom luftintagen ovan fönster på övervåningen räcker inte det inte ens om huset är supertätt och köksfläkten ständigt är igång för att vända luften åt rätt håll där. Ett ftx löser iallafall att det kommer in "friskluft" på rätt ställe men löser såklart inte tryckskillnaden i huset.
Det här är en intressant tråd, minst sagt...exerg skrev:
Jag köper, och förstår, att det finns en hel del att ta hänsyn till, som våra fysiska lagar ger upphov till, vid ventillation av flervåningshus (inkl. 1½) men att det inte finns en chans att få det att fungera förstår jag inte.
Nu vet inte jag hur ni andra har fördelat rummen men jag kan tro att det i 90% av fallen ser ut som det gör hos oss. Vi har sovrum, arbetsrum, allrum och ett badrum på andra våningen och i de flesta av dessa rum är temperaturen lägre än på bottenvåningen.
Är det inte temperaturskillnaden (varmare på övervåningen) som är grunden till övertrycket på övervåningen?
Medlem
· västra götaland
· 10 inlägg
Jag har själv installerat ftx i mitt hus som är från 1960. Mycket jobb, men klart värt det. Tar frånluft ifrån källaren via flexrör i murstocken (tidigare oljepanna, så murstocken används ej mer). Tilmluft till källare går via ett rör in garderob i sovrummet.asppie skrev:
Det var mycket jobb med håltagning i källaren, men själva rördragningen gick sedan smidigt. Vill du göra jobbet själv, anlita då en firma som hjälper dig rita upp och dimmensionera.
Temperaturskillnaden ute-inne påverkar stigkraften. Du är såklart inte ensam om fenomenet och de flesta är ovetande om att rummen på övervåningen ventileras med luft som kommer från undervåningen men tycker att luftkvaliten ändå duger
Exakt samma hos mig. Hus från 57, pannan bytt mot fjärrvärme. Originalfönster. Paxfläkt. Jag upplever att ventilationen funkar bra.Jäderberg skrev:
Produkter som diskuteras: "Paxfläkt"
Badrumsfläkt PASSAD 30 PAX
Med ljus- och fuktsensor
1 749 kr inkl moms
Läs mer
Detta tycker jag verkar mest rätt. Kanske inte heller behöver bli så mycket dyrare.jtl skrev:
Mycket bättre än PAX. Se till att sätta varvtalsstyrning och dimensionera fläkten så kraftigt som möjligt.
Njae. Det är ju som jtl påpekar temperaturskillnad i inomhus luft som gör att trycket blir högre på ovanvåningen. Varmare luft-> lägre densitet -> luften stiger. Utomhustemperaturen påverkar inte detta.exerg skrev:
Du förväxlar nog detta med att ett självdragshus oftare har högre/mer ventilation på vintern, men då har du varm inomhusluft med låg densitet som lättare tar sig ut i t.ex. murstocken, och därmed skapar ett högre flöde. På sommaren kan ju utomhustemoeraturen vara högre än den hos luften i murstocken, då skapas ju inget drag där alls.
Klicka här för att svara