M
morrekuling: Tack för ditt svar! Har rättat till dem nu med en liten mejsel så det är grönt ljus :)
4 svar · 1,5k läst
T
Tjoa: http://www.ivprodukt.se/Pages/Page.aspx?pageId=38&contentPageId=904&limRedir=1 Börja här, står lite enkelt förklarat om varje typ av växlare.
1 svar · 2,4k läst
I
ivarssonivar: 1. Det går att lösa på det sättet man gör en ventilations huv för ventilationen och avloppsluftningen rör går igenom huvens tak. Hittar ingen bild på det men gjorde själv en för några veckor sen du får kontakta en plåtslagare. 2. Ja kör 110 mm rör hela väggen är inte värt risken att något kan hända och vad som blir snyggat att gömma det är svårt att säga.
3 svar · 2,3k läst
H
Holpers: Tjena Måste fråga er om råd innan något blir tokigt. Jag har fixat ett extra badrum m dusch i källaren. Finns en ventkanal i taket som sedan går rakt ut genom fasaden. Tänkte först motera en paxfläkt med fuktstyrning osv inomhus i badrumstaket. Kom sedan på att jag inte vet om kanalen är 100% tät. En tryckande fläkt riskerar väl att trycka ut fukt i bjälklaget? En sugande fläkt
0 svar · 1,2k läst
F
fredrikru: Har en Acu-comp som jag kopplade in när jag drog för det blev lättare att installera och den är kondensisolerad som ljuddämpare och det är tyst för mig.
2 svar · 2,1k läst
Viktor Cz.
Viktor Cz.: Det finns spiro i rostfritt utförande, säkert väldigt dyrt men håller nog. Alt. Använder du rostfria rördelar (som rörmokarn använder) och tigsvetsar ihop dem...
13 svar · 2,1k läst
·
O
Odjuret: Smart att börja med de delarna. Radonsug tar man i sista hand om inget annat fungerar....
4 svar · 1,4k läst
E
elisa_82: jo han håller på med golvvärme och spotlight. och rör han har redan dragit bara el och koppling är kvar för fläkten.
2 svar · 1,5k läst
S
Seglarvännen: Du syftar på ett ventilationsaggregat med integrerad Värmepump? Det som händer med frånluften är att VPn sänker temperaturen kanske ytterligare 10 gr efter FTXn. Avluften som sedan lämnar aggregatet håller några grader lägre temp än utetempen vintertid, på vår/höst kanske avluften är 10 grader lägre än utetempen, dessa siffror varierar dock med vilken typ av aggregat du syftar
1 svar · 1,2k läst
S
sluggo74: Ska man ha motorn till köksfläkten på taket eller kappvinden? Har "hört" att sätter man den på taket så vill leverantörerna att den ska gå på lågfart på vintern så att den inte ska kunna frysa fast Och det sitter ett ftx-system i huset så det skulle bli väldigt konstigt om en köksfläkt gick hela tiden Lista gärna för och nackdelar Vill inte ha den i fläktkåpan pga ljudet
0 svar · 1,6k läst
A
allanidalen86: Hej, Håller på att renovera badrummet i min lägenhet där vi har fläktsystem med motor på taket. I köket sitter det en alliance fläkt. Och i badrummet har jag haft ett spjäll som man drar i ett snöre så suger det max i ca 30 min, sen slår spjället igen och det bara är grundflöde. Tillfrågan, Vad heter sånt "spjäll" för badrum med samma princip? Att man drar i ett snöre så får
0 svar · 861 läst
A
AxxChild: Ja det är väl så det ligger till. Tror att jag har satt fel siffra, detta är ett avstick från stammen, så värdet är knappt hälften av vad det bör vara :) Tack!
15 svar · 4,6k läst
·
KnockOnWood
KnockOnWood: Nu börjar det bli läge att ha sovrumsfönstret öppet på glänt på nätterna, så förhoppningsvis överlever ni sommaren :) Glöm inte skaffa myggnät! [bild] http://www.jula.se/myggnat-med-remsa-349006
15 svar · 3,8k läst
·
Akahigi
Akahigi: Ja, när sensorn går över 59% luftfuktighet går fläkten på en fart! annars på en annan.
18 svar · 14,2k läst
·
A
Avemo: Vad skall du förvara i boden? Spontant skulle jag säga att du inte behöver några ventiler. Om boden framöver isoleras och används till att förvara gäster kommer saken i ett annat läge. I så fall bör det sitta en högt och en lågt. Men det fungerar bara som tänkt om det är uppvärmt.
1 svar · 1,3k läst
M
morrekuling: Hej En snabb fråga till någon kunnig där ute: Mitt hus är 170 kvm. Har nu SVAB FTX som prog. 60 L ut och 48 L in. Fråga: Räcker ett HERU 90 S? (det heter iof 100S) Så tacksam för svar! M
0 svar · 937 läst
D
dloow: Aa... den är inte inkopplad i alla fall. Håller på och kollar upp hur och vad jag ska byta till.
13 svar · 19,5k läst
4
4you: Trevligt med trådar som lever vidare, skall uppföra en 80 + 20 kvm lofthus och var i ett liknande hus under sportlovet. Där hade man löst den stigande värmen på loften med en takfläkt som hade placerats vid invändig nock. detta hjälpte till att variera värmen. det blev inte lika varmt på loftet. Har själv tagit del av lösningarna som delgivits i denna tråd. själv sugen på ett FTX
22 svar · 24,5k läst
·
R
robbieboy: Jag blev allergisk till pollen förra året [bild] Vi har fresh flimmerfilter i våra väggar och jag ringde Fresh för att fråga vad dom täcker. Pollenfilter är det absolut bästa, men jag provade och byta till nya filter (ca 2 år gamla) och blev av med symptomen. Ska byta igen så fort jag märker att att ögonen rinner.. Så börja med att prova att byta filter... Mina flimmerfilter köte
9 svar · 14,4k läst
Göran.W
Göran.W: En lite varning är nog på plats nu. Ofta är den typen av fläkt dom har kopplad till huset ventilation så stänger man av fläkten på vinden slutar den vanliga ventil fungera som den ska och vill det sig riktigt illa kan man få fukt och mögel skador och frånlufts värmeväxlaren kan med sluta fungera om sådan finns och det resulterar i ökade driftskostnader. Ang matrosen kan det vara
3 svar · 3,1k läst
shogo99
shogo99: Ingen som hittat något form av tillbehör till dessa ventiler som verkar vara original till Elitfönster, vi tycker också att vi får in på tok för mycket insekter, har inte hittat något så nu letar jag efter övriga märken som kan ha en innedel som passar, tror att det är ca 390mm mellan skruvhålen på de befintliga innedelarna.
5 svar · 8,4k läst
ZNK
ZNK: Intressant, har precis samma problem med en gammal FTX. Min har dubbla fläktar, båda går, en gammal ABB tror jag det är. mitt startade med att jag rengjorde inloppet in i huset, blev ett rejält bättre tryck. samtidigt har suget klart försämrats, men utanför huset blåser det ut bra??? Samma problem eller olika? Kanske dags att ta isär och rengöra hela systemet?
1 svar · 3,0k läst
S
Sparris: Hej. Vår köksrenovering lider mot sitt slut. Spisen är flyttad från originalplatsen vilket innebär att vi har en tom vägg utan öppning där vi tänkte sätta in en kolfilterfläkt. Jag pratade precis med Thermex som sa att kolfilter var ett mycket sämre val, att vi borde dra rör till gamla öppningen på andra sidan rummet. Vi har högt i tak och det skulle bli jättefult. Annat
0 svar · 1,6k läst
P
pjkw: https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=54-134-55&toc=20906 en sån med lite avfilade kanter kanske?
5 svar · 12,3k läst
roland53
roland53: När jag byggde mitt hus för 5 år sedan, valde jag också att lägga begagnade takpannor för att få samma stil som den äldre bebyggelsen runt om. (Veberöd DH) :) Eftersom dom var begagnade och legat i lite olika väderstreck så var beväxtningen lite ojämn, minst sagt. Jag högtryckstvättade med endast varmvatten och dom blev som nya. Nackdelen är att dom kan bli lite "uppruggade" på
15 svar · 7,6k läst
·
D
Dler: Nej det finns Tyvärr inte kvar :/ Men tack för hjälpen ! :)
4 svar · 2,6k läst
·
T
torparnorpan: Skall ha två frånluftsdon i mitt avlånga badrum (6x2m), ett don ovan badkaret i ena änden och ett don ovan dusch i andra änden. Tanken är att dra dessa två till samma kanal ovan taket ( på vind, rören isoleras alltså) och sedan ut genom vägg. Jag vill ha en kanalfläkt sittandes nära yttervägg så jag får drag genom båda donen och minimerar då risken att de motverkar varandra
0 svar · 3,2k läst
FrittDrag_II
FrittDrag_II: Badrum är ett rätt litet rum med förhållandevis högt luftflöde att placering av överluft/frånluftsdon inte är så kritiskt så länge dem inte sitter för nära varandra. Tänk bara på att om du gör överluft via kanal på vinden att du isolerar kanalen rejält så du inte tappar värme.
7 svar · 5,9k läst
·
N
Norrlands: Har kollat med lite leverantörer och jag kommer att ersätta befintlig fläkt med en TKC 300 A http://products.ostberg.com/Item/Details/242 Tack för hjälpen!
18 svar · 4,6k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.