Åka skidor är kul, men det känns inte lika lockande att få fluorfeber av vallningen. Och eftersom jag ska bygga ut garaget, och ett av huvudskälen är att jag vill ha en vallabod deluxe, så hade jag tänkt mig en utdragsfläkt eller liknande för att minska exponeringen av äckliga gaser.

Men hur löser jag det på bästa sätt? En vanlig badrumsfläkt känns för klen, och en köksfläkt vill jag inte ha i garaget. Jag tror det vore bättre med en utsugsfläkt och en grov slang som jag kan dra fram dit jag vill ha den. Men jag har inte bestämt mig, och vet inte riktigt hur det här ska göras.

Fläkten kan även vara bra att ha om jag målar, limmar, impregnerar skor eller något annat som sprider luftburna kemikalier.

Finns det någon som har tips eller idéer på hur detta kan göras?

Kolla efter svetsutsug. De är flexibla med inbyggd belysning etc.
Tävlar du mycket eftersom du använder fluorvalla? (själv är jag stålsicklare)

Ett svetsutsug verkar ju utmärkt. Om man skulle koppla ett sånt till en kanalfläkt och ett kallrasskydd så borde man vara hemma. Svetsutsugen verkar inte vara så dyra på blocket heller.

Freshs kanalfläktar verkar inte tåla slipdamm särskilt bra. Finns det någon annan fläkttyp som man skulle kunna ha istället som tål sånt? Det är ju en hobbyrum som utdraget ska användas i och det kan vara skönt att kunna suga ut slipdamm också.

Inget tävlande men lite motionslopp blir det när renoverandet och barnen tilllåter. Men jag bor 500 meter från riksskidstadion i Falun, och har man köpt ett hus för att kunna åka skidor så ska man ju ha en bra vallabod också :).

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.