Hej!

Håller på med en ombyggnad av badrummet och nybyggnad av en tvättstuga.

Huset är ett gammalt hus med självdrag. I badrummet finns idag en PAX-fläkt som suger ut fuktig luft ut genom taket.

Intill badrummet håller jag på att färdigställa vår nya tvättstuga.

Tvättstugan har fönster ut, medan badrummet ej har fönster (eller angränsar mot yttervägg).

Planen var att ovanför fönstret i tvättstugan sätta in en ventil för friskluft. In eller ut vet jag inte riktigt, men det är ju bra att ventilera där tvätt ska hänga på tork. Åsikter om detta?

Jag funderar nu på att passa på att bygga om, så att badrummets fläkt hamnar på väggen (mot tvättstugan), ta upp ett hål i väggen och sätta ett rör längs taket i tvättstugan och till sist ut genom ytterväggen.

Är det här vettigt? Borde man kolla med någon ventilationsexpert?

Att flytta PAX-fläkten funderar jag på av två anledningar. Dels är det lättare att få till en snygg montering på väggen (än i taket med snirkliga rördragningar för att ta sig upp till yttertaket). Sedan har jag en ide att utnyttja öppningen till övervåningen för andra ändamål.

Som princip tar du in luft från sidan (väggventil/fönsterventil) och frånluft går uppåt genom tak förslagsvis.

Så fungerar ett självdragshus även om du nu tidvis hjälper självdraget med en fläkt så bör du koppla som ovan.

Ok.. Jag får undersöka möjligheterna lite mer.

Men jag borde alltså ha en väggventil som tar in uteluft i tvättstugan och en ventil i tvättstugeväggen som tar in friskluft i badrummet (via tvättstuga) och sedan en PAX-fläkt som blåser ut luften via taket på badrummet ut genom yttertaket?

Bör man ha fler fläktar eller räcker det med en?

Idag kommer luften till badrummet via glipor runt dörren. Det är enda vägen in just nu.

Nackdelen att ta upp ventil mellan tvättstuga och badrum är att det blir mer lyhört. Om nån sitter på dass hörs det tydligare för den som råkar vara i tvättstugan.

Väggarna är reglade med 45*70 och 70 mm gullfiber (för ljuddämpning).

Ska man vara noga så är principen "frisk,ren luft" in i typ sovrum,vardagsrum.- Tilluft
"Smutsig" (fuktig") ventileras ut från kök,badrum, tvättstuga - Frånluft

M.a.o ingen tilluft i kök,badrum,tvättstuga
ingen frånluft i vardagsrum , sovrum

Det är bra att luften kan passera via dörrspringor så flödet i huset blir bra.

Om du gör om båda rummen samtidigt så dra en separat kanal från badrummet som du sammankopplar med en kanal från tvättstugan. Sätt sedan en gemensam frånluftsfläkt för dessa, Typ en sådan här http://www.luftbutiken.se/vaggflakt/293-ostberg-yttervaggsflakt-rs-100-a-32l-s.html

Lägg med fördel till en styrning så den går på lågt varvtal för grundventilation utom när det är fuktigt i bad eller tvättstuga

Du ska inte ha någon tilluftsventil i bad eller tvättstuga.
Enklast är att ha en fråluftsfläkt i respektive utrymme med inbyggd fuktstyrning.

• Gilla
Netuns
  • Laddar…
Ok. Är det vettigt att dra ut en sådan frånluftskanal genom ytterväggen (högst upp vid taket), eller ska allt ut via yttertaket?

Om jag inte kopplar ihop båda borde jag då kunna ha en PAX-fläkt i varje rum.

Det är "skorstenseffekten" du ska utnyttja i ett självdragssystem.

Dvs ta in luften på en låg nivå (fönster/väggventil) släppa ut luften högre upp.

Desto högre "skorsten" dess bättre drag. Om den grenar sig eller har 2 anslutningar har ingen betydelse i en villa.
Om du använder en fläkt kan du riskera att trycka baklänges ner i den andra anslutningen men mest troligt blir det inga problem.

Ok.

Ska se om det är möjligt att koppla ihop tvättstugans ventilation med badrummets ventilation som går ut genom yttertaket. Det är besvärligare än att bara borra ett hål genom ytterväggen (gammalt hus, timmerväggar, sågspån i bjälklag, etc). Men ska kolla om det går att göra.

Annars sätter jag in en fläkt högst upp på ytterväggen i tvättstugan.

Sedan ska jag såga bort en bit längst ner på både badrums, och tvättstugedörr för att släppa in luft.

Man ska försöka få så att luften går diagonalt genom rummet.
I badrum bör frånluftsdonet sitta över dusch/badkar eftersom det är där det blir fuktigast.

Du kan ha en pax i varje rum och behöver inte dra ut kanal via taket, det går bra att dra ut via fasaden högt på väggen helst vid duschen. Tilluften tar du genom springa i dörren. Se till att ha kallrasskydd på kanalen genom väggen bara så att det inte kommer in kall luft utifrån om fläkten står still.

Ok. Mycket att fundera på.

Alternativet med frånluftsfläkt hade jag inte tänkt på tidigare, och har nu några funderingar kring det. Om man sätter in en sådan, är det då lämpligt med montering på yttervägg med utsug strax under taket på både badrum och tvättstuga. Är det såna där metallrör (ventilationsrör) i diameter 100 mm eller liknande, som ska användas?

En sådan fläkt monteras väl då utomhus, med en koppling till fuktmätare i badrum resp. tvättstuga? Måste den vara skyddad från regn, snö och blåst?

Det låter lite mer komplicerat än en PAX-fläkt i varje rum. Men nog bra att fundera på det alternativet också.

I stället för Paxfläktar bör du sätta endera en kanalfläkt uppe på vinden eller en takfläkt som du har en styrning för på lämpligt ställe så att du kan ställa ett grundflöde. Vill du så kan du enkelt koppla en forcering av fläkten med hjälp av en brytare.

En kanalfläkt verkar man kunna hitta i ungefär samma prisklass som en PAX-fläkt. Exempelvis denna:
http://www.soliduct.se/kanalflakt-ec100/p-2686.htm

Om jag skulle välja en sådan fläkt, placerar jag den då i ventilationsröret en bit innan röret passerar ytterväggen? I så fall sätter man bara ett galler på utsidan och ventil i badrumsvägg och tvättstugevägg.

Räcker förresten 100 mm rör till ett badrum och tvättstuga? Jag tror det är svårt att få upp ett så grovt rör genom bjälklag och över våning, varför jag tänkte försöka dra ut röret genom ytterväggen i stället.

PAX-fläkten jag har idag har ett grundläge på lågt varvtal och en fuktdetektor som drar upp varvtalet beroende på luftfuktighet.

Jag vill gärna ha samma funktion på en kanalfläkt. Om fläkten ALLTID går på låga varv har jag förstått att man INTE ska ha ett kallrasspjäll. Stämmer det?

Hur löser jag fuktstyrningen då en fläkt går till två rum? Gissningsvis är det normalt fuktigast i badrummet, men om man hängt tvätt i tvättstugan kan det ju vara fuktigare där än i badrummet. Ska man i så fall ha två givare, en i vardera rum, så fläkten går på fullvarv om antingen den ena eller den andra sensorn känner av fuktig luft?

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.