Hallå.
Hoppas att någon kunnig person på forumet kan hjälpa mig. I samband med ombyggnation av köket så skulle jag vilja flytta spisen och därmed alltså även fläkten. Idag är fläktens utblås kopplat till en kanal på murstocken. Jag vill flytta spisen till andra sidan rummet och det är här jag har ett par funderingar i fråga om vad som är bäst:

Alt. 1) Dra upp ett rör från fläkten genom innertaket, vidare genom ett kallt utrymme på ovanvåningen och vidare ut genom yttertaket.

Alt. 2) Göra en 90 gr böj strax under kökets innertak och ut genom ytterväggen och låta röret sticka ut c:a 5 cm utanför väggen.

Är något allternativ att föredra eller rent utav förkasta? Vilka andra sätt kan man eventuellt göra på? Har aldrig gjort något sånt här förr så jag tar tacksamt emot tips, idéer och erfarenheter.

Jag har ungefär samma sits i planerat köksbygg. Upp rör till vinden med kondensrisk eller bara skicka ut det genom väggen så det luktar och fäller flott på fasaden :)

Har sökt och läst några andra trådar i ämnet, de som skickat det rakt ut verkar inte haft de problem som andra varnat för

Alt 1. är att föredra, framförallt eftersom du slipper rensluckor och att det ändå finns en risk för olägenheter om du släpper ut röret på fasaden. Sotaren kan också tycka att du ska brandskydda någon meter runt utsläppet på fasaden med något icke-brännbart etc.

Tänk också på att det är bygglovspliktigt att ändra på imkanalen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.