5 580 läst ·
14 svar
6k läst
14 svar
FTX, golvdon och ljudnivå?
Ska bygga nytt enplanshus och funderar över ventilationen. Att det blir FTX känns självklart med dagens regler men jag är inte tillräckligt insatt ännu.
Den vanligaste lösningen verkar vara viss öppenhet mellan rummen, tex i form av dörrspringan. Men hur gör man om man samtidigt vill ha det så tyst och ljudisolerat som möjligt? Jag vill egentligen ha helt tätt (och tyst) när man stänger dörren men det verkar inte vara "normalt" att ha det så.
Jag har för mig att jag sett lösningar där man har två ventiler i varje rum (men kan inte hitta dem igen)? Jag har också sett lösningar där man har ventilation via golvdon. Har också hört talas om smarta system där man kan reglera luftutbytet efter behov, tex när rummet står tomt respektive används mycket med hjälp av sensorer.
Någon som kan peka på någon bra länk eller förklara begreppen lite?
Den vanligaste lösningen verkar vara viss öppenhet mellan rummen, tex i form av dörrspringan. Men hur gör man om man samtidigt vill ha det så tyst och ljudisolerat som möjligt? Jag vill egentligen ha helt tätt (och tyst) när man stänger dörren men det verkar inte vara "normalt" att ha det så.
Jag har för mig att jag sett lösningar där man har två ventiler i varje rum (men kan inte hitta dem igen)? Jag har också sett lösningar där man har ventilation via golvdon. Har också hört talas om smarta system där man kan reglera luftutbytet efter behov, tex när rummet står tomt respektive används mycket med hjälp av sensorer.
Någon som kan peka på någon bra länk eller förklara begreppen lite?
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Ju fler ventilationsanslutningar i ett rum, desto mer risk för buller är nog en enkel regel.
Det vanliga är nog att man i stället för både till- och frånluftsventiler i samma rum sätter in ljudisolerande överluftsdon mellan rum och t.ex. korridor.
Länkar:
http://www.bevego.se/webapp/wcs/sto...&parent_category_rn=22440&topCategoryId=57003
http://www.lindinvent.se/losningar/ventilationkontor/franluft/overluft/
Och en tidigare diskussion här på forumet:
http://www.byggahus.se/forum/isolering/50526-isolering-av-innervaggar.html
Det finns nog mera: http://www.byggahus.se/forum/search.php?searchid=3818888
Det vanliga är nog att man i stället för både till- och frånluftsventiler i samma rum sätter in ljudisolerande överluftsdon mellan rum och t.ex. korridor.
Länkar:
http://www.bevego.se/webapp/wcs/sto...&parent_category_rn=22440&topCategoryId=57003
http://www.lindinvent.se/losningar/ventilationkontor/franluft/overluft/
Och en tidigare diskussion här på forumet:
http://www.byggahus.se/forum/isolering/50526-isolering-av-innervaggar.html
Det finns nog mera: http://www.byggahus.se/forum/search.php?searchid=3818888
Tack.
Här diskuterar de ventilation ingjuten i plattan: http://www.byggahus.se/forum/ventilation/178448-hur-bor-ftx-kanaler-dras-vid-nybyggnation.html
Synpunkter på det?
Här diskuterar de ventilation ingjuten i plattan: http://www.byggahus.se/forum/ventilation/178448-hur-bor-ftx-kanaler-dras-vid-nybyggnation.html
Synpunkter på det?
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Tyvärr är väl just ljud och ventilation svårt ekvation att gå ihop. Jag förstår precis hur du vill ha det. Jag var inne på samma tankebana när jag installerade FTX i vårt hus. Dock måste luften kunna flytta på sig mellan rummen, och luftspalter/ventiler, var de än sitter och hur de än ser ut, betyder också ljudläckage. Möjligtvis om man har väldigt tjocka innerväggar så man får plats med en ljuddämpare, el som tidigare nämnts här att man har in- och utsug i samma rum. In- och utsug i samma rum är möjligt, men har en del nackdelar, såsom mycket rördragning samt att det kan vara problem med luftflöden/fördelning i rummen. Vet inte om möjligtvis någon välmenande byråkrat lagt sina klåfingrar i vägen heller genom någon byggförordning som inte tillåter in- och utsug i samma rum?
Jag gav upp :banghead: och byggde mainstream.
Tycker nog att det kommer mer störande ljud via/pga ventilationen än via innerdörrspringorna. Mitt råd blir därför att satsa allt du kan på att bygga ett tyst ventilationssystem. Gödsla med ljuddämpare.
Jag gav upp :banghead: och byggde mainstream.
Idag bor vi en enplansvilla från 2007. Den saknar FTX och är helt otroligt tyst. Vi har tilluft ovanför fönster (ingen trafik utanför) och någon sorts värmeåtervinning i tvättstugan. Det enda som hörs här är när kyl/frys brummar till ibland. Ventiler sitter i badrum och kök.
Nu när vi ska flytta vill jag inte ha det sämre. Frun är känslig för sus/brus, själv är jag HiFi-intresserad och njuter verkligen av tystnaden...
Nu när vi ska flytta vill jag inte ha det sämre. Frun är känslig för sus/brus, själv är jag HiFi-intresserad och njuter verkligen av tystnaden...
Har själv FTX och bor på landet (tyst omgivning). Jag har inte upplevt något sus/brus runt dörrar i t ex sovrum. Om man har en spalt under dörren som är tillräckligt stor och flödena i systemet är korrekt justerade så tror jag inte det uppstår några sus/brus-ljud just vid dörrarna.
Tänk också på att placera aggregatet så lång bort som möjligt från de rum som du vill ha tysta. Ljuddämpare på från och tilluft vid aggregatret samt ljuddämpare vid resp tilluftsdon gör anläggningen tystare.
Jag är ingen expert på ventilation, men tror att det blir svårt att få till ett system som funkar bra med tilluft och frånluft i samma rum. Får en känsla av att det kan vara svårt att få luften att ta den väg man vill. Om man har vattenburen värme med vanliga radiatorer vid fönsterna vill man ju inte att värmen från dessa ska samlas i taket utan tanken är att tilluftsventilen ska göra så att den varma luften från radiatorerna blandas runt med luften som kommer in i rummet via ventilen.
Tänk också på att placera aggregatet så lång bort som möjligt från de rum som du vill ha tysta. Ljuddämpare på från och tilluft vid aggregatret samt ljuddämpare vid resp tilluftsdon gör anläggningen tystare.
Jag är ingen expert på ventilation, men tror att det blir svårt att få till ett system som funkar bra med tilluft och frånluft i samma rum. Får en känsla av att det kan vara svårt att få luften att ta den väg man vill. Om man har vattenburen värme med vanliga radiatorer vid fönsterna vill man ju inte att värmen från dessa ska samlas i taket utan tanken är att tilluftsventilen ska göra så att den varma luften från radiatorerna blandas runt med luften som kommer in i rummet via ventilen.
Jodå, krånligt att installera pga trång långsmal skånelänga i vinklar och vrår. Gammalt bygge med massiva träbjälkar och plankor i de äldre delarna, så det gick inte alltid att komma fram där man tänkt.
Dock har jag inte slarvat med ljuddämpare, bara följt anvisningarna från den ventilationsfirma som dimensionerade systemet åt mig. Smidiga böjbara ljuddämpare, (tätade med plast på utsidan), kan jag inte ha då jag bor på landet med en stor muspopulation, varav en hel del bosätter sig i min gamla gård varje vinter. Plast och glas-/stenull, tillsammans med lite spillvärme, är mössens favorit.
Installerade alldeles nyligen en extra ljuddämpare på tilluften, utan att det minskade ventilationsljudet ett endaste dugg i sovrummet. Kanske hjälper det bättre om man kan ha donen sammanbyggda med ljuddämpare, vilket jag inte har.
Har surfat vidare efter mer information. Verkar inte som att det är så stort problem ändå, lösningen verkar vara att placera aggregatet på en tyst plats och så kombinera med ljudisolerade överdon i rummen + ljuddämpare.
Aggregatet hamnar i vidbyggt garage, vägg i vägg med köket. Så då gäller det bara att få rören så tysta som möjligt, antingen genom isolering på vind eller ingjutna i plattan. Vad säger ni, är det "onormalt" att vilja ha dem i plattan? Jag är ju inte ute efter en "konstig" installation på något sätt, bara en väl genomtänkt (och så tyst som möjligt) installation. Så anses det udda så skippar jag det.
Aggregatet hamnar i vidbyggt garage, vägg i vägg med köket. Så då gäller det bara att få rören så tysta som möjligt, antingen genom isolering på vind eller ingjutna i plattan. Vad säger ni, är det "onormalt" att vilja ha dem i plattan? Jag är ju inte ute efter en "konstig" installation på något sätt, bara en väl genomtänkt (och så tyst som möjligt) installation. Så anses det udda så skippar jag det.
Som lite uppföljning i denna tråden: Jag sprang på det här systemet från Nilan som kan installeras i golv.
Nilan NilAIR:
http://www.byggahus.se/forum/ventilation/231145-nilan-nilair-vad-tror-ni.html
Nilan NilAIR:
http://www.byggahus.se/forum/ventilation/231145-nilan-nilair-vad-tror-ni.html
Klicka här för att svara
