6 100 läst ·
23 svar
6k läst
23 svar
Ventilation med återvinning och uppvärmning
Men det finns aktiv och passiv FTX.KnockOnWood skrev:
Vår aktiva FTX (som inte är installerad för uppvärmning utan för att ventilera bort radon) klarar husets värmebehov ner till nollgradigt (kompressorn är på 500 W).
Sen behöver man såklart komplement, i vårt fall är det dyr vattenburen el som jag gärna skulle byta ut. Men en vanlig LLVP funkar inte, på grund av planlösningen (huset är L-format) lär vi i såna fall behöva fyra inomhusdelar. Och frågan är om det ens kommer att funka eftersom tilluften i sovrummen kommer att blåsa in "kall" luft.
Vi har ju vattenburen värme som vi skulle kunna köra luft-vatten till (eller berg-vatten), men systemet är dimensionerat för rätt hög framledningstemperatur och det är inte direkt optimalt för värmepump. Därför skulle det helt klart vara bättre för oss att ha komplementvärmen på inkommande luft, efter FTX-aggregatet.
Ja, det är kanske optimalt att bo in sig, men det finns det tyvärr inte tid till! Nu har jag läst på lite om frånluftsvärmepumpar & luft/vatten-pumpar. Vad jag inte kan förstå är hur en lvvp, som kan bli tvungen att använda sig av luft som ligger på -10 grader, kan vara effektivare än en flvp som får luft som är på ca +20 att jobba med? & går det att komplettera en flvp med en utedel?
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Vad menar du med aktiv och passiv? FTX är FTX, dvs en enkel värmeväxlare som överför den mesta värmen i frånluften till tilluften.Nerre skrev:
Typisk verkningsgrad är 80 - 95 %.
Såg precis att Nibe har klivit in i detta segment, som väl tidigare helt dominerats av Östbergs och Systemair.
Nibe sticker ut hakan och anger verkningsgraden till 96%, dvs man får i praktiken inga värmeförluster pga ventilationen
(Själv har jag en Fresh Renovent, men den marknadsförs nog inte längre.)
Om det hela skall kallas "aktivt" är det väl någon värmepumpshistoria eller värmebatteri inblandat också.
Det är inte främst temperaturen som gör skillnaden utan mängden luft. Energiinnehållet i 10 kubikmeter luft är större än energiinnehållet i 1 kubikmeter luft (vid samma temperatur).Joblo skrev:
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
OK, jag missförstod väl (som vanligtNerre skrev:
Frånluften går alltså till en värmepump och värms upp.
Och sedan går den uppvärmda frånluften in i en värmeväxlare och värmer upp tilluften.
Skulle vara intressant att få se specifikationerna. Har du fabrikat och modell till hands?
Vet någon förresten hur stor luftvolym som strömmar genom utedelen på en LLVP?
I manualen till min lilla Mitsubishipump står inget om detta.
Nej, frånluften går genom en förångare där den alltså KYLS, tillluften går genom en kondensor och värms där.
Jag vill minnas att den heter Airoterm 3 (AT 3), den är från 80-talet och tillverkaren (TerraTerm AB) finns inte kvar längre.
Den kan även användas som AC genom att man kastar om anslutningarna (men det är bökigt för hela burken måste då vändas, och övre rör skiftas mot undre på varje sida, så det har vi aldrig testat).
Jag vill minnas att den heter Airoterm 3 (AT 3), den är från 80-talet och tillverkaren (TerraTerm AB) finns inte kvar längre.
Den kan även användas som AC genom att man kastar om anslutningarna (men det är bökigt för hela burken måste då vändas, och övre rör skiftas mot undre på varje sida, så det har vi aldrig testat).
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
OK, självklart! Jag har lite otur när jag tänker ibland baraNerre skrev:Nej, frånluften går genom en förångare där den alltså KYLS, tillluften går genom en kondensor och värms där.
Så värmepumpen tar energin ur frånluften, och sänker dess temperatur.
Och skickar sedan den varma gasen till ett "värmebatteri" som värmer upp tilluften.
Det är alltså inte en FTX, för energin överförs inte direkt mellan från- och tilluft.
Jag inser att jag låter tjatig, vill bara ha klart för mig vad det handlar om.
Skillnaden mellan din "aktiva FTX" och en konventionell frånluftvärmepump är alltså att i stället för att värma upp vattnet till golv- eller elementvärme, så värmer din maskin upp tilluften.
Med troligen bättre komfort inne, då den inte är beroende av att kall tilluft tas direkt in i bostadsrummen.
Undrar varför den slutade tillverkas?
Troligen för låg effekt för dagens hus med stora fönster, och för låg verkningsgrad.
Tack för att du förklarade detta!
Jag har också undrat varför de slutade tillverkas, men lösningen verkar vara på uppgång igen.
Troligen är en anledning att de inte var så populära att den ger ju ingen vinst på sommaren. En vanlig FLVP kan ju användas för att värma tappvatten.
Sen kräver de ju också en hel del omfattande rördragning för tilluften. Men jämfört med en vanlig FTX så tycker ju jag helt klart att den är bättre.
En vanlig LLVP har ju inomhusenheten sitter enbart på ett ställe.
Jag skulle gärna bygga till mitt system med en LLVP med separat utomhusdel, för att ge extra tillskottsvärme när frånluftens värmeinnehåll inte riktigt räcker till. Vår elförbrukning stiger rätt mycket när pannan måste gå in och börja värma (vattenburen el). Men det är nog lite för bökigt...
Troligen är en anledning att de inte var så populära att den ger ju ingen vinst på sommaren. En vanlig FLVP kan ju användas för att värma tappvatten.
Sen kräver de ju också en hel del omfattande rördragning för tilluften. Men jämfört med en vanlig FTX så tycker ju jag helt klart att den är bättre.
En vanlig LLVP har ju inomhusenheten sitter enbart på ett ställe.
Jag skulle gärna bygga till mitt system med en LLVP med separat utomhusdel, för att ge extra tillskottsvärme när frånluftens värmeinnehåll inte riktigt räcker till. Vår elförbrukning stiger rätt mycket när pannan måste gå in och börja värma (vattenburen el). Men det är nog lite för bökigt...
Klicka här för att svara