Gaaaa! Känner mig så otroligt korkad, men jag biter i det sura äpplet och medger detta:

Håller på att installera köksfläkt och ska nu fästa flexröret (går från fläkten) i imkanalen. När jag drog imkanalen satte jag på en manschett ytterst av en bit spirorör med tanken att jag skulle popnita ihop rören. Men nu har jag ett flexrör från IKEA utan manschett. Och så ska jag (väl?) (jo, så måste det ju vara) låta flexröret gå in i det manschettförsedda imkanalsröret, men... jag kan ju inte (eller kan jag?) popnita i något så mjukt som ett flexrör? Och jag kan ju inte sätta slangklämma runt manchetten (eller för den delen imkanalsröret, då händer ju ingenting.

Hörni, hjälp mig nu så jag slipper ringa ex-maken och fråga. :banghead:

Lördagshälsningar från byggerskan

Normalt använder man väl en slangklämma av rätt dimension.
Om man köper en "imkanalsats" så följer det normalt med men kanske inte hos IKEA.....:D

Nix pix, inget följde med.

Fast slangklämma förutsätter att man drar flexröret på utsidan av det röret man ska ansluta till. Kan man göra det, jag trodde att det skulle dras på insidan?

Nej, det dras på utsidan 2014-04-12 15.02.37.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
2014-04-12 15.02.49.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
Ahaaaaa..... då kan jag helt enkelt bara ta bort manschetten och se om jag kan dra flexröret runt. Jag skuttar iväg till fläkten och provar. Puss på dig för snabb hjälp! :)

Kalasbra med bild, stort tack ska du ha.

Hm.... har nu tagit bort manschetten bara för att upptäcka att imkanalsröret och flexröret är av exakt samma dimension = det går inte att trä över. Har inte som på bilden en kanal av plast, utan det är ett flexrör av metall. Hur gör jag nu? :banghead:

Nja, fast då är jag väl tillbaks till ruta 1: att jag behöver dra flexröret på insidan av skarvmuffen (det var en sådan jag nyss tog bort)?

Eller kan det vara så att övergången egentligen inte är så hemskans petig, så att det skulle räcka att jag drar in flexröret i skarvmuffen och sedan drar runt rörtejp? (sådan där bred grå i plast som jag har i övergångar där jag popnitat skarvarna)

Hm... vad svårt det är att diskutera när man inte är i samma rum! :D Men tack för ditt tålamod.

Nja, en sådan muff skulle funkat om jag hade haft ett spirorör som kommer ner från taket, men det rör jag har där har gummipackning på utsidan redan, så det röret förutsätter att det kommer något på utsidan.

Hm... tänka tänka tänka...

Eller så åker jag till byggvaruhuset imorgon och skaffar en annan slang att dra från fläkten upp till imkanalen, det behöver ju inte vara ett stelt alu-rör som jag har nu.

Trä över slangen uppe å skruva eller nita å nere sätter du den över och använder slangklämma eller silvertape... om jag fattat ditt problem rätt...

Ta en bild så blir det lättare att se hur det ser ut.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.