12 078 läst ·
8 svar
12k läst
8 svar
Krånglade frånluftsfläkt LB-hus 1979 med SVAB SVF-8/9
Medlem
· Värsta Götaland
· 97 inlägg
Hej,
Vad gör man åt en SVAB frånluftsfläkt från 1979? Styrningen sitter i spiskåpan och är också original.
Tekniken på ventilationen är enkel, takfläkten går hela tiden men man kan öppna ett spjäll mekaniskt i spiskåpan och öka varvtalet vid matlagning.
Uppe på taket sitter motorn i en kåpa. Två rör mynnar där, en från bad/garderob/tvättrum och en från köksfläkten.
Jag hade hoppats på att den höll till vi hade bestämt oss för ny kökslösning men nu är det akut.
Ersättningsmotorn går lös på 3500 kr.
Ett ny Östberg aggregat kostar 1500 plus genomföringar och styrning/kökskåpa.
Saken är att jag ville helst få ner ljudnivån då nuvarande fläkt låter högt vid tomgång.
Tror ni att en ny motor låter mindre?
Och lägger jag 3500 på något som låter lika mycket så känns det lite surt.
Dessutom så kostar ersättningsmotorn för östbergsfläkten mycket mindre.
Frånluftsfläkten har börjat låta och efter mitt senaste försök att serva så har den börja oscillera i varvtal. Nu går den inte alls.
Tips, råd och erfarenheter mottages tacksamt.
Vad gör man åt en SVAB frånluftsfläkt från 1979? Styrningen sitter i spiskåpan och är också original.
Tekniken på ventilationen är enkel, takfläkten går hela tiden men man kan öppna ett spjäll mekaniskt i spiskåpan och öka varvtalet vid matlagning.
Uppe på taket sitter motorn i en kåpa. Två rör mynnar där, en från bad/garderob/tvättrum och en från köksfläkten.
Jag hade hoppats på att den höll till vi hade bestämt oss för ny kökslösning men nu är det akut.
Ersättningsmotorn går lös på 3500 kr.
Ett ny Östberg aggregat kostar 1500 plus genomföringar och styrning/kökskåpa.
Saken är att jag ville helst få ner ljudnivån då nuvarande fläkt låter högt vid tomgång.
Tror ni att en ny motor låter mindre?
Och lägger jag 3500 på något som låter lika mycket så känns det lite surt.
Dessutom så kostar ersättningsmotorn för östbergsfläkten mycket mindre.
Frånluftsfläkten har börjat låta och efter mitt senaste försök att serva så har den börja oscillera i varvtal. Nu går den inte alls.
Tips, råd och erfarenheter mottages tacksamt.
Jag bor i ett LB hus från den tiden. För 2 år sedan bytade jag motorn. Tror det kostade 3500. I mitt fall funkade motorn, medan fläkthjulet spruckit. I och med att det var obalans i fläkten så lät det jäkligt mycket. Idag är det näst intill ljudlöst. Ett nytt fläkthjul går på ca 800:- så har man en så gammal fläkt så är det bara att byta ut hela paketet. Jag bytade även köksfläkten som styr varvtalet på motorn på taket. Franke har många snygga köksfläktar som funkar med mek frånluftsvent.
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Medlem
· Värsta Götaland
· 97 inlägg
Hej,
Tack för svar, låter som att jag får lägga 3500 för motor/rotor alltså.
Vi upplever också att fläkten inte riktigt klarar av att suga ut allt matlagningsos.
Finns det andra lösningar som att ha en motor i kåpan som fungerar tillsammans med takfläkten?
Nån som vet?
Tack för svar, låter som att jag får lägga 3500 för motor/rotor alltså.
Vi upplever också att fläkten inte riktigt klarar av att suga ut allt matlagningsos.
Finns det andra lösningar som att ha en motor i kåpan som fungerar tillsammans med takfläkten?
Nån som vet?
Jag har en Frankefläkt i köket. Den har en extra motor som samverkar med fläkten på taket. När jag ska laga mat så startar jag fläkten i spiskåpan. Då går automatiskt fläkten på taket också upp i varv. Detta är för att inte matosen ska gå in i något annat rum.
Medlem
· Värsta Götaland
· 97 inlägg
Hej,
Det låter som en bra lösning.
Och Frankekåpan passade på den befintliga SVAB installationen.
Jag misstänker att vi har stomljud med fläkten. Har du upplevt eller märkt av det?
Eller att det blev skillnad med nya motorn/rotorn?
Det låter som en bra lösning.
Och Frankekåpan passade på den befintliga SVAB installationen.
Jag misstänker att vi har stomljud med fläkten. Har du upplevt eller märkt av det?
Eller att det blev skillnad med nya motorn/rotorn?
Stomljud kan bero på obalans i fläkthjulet, eller att motorn är sliten. Min spricka i fläkthjulet gjorde att det lät som en centrifugerande tvättmaskin. Vibrationerna fortplantar ju sig ner i huset. Idag med den nya fläkten hör jag inte något alls.
Vi har samma typ av fläkt och hade samma problem. Det var en spricka i fläkthjulet vid axelinfästningen som gav obalans och oljud. Med ett nytt fläktjhjul blev det bra.
Några av gummi-distanserna som håller paketet med motor/fläkt har pajat, och jag lyckades inte hitta någon lämplig reservdel. Jag skruvade då ihop det stumt, och med bra balans i fläkthjulet är det helt OK.
Själva motorn verkar vara långlivad. Den har gått dygnet runt i ca 35 år!
Några av gummi-distanserna som håller paketet med motor/fläkt har pajat, och jag lyckades inte hitta någon lämplig reservdel. Jag skruvade då ihop det stumt, och med bra balans i fläkthjulet är det helt OK.
Själva motorn verkar vara långlivad. Den har gått dygnet runt i ca 35 år!
Medlem
· Värsta Götaland
· 97 inlägg
Hej,
Tackar och bockar för att ni delar med er. Jag skall genast osäkra VISA kortet och surfa efter lämplig VVS butik.
Erik
Tackar och bockar för att ni delar med er. Jag skall genast osäkra VISA kortet och surfa efter lämplig VVS butik.
Erik
Medlem
· Värsta Götaland
· 97 inlägg
Hej, ny motor beställd på EBM Pabst hemsida och installerad på taket.
Efter lite klurande med kopplingsschemat fick jag till det.
Det var lurigt att komma på hur man fick loss ledarna i den befintlig kontakten, men till slut efter några eder och med blodiga fingerspetsar fick jag ihop det.
Efter lite klurande med kopplingsschemat fick jag till det.
Det var lurigt att komma på hur man fick loss ledarna i den befintlig kontakten, men till slut efter några eder och med blodiga fingerspetsar fick jag ihop det.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden