Hej

Jag är splittrad. Vi har ett hus på 60 m2 som ska byggas ut och bli närmare 200 när det är klart, plus att det är ca 100 m2 garage under bostadsdelen.

Jag har försökt läsa på om ventilation, men blir inte helt klok.
Vi ska värma huset med bergvärme ansluten till golvvärme, i samtliga golvytor.

Vi har väldigt dammigt inne och jag kan inte riktigt placera orsaken, kanske att vi bor ca 50m från RV66 med mycket trafik, därför drömmer jag om filter på tilluften.

Hur ska man tänka, är det motiverat med FTX? Vi kommer riva bort hela taket och stoppa dit nytt, så det är ganska enkelt att dra kanaler antar jag. Jag planerar att värmeväxlaren står i källaren, i det som ritningen kallar "pannrum" (men det finns ingen panna, bergvärmepump mm). Rören kan sedan gå upp i en garderob och via den till vinden för att knyta ihop med rören från alla rum.

Det är menat att det ska bli någon form av energihus, så nog ska vi ta hänsyn till smarta energilösningar, även om vi för bygglovets skull inte har ritat in någon ventilation, så vi får göra hur vi vill.

Länk till ritning, för den nyfikne...
http://www.deserveit.se/dump/barken/plan140402.pdf

Tack för alla idéer som får mig att tänka bättre :)

Jag har ett FTX-system från -78 som jag gjorde rent och bytte filter på när vi köpte huset för 7 år sen och jag tycker vi har superbra luft i huset om man jämför med många andra. Köper du dessutom ett helt nytt system så blir det ju ännu bättre och smidigare!

I ett grannområde byggdes en "ekoby" med tanken att ha smarta lösningar för uppvärmning etc. Där drog de uteluften i en grov kanal nere i marken en sträcka och sen in till aggregatet för att få förvärmt på vinter och avkylt på sommaren (kanalen drogs dessutom genom ett litet skafferi för att ge lagom klimat där). Det skulle kanske passa i ditt fall med källaren.

Hej

Tack för svar!
Jag har funderat på just det där med nergrävda rör och jag förstår av din länk att det har sina risker om man inte har riktigt bra koll på rengöringen.

Men jag tror jag kör på FTX. Det verkar väldigt bra, även om det är lite halvdyrt. Men har man gjort en bra satsning för bra luft så ångrar man sig nog sällan.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.