3 499 läst ·
6 svar
3k läst
6 svar
Kraftig kanalfläkt
Hej
Jag behöver en kanalfläkt som kan trycka igenom en stor luftmängd genom ett 70 mm rör. Idag har jag en billig fläkt från Claes O som fungerar bra, men är lite för "svag". Jag behöver nåt värre, gärna med möjlighet att variera effekten.
Jag använder den för att trycka luft in i utrymmet i murstocken bakom min inmurade kamin. Sedan kommer varmluften ut i ventiler på sidan. Funkar kanonbra. Men som sagt, jag vill öka flödet ytterligare.
Eller kan man sätta två kanalfläktar efter varandra.
(Jag tar luften utifrån)
Förslag på bra fläkt?
Jag behöver en kanalfläkt som kan trycka igenom en stor luftmängd genom ett 70 mm rör. Idag har jag en billig fläkt från Claes O som fungerar bra, men är lite för "svag". Jag behöver nåt värre, gärna med möjlighet att variera effekten.
Jag använder den för att trycka luft in i utrymmet i murstocken bakom min inmurade kamin. Sedan kommer varmluften ut i ventiler på sidan. Funkar kanonbra. Men som sagt, jag vill öka flödet ytterligare.
Eller kan man sätta två kanalfläktar efter varandra.
(Jag tar luften utifrån)
Förslag på bra fläkt?
Produkter som diskuteras: "kanalfläkt"
Kanalfläktar
Med hjälp av en kanalfläkt kan du på ett smidigt sätt öka flödet av frånluft i våtrum och därigenom förbättra ditt inomhusklimat.
Läs mer
Tänk på att ljudet ökar också....
Det enda jag vet är att den jag har idag kan ge 180 l/min. Men då är det till ett 100 mm rör. Jag skulle vilja ha det dubbla till mitt 70 mm rör, minst.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
OK. Helt rätt. 180m3/h är det, vilket alltså är 50 l/s. Men jag gissar att problemet mer är 70 mm röret än fläkten. Även om jag byter till en superkraftig fläkt kanske jag inte kan öka flödet så mycket pga det relativt smala röret. Kan det vara så?
Jo nog kan du öka flödet ordentligt. Men med högt tryckfall ökar ljudet, och det är ju ingen höjdare! Sen borde du nog tänka om med att ta uteluft! Då trycksätter du hela kåken och det är ju inte bra! Sikta på cirkulation istället, så får du ut väldigt många kw på 50 liter !
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden