Nu påbörjar jag min resa med FTX-installation och inspirerad av bekanta och alla berättelser här så gör jag ett försök som händig smålänning att göra det själv.
Alltså, bakgrund:
21/2 plans suterängvilla (konverterad till boningshus 1986, tidigare fabrik) med nuvarande mek frånluft som överlevt sitt bäst-före datum med råge ska bli FTX. Uppvärmning är bergvärme så drivkrafterna är ren inneluft, bättre ventilation i källaren och bättre värmespridning i hela huset (braskamin), inte direkt att räkna hem installationen på kort sikt.

Nuvarande mek frånluft är en kombination där imkanal och frånluft går ihop till en mekanisk avluftsfläkt, matoset sprids numera friskt i huset.... :-(

Helt nytt ventilationssystem ska in, nya rör dras, men återanvända de håltagningar som finns för nuvarande till-luft.
Två inledande frågor:
1 Dimensionering av FTX aggregat: Ytan som ska ventileras (bo+biyta) ligger på 240 kvm, det får jag till ungefär 90 l/s. Räcker det då med ett aggregat som är specat till 110 l/s, eller är det bättre att överdimensionera?
2 Kan man koppla in en centraldammsugare till en FTX som har ingång för imkanal (typ Flexit Uni4) eller är det inte en bra idé?
Har massor av fler frågor, men vi börjar där...

/anders

Bara två frågor?

1 Välj ett överdim aggregat och kanaler så du kan köra fläktarna på lägre varvtal = mindre oljud

2 Intressant fråga, vet ej - fråga tillverkaren. Spontant skulle inte jag vilja ha in ännu mer skit i kanalerna / filter. Filter är dyra...

Hehe, massor av frågor, men jag börjar med dessa.
1 Ja det är nog sant, men det kostar pengar att överdimensionera. Kanalerna lutar åt 160/125 mm, ritningar under konstruktion.
2 Om man kollar på Flexit så går Imkanalingången in efter filtren, alltså på avluften innan avluftsfläkten. Om den ska klara av all skit som kommer från en spisfläkt så borde den väl klara av nästan ren luft från en dammsugare.... Tänkte mer om det är problem med högt flöde från dammsugaren....

Jag håller på och bollar olika alternativa placeringar av FTXaggregatet, varav ett alternativ är i källaren. Om så skulle bil fallet så uppstår frågan uppenbara nackdelar med att sätta tilluftsdon i golvet på våningen ovanför källaren. Där det är lättare/mindre känsligt att dra kanal i källartaket och sedan upp genom golvet istf att dra upp och bygga in kanal "synligt" i ovanvåningen.
Finns det några "ventilationsmässiga" nackdelar med tilluftsdon i golv, utöver praktiska som att prylar kan ramla ned i ventilationen och att man inte kan möblera golvet just där ventilationen är?

lajo01 skrev:
2 Om man kollar på Flexit så går Imkanalingången in efter filtren, alltså på avluften innan avluftsfläkten. Om den ska klara av all skit som kommer från en spisfläkt så borde den väl klara av nästan ren luft från en dammsugare.... Tänkte mer om det är problem med högt flöde från dammsugaren....
Du vinner ingenting med att koppla centraldammsugaren till imkanalsingången. Den luft som kommer in där gör ingen nytta.

Om du kopplar in den så, så dras det alltid lite luft genom C-dammsugaren, dels så tar minskar luftflödet genom frånluftsdonen när C-dammsugaren är i drift eftersom du inte kan styra FTXen. Vår C-dammsugare har en luftmängd på 59 l/s.

Beroende på var du monterar C-dammsugaren och FTXaggregatet så kan det bli dyrare installationskostnad med ihoppkopplingen.

Kanske går att hitta en CD med potentialfri brytande kontakt dom sammankopplas med FTX-agg med sådan ingång och på så vis dra ner frånluften när CD startas. Så brukar ju köksfläktar och FTX-agg sammankopplas t.ex. Speciellt viktigt vid täta hus få man annars får ett alldeles för stort undertryck i kåken när man steker sin söndagsmiddag :-). Men jag skulle inte orka bry mig om att koppla CD.

En uppenbar nackdel med att inte ha vettiga eller ens uppdaterade ritningar över sitt hus uppstår när man vill dra spirorör men inte vet var väggarna står i förhållande till varandra. Men efter en dags rundvandring med avståndsmätare så är den saken "biff" och samtidigt har katten fått motion av att jaga den röda laserfläcken... :-)
Bifogar min egenhändigt ritade ventilationskiss för allmän påsyn och kommentarer. Jag kommer fram till 8 till- och 5 frånluftsdon, vilket på 90 l/s borde ge typ 11 l/s till per don och knappt 20 l/s per frånluftsdon. Verkar detta rimligt tycker ni?

Page_1.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fråga av praktisk karaktär, brukar ni använda hålsågar för att ta upp hål i väggar o bjälklag eller sticksåg/tigersåg?

Då känns det efter diverse velande och undersökande fram och tillbaka att jag bestämt mig för ett lämpligt aggregat.
Valet faller på Östberg Heru 130 S EC, överdimensionerat för mina behov vilket borde innebära låga fläktvarvtal, robust konstruktion, vändbart hö/vä och använder påsfilter vilket jag tycker verkar bättre.

Nja, det låter som ett bra tänk att aggregatet ska gå någonstans mellan 65-70% beroende på tryckfall i systemet.
Över 80% så börjar ljudet komma drastiskt.

Sitter här och knåpar på min komponentlista, som ett jättelikt mekano att bygga ventilation! :)
En fråga jag ställer mig är fasta böjar jämfört med drasuter. Det är inte mycket som skijer i pris typ 50 lappen på 160 mm 90graders böj mot en 1m 160 drasut och då får man 1 meter rör på köpet med drasuten... Varför alls välja fasta böjar när det borde (för ett icke-ventilationsproffs som jag) vara mycket enklare att använda drasuter i många fall att bygga böjar med?

Drasuterna försämrar luftflödet.

Mycket tryckfall i dem om man jämför med spiro.( Fläktarna får gå på högre fart än nödvändigt.)

En annan nackdel med drasuten är att den kan vara lite känsligare den dagen man vill rensa kanalsystemet.
Skall också sägas att när man böjt en 1 meters drasut 90 grader så är den inte mycket längre än en vanlig böj, och sedan går det åt två nipplar om man skall fortsätta med spiro.

Hur är det med ljuddämpare, försämrar de också luftflödet?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.