4 448 läst ·
2 svar
4k läst
2 svar
Installation brandbackspjäll
Ska ordna utblås för köksfläkt i trähus och konstruktionen ska innehålla ett brandbackspjäll.
Någon som har bra koll på hur dessa bör installeras?
Det verkar som att man bör installera spjället i själva ytterväggen och med isolering runt. Några tips på hur man kan göra? Det blir en hörnspis-lösning så jag har gott om installationsutrymme mellan väggen till spiskåpan och ytterväggen...
Någon som har bra koll på hur dessa bör installeras?
Det verkar som att man bör installera spjället i själva ytterväggen och med isolering runt. Några tips på hur man kan göra? Det blir en hörnspis-lösning så jag har gott om installationsutrymme mellan väggen till spiskåpan och ytterväggen...
Renoverare
· Västragötaland
· 875 inlägg
Kolla på denna länken. Där finns lite bilder. Hör även med sotaren först som ska godkänna din installation.
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=33693.75
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=33693.75
Tack, det var bra info! 
Jag har även köpt ett vanligt backspjäll som jag tänkte skulle förhindra kallras när fläkten inte är igång. Vet inte riktigt var jag ska sätta detta i konstruktionen. Kanske närmast där köksfläktens kanal ansluter till ventilationstrumman? Då skulle man kunna montera bort backspjället vid rengöring. Är det en bra idé tro?
Jag har även köpt ett vanligt backspjäll som jag tänkte skulle förhindra kallras när fläkten inte är igång. Vet inte riktigt var jag ska sätta detta i konstruktionen. Kanske närmast där köksfläktens kanal ansluter till ventilationstrumman? Då skulle man kunna montera bort backspjället vid rengöring. Är det en bra idé tro?
Klicka här för att svara