I vårt hus byggt 1936 är ventilationen mycket dålig, tidigare var det självdrag men är dom flesta
av fönsterna utbytta så i huset kan det lätt bli lite instängt.
I källaren blir det lätt fuktigt ca 70% och på vinden är det 80%+

Källaren. Funderar på en frånluftsfläkt i rummet uppe till höger. Ett alternativ kan vara att leda
luften här till kaminen som vi har. 3 timmars eldning hade i så fall bytt ut 50% av källarluften.
Grönt är ventilationsspjäll.
gh8l.png

Husets 1:a plan. Här saknas ventilation förutom en frånluftsfläkt på toaletten som vi kör ett tag
när vi duschat. Här tänkte jag sätta ventilation i en del av fönsterna.
qa2o.png

2:a plan. Här tänkte jag sätta ventilation i tre av fönsterna samt att sätta en frånluftsfläkt för att
skapa ett litet undertryck för att få in frisk luft både på plan 1 och 2 men även för att taket /
vindsgolvet ska bli kallare.
ohjz.png

Vind.
Är tvärdrag idag men väldigt fuktigt. Hoppas att en frånluftsfläkt på 2:a plan ska sänka fuktigheten.
Jag kan kanske till o med stänga de två fönsterna när golvet blir kallare och inte kondenserar till
fukt.

Nu vill jag gärna ha era förslag och funderingar, tack :thumbup:

Redigerat:
Vad har du för uppvärmning idag och vad var det från början? Hur är status på dränering? Har det tilläggsisolerats något sen huset byggdes?

Idag har vi luft/vattenvärmepump med element vid de flesta fönster på 1:a och 2:a våning.
Vad huset värmdes med innan har jag ingen aning om?

När vi flyttade dit sades de att dräneringen var lite sisådär men jag tycker att det inte verkar så dåligt,
förra ägaren hade en massa skit i källaren och den mår säkert bäst med fria golv och väggar.

Huset är tilläggsisolerat på 70-talet och det blev även ditsatt en aluminumfasad.

Detta är en klassiker. Troligtvis eldades huset med kol, koks eller ved från början och sen byttes det nog mot Olja på 60talet. Frågan är bara när förra ägaren bytte mot luft/vatten och vad fanns innan. När man byter eldning mot värmepump och isolerar extra så ändrar man balansen i huset och då behövs ventilation. Läs mera på denna länk..

http://www.energimyndigheten.se/sv/Hushall/Varmvatten-och-ventilation/Ventilation/

Fuktvärdena i källaren är inte bra och jag undrar om det är installerat element i pannrummet efter man tog bort pannan? Kanske en enklare avfuktare skulle vara bra att ha på plats som första åtgärd i källaren så du får ner fuktigheten från 70%..

Du bör installera frånluft ventilation och en tanke är att gör du det riktigt så kanske du även kan återvinna energin via en frånluftvärmepump vid ett senare tillfälle men då krävs det att du gör alla frånluft ventilationskanaler rätt sätt.

Har du en öppen spis så börja även elda i den.

Att bara sätta i spaltventiler i fönstrena kan gör att det går upp "dålig" luft från källare till markplan/övervåning. Anledningen är att varm luft stiger.

Det ska vara frånluft i alla rum där du har markerat grönt plus köket. Tilluft i sovrum, vardagsrum, allrum mm.

I nästan alla hus med källare som har självdrag men där eldstäderna/pannan ersatts med värmepump/fjärrvärme så kommer den "dåliga" källarluften upp i resten av huset.

Vi satsade på FTX-system, kostar visserligen en del i installation men inomhusmiljön blev många gånger bättre än med bara självdrag.

fredrikru skrev:
Fuktvärdena i källaren är inte bra och jag undrar om det är installerat element i pannrummet efter man tog bort pannan? Kanske en enklare avfuktare skulle vara bra att ha på plats som första åtgärd i källaren så du får ner fuktigheten från 70%..
Nej inget element i pannrummet men just där är inte fuktigt för pannan värmer det rummet lite grann. Har provat med avfuktare men det sänker bara fukten tillfälligt, kan ju inte ha den igång konstant...

Noseone skrev:
Har du en öppen spis så börja även elda i den.
Har en täljstenskamin på plan 1 men den påverkar inte luftfuktigheten i källaren och på vinden.

Demmpa skrev:
Att bara sätta i spaltventiler i fönstrena kan gör att det går upp "dålig" luft från källare till markplan/övervåning. Anledningen är att varm luft stiger.
Nä jag tänkte ha spaltventiler i fönsterna i kombination med en frånluftsfläkt, då borde ingen källarluft komma in i huset (finns en dörr mellan plan1 och källare)

Tror att jag kanske får prata med en (eller två) ventilationsfirmor om det här, verkar inte helt enkelt :rolleyes:

Å skorstenen bli inte varm vilket skapar ventilation?

Noseone skrev:
Å skorstenen bli inte varm vilket skapar ventilation?
Nä faktisk inte, då får vi nog elda väldigt länge.

Grejen är ju att förr så eldade man just hela tiden då man hade oljepanna vilket huset mår bra av. Nu när man tagit bort pannan måste du "fixa" en lösning på ett problem man skapat.

Noseone skrev:
Grejen är ju att förr så eldade man just hela tiden då man hade oljepanna vilket huset mår bra av. Nu när man tagit bort pannan måste du "fixa" en lösning på ett problem man skapat.
Yes! Jag får höra med en firma om vilken lösning som blir bäst för mig.

sladdbarn skrev:
Nej inget element i pannrummet men just där är inte fuktigt för pannan värmer det rummet lite grann. Har provat med avfuktare men det sänker bara fukten tillfälligt, kan ju inte ha den igång konstant...
En gammal panna ger ifrån sig en hel del spillvärme och byter man ut den mot en värmepump så bör man installera ett element i det rummet för att inte rubba balansen. Jag tror att du ska ha på din avfuktare så mycket som möjligt så du kommer ner en bit under 70% luftfuktighet så slipper du även den där källarlukten. Kan vara billigt att köra avfuktaren jämfört att få mögel....

fredrikru skrev:
En gammal panna ger ifrån sig en hel del spillvärme och byter man ut den mot en värmepump så bör man installera ett element i det rummet för att inte rubba balansen. Jag tror att du ska ha på din avfuktare så mycket som möjligt så du kommer ner en bit under 70% luftfuktighet så slipper du även den där källarlukten. Kan vara billigt att köra avfuktaren jämfört att få mögel....
Det har du säkert rätt i, får köra den tills vidare, går ju att ställa in så att det inte går på max hela tiden.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.