9 477 läst ·
26 svar
9k läst
26 svar
Min FTX-resa startar
Tack för alla drasutkommentarer!
Jag tänkte också att de försämnrar luftflödet, men Google kan inte hitta något tryckfallsdiagram åt mig så det förblir et mysterium tills vidare. Tanken var inte inte heller att använda drasut överallt där det ska böjas, mest som problemlösare där det blir trixit.
Angående FGs kommentar om ljuddämpare, jag kan tänka mig att eftersom t ex AKU-COMP består av ett böjligt alurör (drasut) som är perforerat med isolering runt så har det snalika egenskaper på luftflödet som en drasut?
Angående FGs kommentar om ljuddämpare, jag kan tänka mig att eftersom t ex AKU-COMP består av ett böjligt alurör (drasut) som är perforerat med isolering runt så har det snalika egenskaper på luftflödet som en drasut?
Jag tror inte tillverkaren kan göra ett tryckfallsdiagram på DrasUten/AkuComp då man kan montera den på så många olika sätt både hur man drar ut den och hur man böjer den.
Ligger man under 3 m/s i kanalhastighet brukar det inte vara något större problem med tryckfall i detaljer som en drasut.
Och som du skriver är den en väldigt bra problemlösare.
Ligger man under 3 m/s i kanalhastighet brukar det inte vara något större problem med tryckfall i detaljer som en drasut.
Och som du skriver är den en väldigt bra problemlösare.
Efter lite plitande så är ritning klar och bygganmälan ska lämnas in, kommunen ska ju ha sitt till kaffekassan (hrmpf!)
Jag har kommit fram till 83 l/s i frånluft och 80 l/s i tilluft.
Frågan är om jag ska gå med 200mm spiro fram till första avgrening eller om 160 räcker, enligt tryckfallsdiagrammen så är det 160 som ligger närmst...? Aggregatet (Heru 130 S EC) har ju 200 anslutningar ut så frågan är om det är någon fördel att gå med 200 en bit till första avgrening?
Någon sade att det också är en bra idé att ansluta med flexrör/drasut mot aggregatet för att eliminera att vibrationer sprids ut i rörstammen och resten av huset, är det något man gör normalt?
Jag har kommit fram till 83 l/s i frånluft och 80 l/s i tilluft.
Frågan är om jag ska gå med 200mm spiro fram till första avgrening eller om 160 räcker, enligt tryckfallsdiagrammen så är det 160 som ligger närmst...? Aggregatet (Heru 130 S EC) har ju 200 anslutningar ut så frågan är om det är någon fördel att gå med 200 en bit till första avgrening?
Någon sade att det också är en bra idé att ansluta med flexrör/drasut mot aggregatet för att eliminera att vibrationer sprids ut i rörstammen och resten av huset, är det något man gör normalt?
Medlem
· västra götaland
· 10 inlägg
Du bör koppla 1st ljuddämpare med 200mm på tilluft respektive frånluft stort sett i ankoppling till ftx'en. Sedan sätta ljuddämpare på varje tilluftsdon. Jag ångrar att jag inte satte även ljuddämpare på frånluftsdonen, samt gummistos i anslutningen mellan tilluft och frånluft på ftx'en (för o få det knäpptyst), rätt nöjd ändå. Kör med Heru 130ec med 90l/s fläktarna kör på 45%,165kvm totalt (1 plan med källare)
Nu vill jag inte rasera din teori ,men att få ut 90l/s med 45% på fläktarna är inte ens möjligt med 0pa i tryck.RikardASwe skrev:
Antingen stämmer inte injusteringen eller så är det något annat som är vajsing.
Du borde ligga i runt 70%.
Medlem
· västra götaland
· 10 inlägg
Du har rätt, 60l/s skall det vara. Kan nämna att ftx'en sattes in pga för dålig ventilation och radon (har delvis blåbetong). Innan ftx'en 285bq/m^3 nu 60bq/m^3
Firman som projekterade min FTX satte drasuter i övergången mellan kanalsystem(spiro) och alla tilluftdon. Även mellan FTX-aggregatet och kanalsystemet sattes drasuter (Ø200) på alla fyra anslutningarna. Jag inbillar mig att detta förhindrar att vibrationer och stomljud kan fortplantas i kanalsystemet. I vilket fall fick jag ett mycket tyst system, i stort sett ljudlöst.
Hur har ni som ritat egna system gjort med rensluckor?
Edit: Hittade svar på min egna fråga.
"Du behöver inga rensluckor på ditt kanalsystem, numera rensas det med "tryckluft"-dammsugare och då går man igenom systemet inklusive genom böjar. Däremot måste du sätta rensluckor på imkanalen om den har över 45 gr böjning."
Edit: Hittade svar på min egna fråga.
"Du behöver inga rensluckor på ditt kanalsystem, numera rensas det med "tryckluft"-dammsugare och då går man igenom systemet inklusive genom böjar. Däremot måste du sätta rensluckor på imkanalen om den har över 45 gr böjning."
Redigerat:
Husägare
· Västernorrland
· 2 538 inlägg
En fråga hur isolerar man en drasut enklast? Funkar det med kondens strumpa? Skall köra en bit på av/ ute luft in grov filtret.
Medlem
· västra götaland
· 10 inlägg
Vi körde med färdig isolering (typ som en strumpa) man bara drog på, detta på av/tilluft. Innehöll även kodensskydd (plast). Mindre isolering än övriga systemet men skall ej behövas tjockare där...
Husägare
· Västernorrland
· 2 538 inlägg
Ok...funderar bara hur man gör med upphängningen när man har strumpa? Förmodar att man får göra 2 hål och trä i runt..
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden