Hej alla fixare,
Har lite frågor angående ventilation av gammal villa jag skulle vilja ha lite synpunkter på.
Vi bor i en 1 1/2 plansvilla från 1914, stommen är riktigt grovt timmer men tyvärr blev den tilläggsisolerad och plåtbeklädd någon gång under tidigt 80tal, nåväl att ändra detta är ett framtidsprojekt. Villan har skorsten / självdrag och huvuduppvärmingen är en vedspid i köket som är kopplad via vattenburet / självcirkulation till resten av huset, detta fungerar faktiskt verkligen jättebra. Det finns även en liten kamin i vardagsrummet så det eldas fortfarande flitigt under större delen av året. Vi har även installerat en luft / luft pump som vi använder för att hålla basvärmen när vi är borta längre stunder under höst / vinter samt för att cirkulera luften inomhus under sommarhalvåret.
Det jag undrar lite över är ventilationen, speciellt under sommaren. På övervåningen finns bara en inluftsventil. På nedervåningen finns det en ventil i skorstenen i köket som går rakt upp, samt en paxfläkt i badrummet som ventilerar rakt ut i det fria. Det är allt, fönstren är från 40 talet så de kan man knappast kalla för täta och man kan märka att det är drag från en del glipor och skarvar i torpargrunden (tex i skrubb under trappa i hallen etc).
Under varma sommardagar märker man dock att luften inne är väldigt stillastående om man inte öppnar fönster och vädrar.
Det jag funderar på att göra är att sätta in en till stängbar tilluftsventil i sovrummet uppe, samt en i hallen när man kommer in och en tredje i det sovrum på nedervåningen som är längst bort. Någonting i stil med det här har jag tänkt använda :
http://www.byggmax.se/ventilation/ventiler/friskluftsventil-p25583
några ideer, låter det ok, eller har jag tänkt helt fel?
Tack.